Passagerer på danske fly har krav på at kunne betale kontant.

Skuffet over at kontantkrav ikke fjernes

Dansk Luftfart er skuffet over, at kravet om at passagerer skal kunne betale med kontanter på danske fly, ikke bliver fjernet i ny lov. Kravet findes ikke på svenske og norske fly.

Stewardesser og stewarder på danske fly kommer også i fremtiden til at have kontanter med, når de sælger mad, drikke og varer til passagererne i luften. Luftfarten er nemlig ikke inkluderet i et nyt lovforslag, der skal lempe den såkaldte kontantpligt i danske butikker.

I sidste uge førstebehandlede Folketinget lovforslag L157, der blandt andet indeholder et forslag om at give virksomheder mulighed for at afvise kontanter mellem klokken 22 om aftenen og klokken 6 om morgenen. For virksomheder i særligt udsatte områder, eller virksomheder som har oplevet gentagne røverier, er det muligt at udvide tidsrummet fra klokken 20 til klokken 6.

Til gengæld er der med forslaget ikke lagt op til at opfylde et ønske, som dansk luftfart har næret i mange år. Erhvervet så nemlig meget gerne, at pligten til at modtage kontanter ombord på dansk-registrerede fly ophæves.

Uheldige konsekvenser
Kontantpligten for luftfartsselskaber eksisterer nemlig ikke i de fleste andre lande. Brancheforeningen Dansk Luftfart mener derfor, at fly på dansk register stilles dårligere i konkurrencen, fordi det er administrativt dyrt at håndtere kontanterne med byttepenge og valutaer med mere.

Hvis luftfarten ikke bliver undtaget for reglerne, kan et fly, der for eksempel er registreret i Norge, lette fra Københavns Lufthavn fri for de administrative og logistiske byrder, der følger med kontanthåndtering, mens et tilsvarende dansk-registreret fly er forpligtet af kontantreglen.

”Kontantpligten bør ikke afhænge af, hvor et fly er registreret. Det giver uheldige konsekvenser for dansk luftfart og er i strid med regeringens ønske om at udvikle en aktiv dansk luftfartsstrategi,” siger branchedirektør Michael Svane fra DI Transport.

Næsten ingen betaler kontant
I et høringssvar til lovforslaget kalder Brancheforeningen Dansk Luftfart det direkte skuffende, at en afskaffelse af kontantkravet ombord på de danske fly ikke er med i forslaget.

Michael Svane peger desuden på det groteske i, at det dyre beredskab skal opretholdes, selv om næsten ingen passagerer i dag betaler med kontanter ombord. Og når de gør det, så er det ofte ikke fordi de ikke har andre muligheder – men fordi de er lige ved hånden.

Ifølge SAS’ egen hjemmeside, så tager selskabet imod kontantbetaling i danske, svenske og norske kroner samt i euro, amerikanske dollars og britiske pund. Hos det danske charterflyselskab tager man mod betaling i danske, svenske og norske kroner.

Ved førstebehandlingen i folketingssalen drejede debatten sig primært om ældre medborgeres muligheder for at handle uden kontanter, og ikke om vilkårene for de danske luftfartsselskaber. Erhvervsminister Brian Mikkelsens embedsfolk vil den 18. april give de politiske partiers ordførere på sagen en teknisk gennemgang af lovforslaget inden anden og tredje behandlingen i folketingssalen.

Få hurtig adgang til artiklen

Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

99 kr. + moms

1 md.

279 kr. + moms

3 mdr.

549 kr. + moms

6 mdr.

999 kr. + moms

12 mdr.

Allerede abonnent?

x

Læs Også

Norwegian klar til at åbne skandinaviske Singapore-ruter

Norwegian åbner til september en rute fra London Gatwick til Singapore og har tilladelserne på plads til samtidig at åbne Singapore-ruter fra København og Oslo.

Czech Airlines justerer kapacitet på ny Aarhus-rute

Aarhus Lufthavn får den 11. maj en ny sommerrute til Prag med fire ugentlige afgange, men allerede 14 dage efter starten skrues der ned for kapaciteten.

Handlingselskab i CPH rekonstrueret (opd.)

Et lille handlingselskab i Københavns Lufthavn er blevet rekonstrueret efter længere tids økonomisk stormvejr og uenighed i ejerkredsen.

Flyhandel sikrede overskuddet i Danish Air Transport

Danish Air Transport omsatte for næsten 800 mio. kroner i 2016, men handel med fly udgjorde over 60 procent af overskuddet på 17,6 mio. kroner.

Norwegian lukker langrute fra København

Norwegian lukker en af selskabets ni langdistanceruter fra København Lufthavn efter at have betjent ruten siden efteråret 2015.

Kritik af SAS´ reservefly

Det langdistancefly, der i påsken strandede i Goose Bay, er nu på Malta til vedligeholdelse. Flyet er ikke populært hos de hyppige SAS-kunder, der retter kritik mod kabineproduktet.