Boeing 737-400 fragtfly fra Jet Time.

Slut med fragtflyvning hos Jet Time

Jet Time vil udføre den allersidste fragtflyvning lørdag den 29. april, og dermed forsvinder et komplekst forretningsområde og fem fly ud af flåden.

Genopretningsplanen for det kriseramte danske flyselskab Jet Time betyder, at selskabet som tidligere meddelt skal afvikle forretningsområdet med fragtflyvninger. Nu er der også sat dato på den sidste fragtflyvning, efter at det er lykkedes at forhandle en aftale på plads med kunder og flyleasinggivere.

Sidste fragtflyvning finder sted lørdag den 29. april, men allerede fra midten af februar vil Jet Time begynde at udfase de første af fem Boeing 737-400 fly, der benyttes til fragtflyvningerne. Efter at flyene er taget ud af produktion skal de gennem et større eftersyn for at blive sat i samme stand, som da flyene oprindeligt blev modtaget fra leasinggiverne.

Fragt som forretningsområde har drevet både betydelige omkostninger og kompleksitet i Jet Time, og det er derfor positivt, at vi er lykkedes med en hurtig afvikling af denne gren af vores forretning. Med udfasningen af fragtområdet og ACMI på ATR72-flyene har vi taget de nødvendige skridt til at gøre Jet Time til en rentabel forretning igen med en forenklet forretningsmodel og kun én flytype i flåden. Jeg ser frem til efteråret 2017, hvor vi påbegynder videreudviklingen af Jet Times oprindelige kerneforretning, charterflyvninger, hvor service, punktlighed og fleksibilitet er i højsædet, og som var den, der lagde grundstenen for selskabets oprindelige succes,” lyder det fra Jørgen Holme, der er administrerende direktør i Jet Time.

Startede med TNT
Fragtflyvninger som selvstændigt forretningsben går tilbage til efteråret 2013, hvor Jet Time anskaffede sig det første fragtfly som følge af en opgave for den globale fragt- og kurervirksomhed TNT med flyvninger mellem Västerås og Liege. Sidenhen voksede forretningen hurtigt, og selskabets daværende administrerende direktør mente, at fragtflyene “passede fornuftigt ind i vores forretning.”

Idéen bag fragtflyvningerne og ACMI-produktionen for SAS med ATR72-fly var affødt af, at chartermarkedet i 2013 havde været meget ustabilt med en lang række aflysninger på grund af uroligheder i blandt andet Egypten. Derfor ønskede Jet Time at sprede risikoen på tre forretningsområder, men flyselskabet var dog ikke opmærksom på, hvor stor en kompleksitet, der var forbundet med at drive tre så forskelligartede forretninger.

Nu er Jet Time på vej tilbage mod selskabets oprindelige forretningsmodel, der handler om at flyve charter for nordeuropæiske rejsearrangører samt ACMI-flyvninger med Boeing 737-flyene på vegne af flyselskaber, der i en kortere eller længere periode mangler kapacitet. Jet Time sigter på en enhedsflåde af i alt otte Boeing 737-passagerfly fra slutningen af 2017.

 

Relaterede artikler:

Jet Time forventer at blive rentabel i 2016/17

Jet Time: 300 mio. kroner i underskud

Jet Time fyrer hver tredje

Jet Time: Fragtfly-afvikling tager lang tid

Jet Time ensretter fragt-flåde