Hale på A320-fly fra SmartLynx. (Foto: SmartLynx)

SmartLynx på erobringstogt

Det lettiske flyselskab SmartLynx har landet flere store kontrakter i Skandinavien og Storbritannien i det meget ophedede ACMI-marked.

Hvis man i den kommende sommer skal flyve med lavprisflyselskaberne easyJet og Norwegian eller charterflyselskaberne Novair, Thomas Cook Airlines og TUI Airlines, så kommer man muligvis i stedet til at flyve med SmartLynx Airlines fra Letland.

Det baltiske ACMI- og charterflyselskab har nemlig indgået kontrakter for den kommende sommer med såvel lavprisflyselskaber som charterflyselskaber i Nord- og Vesteuropa og presser dermed et marked, der hidtil har tilhørt blandt andre Jet Time, Danish Air Transport og britiske Titan Airways. Herudover hører selskaber som Avion Expres, AirExplore og Go2sky også til konkurrenterne.

”Det er vores hovedkonkurent på langtidskontrakterne. Det kommer langt omkring nu,” bekræfter administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport.

Seneste landvinding har SmartLynx Airlines gjort ved indgåelse af en aftale med det britiske lavprisflyselskab easyJet, for hvem letterne skal operere tre Airbus A320-fly i den kommende sommer fra baser i henholdsvis London Luton Airport samt London Gatwick Airport. Smart Lynx Airlines skal også flyve for Norwegian med et A320-fly, der baseres i Alicante fra den 1. juni til 31. august.Dette fly kommer til at betjene ruterne fra den spanske middelhavsby til Billund, Bergen, Aalesund, Stavanger, Trondheim, Karlstad, Helsinki samt Manchester.

Ny kunde i Stockholm
I Stockholm-Arlanda vil SmartLynx basere et Airbus A321-fly, der skal operere på vegne af Nova Airlines AB (Novair), der er en del af Apollo Travel Group. Dette fly skal dog kun benyttes i marts og april, inden højsæsonen for alvor sætter ind. SmartLynx oplyser, at Novair er en ny kunde for flyselskabet.

Det er Thomas Cook Airlines til gengæld ikke. De to selskaber har samarbejdet siden 2012, og i den kommende sommer skal SmartLynx beskæftige to Airbus A320-200 for selskabet med base i henholdsvis Birmingham International Airport samt London Gatwick Airport.

Endelig har TUI Airlines Belgium indgået aftale om SmartLynxs estiske datterselskab om wetlease af to Airbus A320, der skal flyve belgiske charterturister fra Bruxelles og videre sydpå til sol og sommer.

SmartLynx Airlines råder over otte Airbus A320-200 og et Airbus A321-200 på basen i Riga samt to A320-200 fra basen hos datterselskabet i Tallinn.

Danske rejsende har siden begyndelsen af året kunnet stifte bekendtskab med flyselskabet, der har beskæftiget to fly for Norwegian på basen i Københavns Lufthavn. Flyene har blandt andet være benyttet på mindst tre daglige rotationer på indenrigsruten til Aalborg Lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Norwegian lejer kapacitet fra nystartet græsk selskab

SmartLynx forsinker hver tredje flyvning for Norwegian

28 gange om ugen med SmartLynx til Aalborg

Norwegian baserer to lettiske A320-fly i København

x

Læs Også

1.400 flyklagesager ved Københavns Byret

Københavns Byret har en særlig Flysagsafdeling, der i øjeblikket har omkring 1.400 sager til en værdi af omkring 12. mio. kroner liggende til behandling.

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.

Lunken holdning til danske halehelte på norske fly

Hverken Kulturministeriet eller VisitDenmark falder på halen over, at Norwegian indtil videre har udsmykket fly med Karen Blixen og 16 andre afdøde danske kulturpersonligheder.

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Det estiske flyselskab Regional Jet kæmper mod uret for at kunne nå at ansætte piloter og kabinepersonale, når selskabet overtager SAS-produktionen efter Jet Time.

Dansk Luftfart får ny formand

Brancheforeningen Dansk Luftfart har fået en ny formand, der formentlig vil være mere neutral end den SAS-direktør, der har haft posten de sidste syv år.

Overvejer ruteflyvning fra Roskilde

Et flyselskab er så interesseret i at starte ruteflyvning fra Roskilde Lufthavn, at lufthavnen har fået Roskilde Kommune til at mere end firdoble antallet af tilladte operationer med store fly.