Snart kommer economy-sofaen

Brug nakkestøtterne til at omdanne flysæderne til en sofa. Det kan blive fremtiden på langdistanceflyvninger med ledige sæder.

Få din egen sofa. Det kan blive fremtiden for flyrejsende på economy class, hvis der ikke er så mange andre passagerer med ombord på flyet. Samtidig kan sofa-tilbuddet for flyselskaberne blive en ekstra indtægtskilde, som kan gøre ruter med et tyndt passagergrundlag mere rentable.

Det er den italienske producent af flystole, Geven, der pusler med planer om at kunne lave fremtidens flysæde om til en sofa, hvis der er ledige sæder på economy class i eksempelvis et langdistancefly.

Del af nakkestøtten
Flere andre sædeproducenter og flyselskaber har tidligere arbejdet med koncepter, hvor man udvider sæderne og lukker rummet mellem sæderne og ryggen på sæderne foran en. Udvidelsen sker med puder, som ligger under sædet, når de ikke er i brug. Det gør det blandt andet sværere at gøre rent under sæderne.

Gevens koncept skiller sig ud ved at bruge det eksisterende sæde. Det er nemlig den yderste del af nakkestøtten, som tages af og sættes på selve sædet. For at alle passagerer ikke pludselig begynder at ommøblere, så kræver det en fysisk nøgle, som kun kabinepersonalet har, at kunne få nakkestøtten fri.

Ved at genbruge dele af sædet kan Geven minimere vægtstigning til under to kilo i forhold til et normalt sæde.

Stå først i køen
Geven forestiller sig, at flyselskaberne kan tilbyde sofasæderne som et tilkøbsprodukt, hvis de kan se, at der er ledige sæder på en specifik afgang. På den måde kan der komme flere penge i kassen på en flyvning, som måske ikke er nær så rentabel som ønsket, fordi belægningen er lav.

Når passagerene booker deres billetter, så kan de gøre opmærksom på, at de er interesseret i et sofasæde, hvis der ikke er så mange andre med flyet. Et tilbud, som medlemmer af flyselskabernes loyalitetsprogrammer kunne stå først i køen til. Flyselskaberne kan også forsøge at sælge sofa-muligheden når passagererne checker ind, når de venter i gaten eller sågar når de er kommet ombord på flyet.

Det kan også være et kærkomment tilbud til børnefamilier, der har booket tre, fire eller fem sæder ved siden af hinanden. De kan så lægge nogle af børnene på sofasæderne på de lange ture mellem kontinenterne.

Optager fire sæder
Endelig så peger Gevem på muligheden for at bruge sofasædet til hvile for kabinepersonale. På den måde opnår flyselskaberne mere fleksibilitet, i det de kan veksle mellem om et sæde skal være til passagererne eller om det skal bruges som hvileområde for personalet.

I dag optager kabinepersonalets hvileområde plads uanset om de bliver brugt eller ej. På et Airbus A330-langdistancefly optager et hvileområde ofte fire sæder, som er adskilt fra resten af passagerkabinen med et gardin.

Geven har blandt andre færøske Atlantic Airways på kundelisten.

 

Læs også:

Boeing vil sætte 12 på tværs på business

​BA tager patent på sofa-sæde