Kø foran paskontrollen ved Finger C i Københavns Lufthavn.

Skærpet grænsekontrol giver frygt for kaos i CPH

For at undgå kaos, så bør CPH og dansk politi have lang tid til at indføre de nye grænsekontrolregler, som EU-landene netop har vedtaget. Det mener Dansk Luftfart.

Kontrollen med Schengen-områdets ydre grænser skal styrkes gevaldigt. Det har EU’s ministerråd vedtaget. Det kan dog skabe store udfordringer for mange lufthavne. Fremover skal alle, der rejser ind i Schengen-området, nemlig kontrolleres og deres navne slås op i en række databser.

Kontrollen har hidtil været risikobaseret, så ændringen vil formentlig fire- eller fem-doble kontrolomfanget, der således vil have voldsom effekt på de store netværkslufthavnes logistik og dermed på trafikafviklingen. Ændringen af det såkaldte Schengen-grænsekodeks træder i kraft omkring 1. april, og medlemslandene får som udgangspunkt seks måneder til at implementere ændringen, der allerede er vedtaget af Europaparlamentet.

Ende i kaos
Dog kan der dispenseres i op til 18 måneder, hvis en tidligere indførelse vil medføre uforholdsmæssigt store konsekvenser for trafikafviklingen. Og det er lige netop hvad Brancheforeningen Dansk Luftfart forventer vil være tilfældet i Københavns Lufthavn.

”Vi ved allerede nu, at ændringen giver store udfordringer for København, så der bliver helt sikkert behov for en længere overgangsperiode, hvis det ikke skal ende i kaos,” siger Per Henriksen, DI Transport og Dansk Luftfart.

Den opfattelse deler man i Københavns Lufthavn, hvor man arbejder tæt sammen med Københavns Politi om at få implementeret de nye regler på bedste vis.

”Det er i vore øjne en god idé at have en længere overgangsperiode, som reglerne giver mulighed for. Det vil give bedst mulighed for at få en holdbar løsning. Vi er meget fortrøstningsfulde og er overbeviste om, at vi sammen med politiet kan finde gode og holdbare løsninger,” siger Kasper Hyllested, pressechef i Københavns Lufthavn.

Tiltagende terrortrussel
En såkaldt forordning om ændring af Schengengrænsekodeksen blev fremlagt af EU-Kommissionen i december 2015 som en reaktion på den tiltagende terrortrussel mod Europa og på opfordringen fra Europarådet i dets konklusioner af 9. og 20. november 2015 om en målrettet revision af Schengengrænsekodeksen i forbindelse med behandlingen af “fremmedkrigere”.

Mens EU-landene allerede er forpligtet til systematisk at kontrollere ikke-EU-borgere ved indrejse i alle databaser af hensyn til den offentlige orden og indre sikkerhed, foreskriver de nuværende bestemmelser ikke en sådan kontrol ved udrejse i alle databaser.

Desuden er de personer, der har ret til fri bevægelighed indenfor Schengen-området, underlagt en minimumskontrol for at fastslå deres identitet. Denne ændring vil tilpasse forpligtelserne til at foretage systematisk kontrol både ved ind- og udrejse for ikke-EU-borgere samt personer, der har ret til fri bevægelighed. Ændringen giver mulighed for større brug af Schengeninformationssystemet, INTERPOL’s database over stjålne og bortkomne rejsedokumenter og nationale databaser for at forbedre EU’s og borgernes sikkerhed.

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber: Automatisk paskontrol i CPH virker ikke

Lov om grænsekontrol vedtaget

EU vil indføre forhåndstilladelser til Europa-rejser

x

Læs Også

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Trods rekordvækst i Vágar Lufthavn er Jákup Sverri Kass torsdag fratrådt som lufthavnsdirektør efter gensidig aftale med bestyrelsen.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

CPH: Undskyld vi roder

Københavns Lufthavn er i gang med bygningsarbejder i Terminal 3 på landside, hvilket vil betyde byggerod de kommende måneder.

Norwegian udsætter langruteoffensiv i CPH

De skandinaviske regeringer har ikke kunnet forhandle en ny luftfartsaftale med Rusland på plads, og derfor må Norwegian udsætte planlagte Asien-ruter fra Københavns Lufthavn.

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.