South African “teknisk konkurs”

Efter afslag på statsstøtte betegnes South African Airways nu som teknisk konkurs. Sydafrikas regering er nu på udkig efter investorer til Star Alliance-medlemmet.

Efter flere år med alvorlig økonomisk turbulens er South African Airways nu kommet så langt ud, at Sydafrikas minister for offentlige virksomheder, Lynne Brown, ikke tøver med at erklære, at flyselskabet teknisk set er konkurs.

Den barske udmelding kommer i kølvandet på at selskabets ansøgning om statsstøtte er blevet afvist af Sydafrikas finansminister, Nhlanhla Nene. Derfor overlever South African Airways alene på statsgaranterede lån, påpeger Lynne Brown.

Den sydafrikanske stat er derfor på udkig efter flyselskaber og andre virksomheder, der kunne være interesserede i at skyde penge ind i Star Alliance-medlemmet, som i dag alene er ejet af den sydafrikanske stat. Brown siger dog til sydafrikanske medier, at man endnu ikke har lagt sig fast på hvor stor en aktieandel man vil sætte til salg.

Det er heller ikke lagt fast hvilken type partner man er på udkig efter. Et andet flyselskab kunne godt have en dagsorden om at opbygge et tæt samarbejde med South African Airways, sådan som man ser Etihad gøre med de selskaber, som Etihad har købt sig ind i de senere år. Det er blandt andre airberlin, Jet Airways og Alitalia. En institutionel investor kunne derimod have en anden dagsorden.

Fire chefer på to år
Som en konsekvens af de voldsomme økonomiske vanskeligheder forlod seks medlemmer selskabets bestyrelse. Ifølge Lynne Brown fordi de godt vidste, at alternativet var, at hun sendte dem en fyreseddel.

Samtidig har South African Airways udskudt offentliggørelsen af det årsregnskab, som sluttede i marts i år. Flyselskabet har haft fire forskellige koncernchefer de sidste to år.

Flyselskabet fra Afrikas sydspids er hårdt presset af fremmarchen af selskaber som Emirates, Qatar Airways og Etihad samt andre afrikanske selskaber som Kenya Airways og Ethiopian Airlines.