SkyTeam vinder endnu et kinesisk selskab

Det kinesiske Xiamen Airlines er netop blevet godkendt som kommende medlem i SkyTeam alliancen. Optagelsen kan allerede foregå i 2012, og dermed befæster SkyTeam sin tilstedeværelse på det hastigt voksende marked i Kina og Asien.

Et centralt element i fremtidens luftfart er alliancerne.

Synergieffekten ved, at flere selskaber arbejder sammen og sender passagerer til hinandens rutenetværk, har i de seneste år vist sig afgørende for netværksselskabernes konkurrenceevne.

Langt over halvdelen af verdens samlede flysædekapacitet er samlet itre alliancer, hvor Star Alliance med 27 luftfartselskaber har lige så mange medlemmer som oneworld og SkyTeam sammenlagt.

Star Alliance tæller selskaber som Singapore Airlines, Lufthansa og Thai Airways, og det er som regel de førende regionale og lokale selskaber, der har valgt Star Alliance.

Men på det vigtige kinesiske marked har Star Alliance været under pres siden oktober 2010, hvor Shanghai Airlines efter en fusion med China Eastern Airlines forlod Star Alliance, idet beggefortsatte i SkyTeam.

Netop SkyTeam, derer verdens næststørste alliance, har med Air France og KLM været stærkt repræsenteret i Europa, men har rykket meget i Asienog Kina med også Korean Air og Vietnam Airlines.

Og i nu har ChinaSouthern Airlines-datterselskabet Xiamen Airlines bekræftet, at det er blevet godkendt som kommende nyt medlem hos SkyTeam.

Når de endelige aftaler er faldet på plads, vil selskabet foretage de nødvendige tilpasninger af blandt andet IT-systemer, hvorefter en formel optagelse ventes at kunne ske med udgangen af 2012

I dag harXiamen Airlines en flåde af 71 Boeing-fly, men detteskal næsten fordobles til over 130 fly i 2015.

Xiamen Airlines driver fem internationale ruter til Singapore, Kuala Lumpur og destinationer i det nordøstlige Asien og har netop bestilt seks styk Boeing 787 med henblik på en international ekspansion på ruter til Europa og USA fra baserne i Xiamen og Fuzhou.