SAS-fly i Københavns Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Skandinavien har 10 procent af EU´s luftfartsmarked

Norge, Sverige og Danmark har i 2016 alle haft vækst i antallet af flypassagerer, og de tre lande står tilsammen for mere end en tiendedel af EU´s luftfartsmarked.

Flypassagerer ankommer eller rejser med fly fra lande i EU som aldrig før.

En netop offentliggjort rapport fra EU´s statistiske enhed, Eurostat, viser, at flere og flere passagerer rejser til eller fra lufthavne inden for Den Europæiske Union. Norge (dog ikke i EU), Sverige og Danmark har en mærkbar andel af samlede antal passagerer, idet de tre skandinaviske lande håndterer over 100 mio. passagerer årligt.

Danmark havde – ifølge Eurostat – knap 32,8 mio. rejsende i 2016, og det er en stigning på 8,9 procent i forhold til året før. Små 36 mio. rejste til eller fra svenske lufthavne – en stigning på 5,7 procent. Norge havde 37,7 mio. EU-passagerer, hvilket kun er 0,6 procent mere end i 2015. I alt cirka 106,5 mio. rejsende, som svarer til 11 procent af EUs samlede 972,7 mio. flypassagerer.

Fra Danmark rejste 22,2 mio. passagerer til eller fra en anden lufthavn i EU, mens 8,5 mio. passagerer fløj til eller fra en lufthavn uden for EU. Indenrigstrafikken havde godt to mio. rejsende. Norge markerer sig med hele 15,2 mio. indenrigspassagerer, og det svarer til lidt over 40 procent af landets flypassagerer.

Selv om Danmark i 2016 oplevede en markant vækst i antallet af årlige passagerer, er det langt fra de mest markante tal. Bulgarien har oplevet størst vækst af alle EU-lande med en stigning på 22,5 procent i 2016, og andenpladsen indtages af Rumænien med en vækst på 20,5 procent. Lufthavnene i de to østlande har med andre ord haft rigeligt at se til, ligesom lufthavnene på Cypern, hvor passagervæksten har været 18,1 procent.

Spanien største vækstland i top 5
Storbritannien er det land i EU med flest årlige rejsende. I 2016 håndterede britiske lufthavne 249 mio. passagerer (stigning på 7,1 procent, red.), og på anden- og tredjepladsen var Tyskland og Spanien med henholdsvis 194 (stigning på 11 procent, red.) og 145 (stigning på 3,1 procent, red.) mio. passagerer. Frankrig og Italien følger efter på fjerde- og femtepladsen. Spanien har største vækst i top 5.

Den travleste lufthavn i hele EU er stadig London Heathrow. Den britiske storlufthavn håndterede 75,7 mio. passagerer i 2016 – en stigning på én procent i forhold til året før. Paris-Charles de Gaulle og Amsterdam-Schiphol følger efter med henholdsvis 65,8 (stigning på 0,3 procent, red.) og 63,6 (stigning på 9,3 procent, red.) mio. passagerer.

Alle lufthavne på EU´s top30-liste – på nær to – oplevede stigning i antallet af passagerer. I Bruxelles Lufthavn var der en tilbagegang på 6,4 procent som følge af den midlertidige lukning efter terrorangrebet i marts måned, og i Frankfurt Lufthavn var der 0,4 procent færre rejsende i 2016, hvilket var afstedkommet af en række strejker hos Lufthansas piloter. Den største vækst i top30-segmentet var hos London-Luton, som havde 19,4 procent flere passagerer i 2016.

CPH stadig størst i Skandinavien
London Heathrow fastholder sin position som førende på antallet af årlige rejsende udenfor EU med 44,8 mio. passagerer. Amsterdam-Schiphol håndterer flest passagerer inden for EU (37,9 mio.). Paris Orly og Madrid Barajas fører på inderigspassagerer med hver 14,1 mio. rejsende.

Københavns Lufthavn håndterede knap 29 mio. passagerer i 2016, og det var 9,2 procent flere end i 2015. Lufthavnen er stadig den største i Skandinavien med Oslo Gardermoen (dog ikke en EU-lufthavn) på andenpladsen med 25,8 mio. passagerer og Stockholm/Arlanda herefter med 24,7 mio. rejsende. Norge og Sverige har stadig flest årligt rejsende som følge af en stor andel af indenrigspassager.

Det samlede antal passagerer inden for EU satte 2016 ligeledes mærkbar rekord. De mange lufthavne håndterede i alt en lille milliard passagerer – helt præcist 972,7 mio. Og det er en stigning på 54,4 mio. i forhold til året før og en forøgelse på 5,9 procent.

Rejsende mellem to EU-lufthavne udgjorde 47 procent, mens 35,6 procent fløj til eller fra en lufthavn uden for EU. Indenrigstrafikken lå på 17,3 procent.

 

Relaterede artikler:

CPH har succes med langdistanceruter

Arlanda haler ind på Københavns Lufthavn

Arlanda udfordrer CPH med lavere afgifter

CPH og Arlanda i kamp om nye langdistanceruter

SAS: Stockholm og Oslo får flere ruter end CPH