Hale på A320-fly fra SmartLynx. (Foto: SmartLynx)

SmartLynx på erobringstogt

Det lettiske flyselskab SmartLynx har landet flere store kontrakter i Skandinavien og Storbritannien i det meget ophedede ACMI-marked.

Hvis man i den kommende sommer skal flyve med lavprisflyselskaberne easyJet og Norwegian eller charterflyselskaberne Novair, Thomas Cook Airlines og TUI Airlines, så kommer man muligvis i stedet til at flyve med SmartLynx Airlines fra Letland.

Det baltiske ACMI- og charterflyselskab har nemlig indgået kontrakter for den kommende sommer med såvel lavprisflyselskaber som charterflyselskaber i Nord- og Vesteuropa og presser dermed et marked, der hidtil har tilhørt blandt andre Jet Time, Danish Air Transport og britiske Titan Airways. Herudover hører selskaber som Avion Expres, AirExplore og Go2sky også til konkurrenterne.

”Det er vores hovedkonkurent på langtidskontrakterne. Det kommer langt omkring nu,” bekræfter administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport.

Seneste landvinding har SmartLynx Airlines gjort ved indgåelse af en aftale med det britiske lavprisflyselskab easyJet, for hvem letterne skal operere tre Airbus A320-fly i den kommende sommer fra baser i henholdsvis London Luton Airport samt London Gatwick Airport. Smart Lynx Airlines skal også flyve for Norwegian med et A320-fly, der baseres i Alicante fra den 1. juni til 31. august.Dette fly kommer til at betjene ruterne fra den spanske middelhavsby til Billund, Bergen, Aalesund, Stavanger, Trondheim, Karlstad, Helsinki samt Manchester.

Ny kunde i Stockholm
I Stockholm-Arlanda vil SmartLynx basere et Airbus A321-fly, der skal operere på vegne af Nova Airlines AB (Novair), der er en del af Apollo Travel Group. Dette fly skal dog kun benyttes i marts og april, inden højsæsonen for alvor sætter ind. SmartLynx oplyser, at Novair er en ny kunde for flyselskabet.

Det er Thomas Cook Airlines til gengæld ikke. De to selskaber har samarbejdet siden 2012, og i den kommende sommer skal SmartLynx beskæftige to Airbus A320-200 for selskabet med base i henholdsvis Birmingham International Airport samt London Gatwick Airport.

Endelig har TUI Airlines Belgium indgået aftale om SmartLynxs estiske datterselskab om wetlease af to Airbus A320, der skal flyve belgiske charterturister fra Bruxelles og videre sydpå til sol og sommer.

SmartLynx Airlines råder over otte Airbus A320-200 og et Airbus A321-200 på basen i Riga samt to A320-200 fra basen hos datterselskabet i Tallinn.

Danske rejsende har siden begyndelsen af året kunnet stifte bekendtskab med flyselskabet, der har beskæftiget to fly for Norwegian på basen i Københavns Lufthavn. Flyene har blandt andet være benyttet på mindst tre daglige rotationer på indenrigsruten til Aalborg Lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Norwegian lejer kapacitet fra nystartet græsk selskab

SmartLynx forsinker hver tredje flyvning for Norwegian

28 gange om ugen med SmartLynx til Aalborg

Norwegian baserer to lettiske A320-fly i København

x

Læs Også

Caravellen gav danskerne mod på at flyve

Sterling Airways beskæftigede fra 1965 og i en årrække ialt 34 Caravelle-fly, og med netop denne flytype stiftede mange danskere for første gang bekendtskab med flyvningen.

Trafikstyrelsen: Vi skal overholde lovene

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil ikke se bort fra dom i Østre Landsret, selvom den er appelleret. Derfor kan forbrugerne i en periode få dobbeltkompensation ved flyforsinkelser.

Billund-rute får russiske fly

Brussels Airlines indsætter i det kommende vintertrafikprogram russiske Sukhoi Superjet 100-fly på ruten til Billund.

Spies-flyselskab vil klage til Trafikstyrelsen

Thomas Cook Airlines vil klage til Trafikstyrelsen over en ændret administrativ praksis om dobbeltkompensering, mens en principiel sag afventer behandling i Højesteret.

Danske Ryanair-ruter ramt af aflysninger

Omkring 1.500 passagerer på Ryanair-ruter til og fra København, Billund, Aalborg og Aarhus er allerede blevet ramt af de varslede 2.000 aflysninger.

SAS lover minister langruter

Hvis transportminister Ole Birk Olesen kommer igennem med sit forslag om ændrede afgiftsvilkår i Københavns Lufthavn, så vil SAS kvittere med flere langruter fra CPH.