Boeing 737-800 fra TUI Fly (reg. D-ATUK) i Sønderborg Lufthavn. (Foto: privat)

Sønderborg Lufthavn overvejer længere bane

I Sønderborg Lufthavn er det tid til efterrationalisering, efter at et stort charterfly fra TUI Fly i lørdags kørte af banen og lukkede lufthavnen.

Et stort Boeing 737-800 charterfly fra TUI Fly chartret af den nordtyske rejsearrangør Neubauer Touristisk kørte lørdag formiddag af banen i Sønderborg Lufthavn umiddelbart inden starten på en flyvning til Palermo på Sicilien med 185 nordtyske og danske passagerer om bord.

Baneafkørslen betød, at lufthavnen måtte lukkes i mange timer, mens Havarikommissionen og teknisk personale fra flyselskabet vurderede, hvordan flyet skulle flyttes. Højre landingshjul var sunket ned i græsrabatten uden for banen, og den højre motor havde næsten lagt sig tilrette på asfalten. Ifølge lufthavnschef Christian Berg var der blot en centimeters luft mellem banen og motoren.

“Vi skal nu have samlet vores ‘runway safety team’ og have evalueret på hændelsen. Der skete heldigvis ikke noget med flyet, og vi kan glæde os over, at lufthavnens organisation og beredskab fungerede perfekt, da situationen opstod,” forklarer lufthavnschef Christian Berg til CHECK-IN.dk.

TUI-flyet benyttede "sløjfen" for enden af banen for at få nogle ekstra meter til starten. (Grafik: AV Herald / Google Earth)

TUI-flyet benyttede “sløjfen” for enden af banen for at få nogle ekstra meter til starten. (Grafik: AV Herald / Google Earth)

Da der er mange fugle omkring banen i Sønderborg Lufthavn var indsatslederen allerede ved flyets ankomst og ved afgangen ude ved banen for at sikre sig, at der ikke var fugleflokke i nærheden. Ifølge Christian Berg burde man i fremtiden gøre piloter i fly af denne størrelse opmærksom på, at man ikke skal benyttet “sløjfen” ved enden af banen til at dreje rundt, da pladsen er begrænset.

“Piloten skulle ikke have anvendt sløjfen, men skulle i stedet blot have kørt ud på banen. Men han troede, at han kunne liste sig rundt i sløfjen,” er lufthavnschefens egen konklusion på årsagen til hændelsen.

Overvejer længere og bredere bane
At banen er for kort og for smal til fly af denne type har været velkendt i mange år. Banelængden er 1.797 meter og bredden er 30 meter, hvilket af og til kan give udfordringer, når der kommer store fly forbi. Til dagligt er det ATR72-fly fra Alsie Express samt private jetfly fra Air Alsie, der primært frekventerer den sønderjyske lufthavn.

“Der er påbegyndt et arbejde for nogle uger siden, hvor vi skal analysere mulige strategiske valg fremadrettet, og heri indgår en længere og bredere bane, som vil kunne åbne op for nogle nye muligheder,” forklarer Christian Berg.

Allerede den 13. februar næste år kommer et Boeing 737-800 fly på besøg igen. Denne gang skal charterflyet bringe 180 passagerer til Dubai i De Forenede Arabiske Emirater. Det bliver også noget af en udfordring på grund af banens begrænsede længde.

“Vi har nogle udfordringer med at kunne sende Boeng 737-800 fly i luften med fuld takeoff-vægt. På Dubai-charteren bliver der fem til otte ledige sæder, ligesom flyet heller ikke bliver fuldt tanket,” bekræfter lufthavnschefen.

På weekendens charterflyvning til Palermo var der booket 185 passagerer på flyet. Disse måtte dog senere transporteres i busser til Hannover-Langenhagen lufthavn, hvorfra de med 15 timers forsinkelse blev fløjet til Sicilien. Ifølge lufthavnschefen var der fire passagerer, der valgte at stå af, da de ikke kunne overskue den lange bustur til Hannover oveni forsinkelsen.

 

Relaterede artikler:

Charterfly atter på vingerne efter fastkørsel

Direkte fly mellem Sønderborg og Dubai

Ny tysk charterrejse fra Sønderborg Lufthavn

Stort besøg i Sønderborg