Skidt langdistance-start for Lufthansa-datter

Lufthansa-datterselskabet Eurowings har fået en skidt start med sine langdistanceflyvninger med mange forsinkede fly og sure passagerer.

Det kan være særdeles svært at begive sig i kast med langdistanceflyvninger. Også selvom man har succes og erfaring med mellemdistanceflyvninger indenfor Europa. Det kunne Norwegian skrive under på, da de startede med langdistanceflyvninger til USA og Asien. Det samme kan Lufthansa-datterselskabet Eurowings skrive under på.

I starten af november gik selskabet i luften med langdistanceflyvninger fra Køln til en række destinationer i Mexico og Caribien. En optælling foretaget af internetportalen Fair Plane for en tysk radiostation viser imidlertidig store problemer med forsinkelser i den første periode.

Således var 31 ud af 126 flyvninger i november og december forsinket i gennemsnit næsten seks timer.

Årsagen til Eurowings problemer er i mange tilfælde den samme, som var med til at gøre livet surt for Norwegian og dets langdistancepassagerer. Nemlig, at man startede op med meget få fly. Det betyder, at man er meget sårbar, hvis der opstår tekniske problemer. Så har man ikke et reservefly at sætte ind. Og så kan passagererne ellers blot pænt vente, til flyet er klar igen.

Overbebyrdet personale
Eurowings startede op i november med bare ét Airbus A330-fly. Nu er man oppe på to egne fly, som opereres af personale fra det tyrkiske selskab SunExpress. Det er ejet af Lufthansa og Turkish Airlines i fællesskab.

Men det er ikke nok til at betjene det trafikprogram, som Eurowings har lagt op. Derfor har man gennem længere tid fået hjælp fra tyske TUIfly og britiske Titan Airways, der har stillet Boeing 767-fly til rådighed – og stadig gør det – ligesom portugisiske HiFly’s fly også har været kaldt til undsætningen. Selv samme selskab, som har hjulpet Norwegian gevaldig meget. I 2013 i de tre første måneder af deres levetid, blev Norwegians første langdistanceruter faktisk betjent udelukkende med HiFly-fly.

På Eurowings’ Facebook-side beklager passagerer sig over at komme på nedslidte vikarfly, hvor der ikke er den ”premium economy”-kabine, som de troede, at de havde købt plads på. Desuden melder kunderne om overbebyrdet kabinepersonale og mange timers forsinkelser.