Passagerer på danske fly har krav på at kunne betale kontant.

Skuffet over at kontantkrav ikke fjernes

Dansk Luftfart er skuffet over, at kravet om at passagerer skal kunne betale med kontanter på danske fly, ikke bliver fjernet i ny lov. Kravet findes ikke på svenske og norske fly.

Stewardesser og stewarder på danske fly kommer også i fremtiden til at have kontanter med, når de sælger mad, drikke og varer til passagererne i luften. Luftfarten er nemlig ikke inkluderet i et nyt lovforslag, der skal lempe den såkaldte kontantpligt i danske butikker.

I sidste uge førstebehandlede Folketinget lovforslag L157, der blandt andet indeholder et forslag om at give virksomheder mulighed for at afvise kontanter mellem klokken 22 om aftenen og klokken 6 om morgenen. For virksomheder i særligt udsatte områder, eller virksomheder som har oplevet gentagne røverier, er det muligt at udvide tidsrummet fra klokken 20 til klokken 6.

Til gengæld er der med forslaget ikke lagt op til at opfylde et ønske, som dansk luftfart har næret i mange år. Erhvervet så nemlig meget gerne, at pligten til at modtage kontanter ombord på dansk-registrerede fly ophæves.

Uheldige konsekvenser
Kontantpligten for luftfartsselskaber eksisterer nemlig ikke i de fleste andre lande. Brancheforeningen Dansk Luftfart mener derfor, at fly på dansk register stilles dårligere i konkurrencen, fordi det er administrativt dyrt at håndtere kontanterne med byttepenge og valutaer med mere.

Hvis luftfarten ikke bliver undtaget for reglerne, kan et fly, der for eksempel er registreret i Norge, lette fra Københavns Lufthavn fri for de administrative og logistiske byrder, der følger med kontanthåndtering, mens et tilsvarende dansk-registreret fly er forpligtet af kontantreglen.

”Kontantpligten bør ikke afhænge af, hvor et fly er registreret. Det giver uheldige konsekvenser for dansk luftfart og er i strid med regeringens ønske om at udvikle en aktiv dansk luftfartsstrategi,” siger branchedirektør Michael Svane fra DI Transport.

Næsten ingen betaler kontant
I et høringssvar til lovforslaget kalder Brancheforeningen Dansk Luftfart det direkte skuffende, at en afskaffelse af kontantkravet ombord på de danske fly ikke er med i forslaget.

Michael Svane peger desuden på det groteske i, at det dyre beredskab skal opretholdes, selv om næsten ingen passagerer i dag betaler med kontanter ombord. Og når de gør det, så er det ofte ikke fordi de ikke har andre muligheder – men fordi de er lige ved hånden.

Ifølge SAS’ egen hjemmeside, så tager selskabet imod kontantbetaling i danske, svenske og norske kroner samt i euro, amerikanske dollars og britiske pund. Hos det danske charterflyselskab tager man mod betaling i danske, svenske og norske kroner.

Ved førstebehandlingen i folketingssalen drejede debatten sig primært om ældre medborgeres muligheder for at handle uden kontanter, og ikke om vilkårene for de danske luftfartsselskaber. Erhvervsminister Brian Mikkelsens embedsfolk vil den 18. april give de politiske partiers ordførere på sagen en teknisk gennemgang af lovforslaget inden anden og tredje behandlingen i folketingssalen.

x

Læs Også

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.

Lunken holdning til danske halehelte på norske fly

Hverken Kulturministeriet eller VisitDenmark falder på halen over, at Norwegian indtil videre har udsmykket fly med Karen Blixen og 16 andre afdøde danske kulturpersonligheder.

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Det estiske flyselskab Regional Jet kæmper mod uret for at kunne nå at ansætte piloter og kabinepersonale, når selskabet overtager SAS-produktionen efter Jet Time.

Dansk Luftfart får ny formand

Brancheforeningen Dansk Luftfart har fået en ny formand, der formentlig vil være mere neutral end den SAS-direktør, der har haft posten de sidste syv år.

Overvejer ruteflyvning fra Roskilde

Et flyselskab er så interesseret i at starte ruteflyvning fra Roskilde Lufthavn, at lufthavnen har fået Roskilde Kommune til at mere end firdoble antallet af tilladte operationer med store fly.

Avro RJ85-fly på SAS-ruter

Nogle SAS-kunder stifter i disse dage bekendtskab med en flytype, der ikke sædvanligvis benyttes i SAS-flåden.