Passagerer på danske fly har krav på at kunne betale kontant.

Skuffet over at kontantkrav ikke fjernes

Dansk Luftfart er skuffet over, at kravet om at passagerer skal kunne betale med kontanter på danske fly, ikke bliver fjernet i ny lov. Kravet findes ikke på svenske og norske fly.

Stewardesser og stewarder på danske fly kommer også i fremtiden til at have kontanter med, når de sælger mad, drikke og varer til passagererne i luften. Luftfarten er nemlig ikke inkluderet i et nyt lovforslag, der skal lempe den såkaldte kontantpligt i danske butikker.

I sidste uge førstebehandlede Folketinget lovforslag L157, der blandt andet indeholder et forslag om at give virksomheder mulighed for at afvise kontanter mellem klokken 22 om aftenen og klokken 6 om morgenen. For virksomheder i særligt udsatte områder, eller virksomheder som har oplevet gentagne røverier, er det muligt at udvide tidsrummet fra klokken 20 til klokken 6.

Til gengæld er der med forslaget ikke lagt op til at opfylde et ønske, som dansk luftfart har næret i mange år. Erhvervet så nemlig meget gerne, at pligten til at modtage kontanter ombord på dansk-registrerede fly ophæves.

Uheldige konsekvenser
Kontantpligten for luftfartsselskaber eksisterer nemlig ikke i de fleste andre lande. Brancheforeningen Dansk Luftfart mener derfor, at fly på dansk register stilles dårligere i konkurrencen, fordi det er administrativt dyrt at håndtere kontanterne med byttepenge og valutaer med mere.

Hvis luftfarten ikke bliver undtaget for reglerne, kan et fly, der for eksempel er registreret i Norge, lette fra Københavns Lufthavn fri for de administrative og logistiske byrder, der følger med kontanthåndtering, mens et tilsvarende dansk-registreret fly er forpligtet af kontantreglen.

”Kontantpligten bør ikke afhænge af, hvor et fly er registreret. Det giver uheldige konsekvenser for dansk luftfart og er i strid med regeringens ønske om at udvikle en aktiv dansk luftfartsstrategi,” siger branchedirektør Michael Svane fra DI Transport.

Næsten ingen betaler kontant
I et høringssvar til lovforslaget kalder Brancheforeningen Dansk Luftfart det direkte skuffende, at en afskaffelse af kontantkravet ombord på de danske fly ikke er med i forslaget.

Michael Svane peger desuden på det groteske i, at det dyre beredskab skal opretholdes, selv om næsten ingen passagerer i dag betaler med kontanter ombord. Og når de gør det, så er det ofte ikke fordi de ikke har andre muligheder – men fordi de er lige ved hånden.

Ifølge SAS’ egen hjemmeside, så tager selskabet imod kontantbetaling i danske, svenske og norske kroner samt i euro, amerikanske dollars og britiske pund. Hos det danske charterflyselskab tager man mod betaling i danske, svenske og norske kroner.

Ved førstebehandlingen i folketingssalen drejede debatten sig primært om ældre medborgeres muligheder for at handle uden kontanter, og ikke om vilkårene for de danske luftfartsselskaber. Erhvervsminister Brian Mikkelsens embedsfolk vil den 18. april give de politiske partiers ordførere på sagen en teknisk gennemgang af lovforslaget inden anden og tredje behandlingen i folketingssalen.

x

Læs Også

Københavns Lufthavn på vej ud af europæisk top15

Tre europæiske storlufthavne er på vej til at skubbe Københavns Lufthavn ud af gruppen blandt de 15 største lufthavne i Europa.

WiFi på vej i Dreamlinere og MAX hos Norwegian

Norwegian har underskrevet nye kontrakter, der skal sikre WiFi i samtlige selskabets mellem- og langdistancefly, og samtidig skrues der op for båndbredden.

Ny SAS-leverandør genoptager forhandlinger

Kommende estisk SAS-leverandør og fagforening vender tilbage til forhandlingsbordet for at lande en aftale om ny overenskomst for 100 piloter og stewardesser.

Billund får Athen-rute

Efter tolv års fravær får Billund nu igen i begrænset omfang direkte fly til Grækenlands hovedstad.

Ny SAS-leverandør skifter navn

Estiske Regional Jet OÜ, der om en måned begynder at flyve for SAS, får et nyt navn, der er mere unikt og bedre signalerer selskabets tilhørsforhold.

Forhandlinger med ny SAS-leverandør brudt sammen

Forhandlingerne om en overenskomst for de ansatte, som skal bemande de fly, som et estisk flyselskab om 33 dage skal begynde at operere for SAS, er brudt sammen.