Denim Airs Fokker F-100 skal flyve mellem Oslo og Trondheim.
Denim Airs Fokker F-100 skal flyve mellem Oslo og Trondheim.

Sky Greenland overtager Denim Air

Dansk-grønlandske Sky Greenland har overtaget det hollandske flyselskab Denim Air, der er specialiseret i charter og ACMI-flyvninger.

Den grønlandskfødte flyiværksætter Gert Brask er kommet noget tættere på sin drøm om at etablere et flyselskab, der kan operere lavprisflyvninger mellem Danmark og Grønland.

I sommeren 2014 lykkedes det at komme i luften som virtuelt flyselskab under navnet Greenland Express og med hollandske Denim Air som operatør. Uenighed om kontrakten reducerede dog antallet a flyvninger, da Denim Air og Greenland Express ikke var enige om, hvem der skulle betale for ekstra crew.

Nu har Gert Brask i stedet valgt at købe Denim Air, der stod på kanten til en konkurs. Handelen blev gennemført i sidste uge, og i dag står Gert Brask og det rekonstruerede flyselskab Sky Greenland ApS som ny ejer af den hollandske ACMI-operatør.

Med overtagelsen af Denim Air følger en række gældsforpligtelser, 50 medarbejdere samt leasingkontrakter på tre fly, henholdsvis Fokker F50, Fokker F100 samt et Embraer ERJ145-fly. Samt ikke mindst et AOC, der er den nødvendige driftstilladelse til selv at drive flyselskab.

Overvejer fremtidig strategi
Transaktionen er blevet bekræftet over for CHECK-IN.dk af ledende medarbejdere hos Denim Air.

Administrerende direktør Gert Brask fra Sky Greenland har øjeblikkeligt sat sig i chefstolen hos det hollandske flyselskab for at rydde op.

“Vi reddede selskabet på målstregen og har allerede indgået aftale med de tre største kreditorer. Vi går nu i gang med at rydde op i selskabet, og jeg vil indtil videre varetage den daglige ledelse, så det bliver muligt at få kontrol over, at der ikke bliver brugt unødvendigt mange penge,“ siger Gert Brask til CHECK-IN.dk.

Ifølge Gert Brask er der nok at gøre hos det hollandske flyselskab, der lever af at udleje fly med besætninger til andre selskaber. Dermed er Denim Air en specialisteret ACMI-operatør.

“Da jeg overtog for lidt mere end en uge siden, var kassen næsten tom. På to dage sikrede jeg, at en del af vores udestående på debitorer blev betalt. De tidligere ejere har hævet store lønninger og betalt dyre konsulenter. Det kan man ikke i en virksomhed, der bløder,“ understreger Gert Brask.

Gert Brask har endnu ikke et overblik over, hvordan han vil bruge det nye selskab og AOC´et i forhold til projektet om flyvninger til Grønland. Luftfartsiværksætteren flirter stadig med den russiske flyproducent Sukhoj. I slutningen af oktober blev der underskrevet en intentionsaftale om køb af fem Sukhoi Superjet 100-fly.

“Vi var godt i gang med at arbejde på erhverve eget AOC, og hvad vi vil gøre, ved vi ikke endnu. Den kommer en russisk delegation til Danmark i morgen, hvor aftalen er klar til underskrift. Men situationen har ændret sig meget de seneste par dage,“ siger Gert Brask.