SAS er utilfreds med den støtte, den norske regering vil give flyselskaberne. (Foto: Espen Solli)

Sløjt år for nordiske luftfartsaktier

De nordiske luftfartsaktier mistede i 2016 næsten 29 procent af børsværdien svarende til 9,2 mia. kroner, og SAS har nu den laveste børsværdi.

Mens luftfartsaktierne tog en gevaldig lufttur i 2015 som følge af rekordlave oliepriser, så blev det atter hverdag i 2016. I lighed med mange andre brancher blev de nordiske luftfartsaktier ramt af Brexit, det amerikanske præsidentvalg, opadgående oliepriser samt geopolitisk uro og frygt for terror. Det kom til at koste aktionærerne i de fire børsnoterede nordiske flyselskaber i underkanten af 9,2 mia. kroner.

Værst gik det udover SAS, der næsten fik halveret værdien af selskabets aktier på Københavns Fondsbørs. Da aktiemarkedet lukkede den 30. december 2016, var lukkekursen nede på 10,70 mod 19,90 året før. Dermed mistede SAS i løbet af 12 måneder hele 46,23 procent af selskabets børsværdi svarende til næsten tre mia. kroner. Således er det skandinaviske flyselskab i dag lavere værdisat i aktiemarkedet end henholdsvis Norwegian, Finnair og Icelandair.

Markedsværdi børsnoterede nordiske flyselskaber pr. 30. december 2016 vs. 2015

SELSKAB 30DEC16 VÆRDI 30DEC15 VÆRDI ÆNDRING
LUKKEKURS TDKK LUKKEKURS TDKK TDKK PCT.
FINNAIR 4,03 3.839.030 5,42 5.163.174 -1.324.145 -25,65
ICELANDAIR  23,10  7.209.706  35,40  11.048.641  -3.838.035  -34,75
NORWEGIAN  287,00  8.397.200  323,70  9.470.988  -1.073.788  -11,34
SAS  10,70  3.424.883  19,90  6.360.643  2.944.759  -46,23
 22.870.829  32.052.446  -9.171.617  -28,65

Kilder: Oslo Børs, Nasdaq OMX
Værdier i TDKK (omregnet fra lokalvaluta til DKK baseret på vistakurser fra Danmarks Nationalbank den 30.12.16.)

Størst børsværdi hos Norwegian
Med en stærk slutspurt lykkedes det Norwegian at begrænse årets kurstab til 11,34 procent, hvormed moderselskabet bag den norske lavprisflykoncern ved udgangen af 2016 har en værdi på næsten 9,5 mia. danske kroner og således har den højeste børsværdi blandt den nordiske flyselskaber efterfulgt at Icelandair, Finnair og SAS.

Icelandair overraskede i 2015 med en voldsom børsfremgang som følge af en dokumenteret skalerbar forretningsmodel med basis i trafikknudepunktet i Keflavik-lufthavnen. I 2016 er der dog kommet grus i maskineriet, da lavpriskonkurrenten WOW air har igangsat en aggressiv markedsstrategi, der kan true Icelandairs vækst, ligesom de noget højere oliepriser i 2016 ikke er en fordel for Icelandair med de ældre Boeing 757 og Boeing 767-fly.

Det nationale finske flyselskab Finnair måtte også se en betydelig del af børsværdien forsvinde i 2016. Det var en fjerdedel af børsværdien, der blev barberet væk, hvilket påførte aktionærerne et samlet tab på lidt mere end 1,3 mia. kroner. Da den finske stat er majoritetsaktionær med 58,27 procent af aktierne i flyselskabet, er det primært værdien af statens aktiver, der svandt en smule ind.

I 2015 steg værdien af de fire flyselskabers aktier med 10,4 mia kroner i forhold til lukkekurserne ved udgangen af 2014, hvilket dengang svarede til en stigning på 54 procent.

 

Relaterede artikler:

Europæiske luftfartsaktier i regulært blodbad

Nordiske luftfartsaktier i rekordhøj vækst

Nordiske luftfartsaktier 2,4 mia. mere værd

Luftfartsaktier har fået luft under vingerne

Nordiske luftfartsaktier tabte 8 milliarder i værdi i 2011