Justitsminister Søren Pind (V) går gennem den automatiske paskontrol. Foto: Ernst Tobisch.

Sheriffen indviede den automatiske paskontrol

Efter en indkøringsfase på over to måneder indviede justitsminister Søren Pind mandag den nye automatiske paskontrol i Københavns Lufthavn.

Siden opstarten i påsken i slutningen af marts er mere end 200.000 passagerer gået gennem den nye automatiske paskontrol ud til Københavns Lufthavns Finger C, hvorfra hovedparten af afgangene udenfor EU/Schengen-området er samlet. Efter mere end to måneder med test, indkøring og oplæring af de politifolk, som overvåger det nye system, var det mandag blevet tid til at indvie det nye system.

Den opgave var lagt i hænderne på justitsminister Søren Pind, der ynder at kalde sig selv for Danmarks sherif. Ulasteligt klædt i lyseblåt jakkesæt med matchende mørkeblåt slips og et næsten nyt pas i hånden tog Søren Pind turen gennem den automatiske paskontrol under fotograferne og mange passagerers opmærksomhed.

Sheriffen var ikke efterlyst af Interpol eller lignende og kom let og smertefrit gennem paskontrollen. Han nåede også at kigge ind i det bur foran paskontrollen, hvor Pinds politibetjente overvåger de ni sluser, som den automatiske paskontrol består af. Her kan betjentene følge med i hvordan hver enkel passagerer godkendes af systemet, hvorefter lågerne åbner sig og passageren kan gå videre.

Testperioden har vist, at langt de fleste passagerer har haft lige så nemt ved at finde ud af det system, som justitsministeren havde det.

”Den automatiske paskontrol er med til at øge kapaciteten og er dermed med til at bidrage til at vi bedre kan håndtere det stigende antal rejsende. Vores test har vist, at langt de fleste let har kunnet finde ud af at bruge systemet,” siger politiinspektør Steen Pedersen.

Flere skal paskontrolleres
Københavns Lufthavn oplever i disse år en markant passagervækst, og derfor kommer der også flere og flere passagerer, der skal paskontrolleres. Alene i 2015 var der næsten 7,3 millioner passagerer, der rejste til eller fra destinationer uden for Schengen, hvilket var en halv million flere end året før. Det er derfor afgørende både for politiet og lufthavnen, at paskontrollen effektivt kan håndtere det stigende antal passagerer og her spiller den automatiske paskontrol en afgørende rolle.

”Vores mål er hele tiden at gøre det så nemt for passagererne at komme igennem lufthavnen som muligt. Vi har rigtig gode erfaringer med selvbetjening og automatisering, hvor passagererne selv får en øget kontrol over deres rejse. Erfaringerne viser i bund og grund, at ’gør-det-selv passagerer er glade passagerer’, og derfor forventer vi også, at den automatiserede paskontrol vil styrke passageroplevelsen i lufthavnen,” siger Thomas Woldbye, der er administrerende direktør for Københavns Lufthavne.

 

Sådan fungerer den automatiske paskontrol:
Der er opstillet ni automatiske paskontroller i roden af Finger C.

De tre kan bruges både af afgående og ankommende passagerer. Det betyder, at der vil være op til seks automatiserede spor til rådighed for både afrejsende og ankommende passagerer.

Den automatiserede paskontrol kan anvendes af alle EU-borgere over 18 år. Der er også fire nye, manuelle pasbokse til rejsende fra ikke-EU lande eller passagerer, der endnu ikke har fået et biometrisk pas (e-pas). Allerede tilbage i 2011 var der udstedt 611 mio. e-pas, og i 2017 vil alle europæiske pas være e-pas.

Når passageren skanner sit pas, kontrolleres det automatisk i realtid i politiets databaser, og efterfølgende vil passageren gennemgå en automatisk ansigtsgenkendelse.

Efter godkendt paskontrol og ansigtsgenkendelse, kan passageren fortsætte rejsen.

Den automatiserede paskontrol bliver hele tiden overvåget af politiet.

 

 

Relaterede artikler:

Automatisk paskontrol en realitet i CPH

CPH gør klar til automatisk paskontrol

Økonomi spænder ben for automatisk paskontrol

x

Læs Også

Politiet: Det går ikke fuldstændig galt med skærpet paskontrol

Politiet i Københavns Lufthavn afviser dommedagsprofetierne om meget lange køer og kaos, når paskontrollen til og fra non-Schengen lande skærpes fra 7. oktober.

Emirates øger til Stockholm

Til december øger Emirates antallet af ugentlige afgange mellem Dubai og Stockholm. Til gengæld må Stockholm skyde en hvid pil efter Airbus A380.

600 ugentlige indenrigsflyvninger skal frem i lyset

En storstilet kampagnet under navnet Danmarks Lufthavne er klar til at blive skudt i gang, og det skal øge kendskabet til de flere end 600 ugentlige indenrigsflyvninger.

CPH har succes med langdistanceruter

Passagervæksten i Københavns Lufthavn har siden årtusindeskiftet været størst i det interkontinentale segment, og i 2017 ventes 2,3 mio. interkontinentale passagerer i CPH.

Delta lukker skandinavisk USA-rute

Delta Air Lines opgiver sommerruten til Arlanda i 2018, mens det amerikanske flyselskab til gengæld vil indsætte et større fly fra New York til København.

Udvidet taxa-samarbejde om lufthavnsbetjening

Billund Taxa er blevet tilkoblet et landsdækkende samarbejde med Dantaxi 4x48, hvorfor taxakørsel til de fire største danske lufthavne snart kan bestilles fra én app.