Spies-konsulent solgte rejse alt for billigt

Et fynsk ægtepar er kommet i klemme efter, at Spies ville have et tillæg for et antal rejser, der var solgt for billigt på internettet grund af systemfejl. Ægteparrets rejse var dog booket af en salgskonsulent hos Spies, og ekstraregningen lød på 11.598 kroner.

Et ægtepar fra Fyn er helt uforvarende blev kastet ind i en strid, hvor rejsearrangøren Spies påstår, at en række rejser blev bestilt i “ond tro“, efter at det i sidste uge gennem Facebook lynhurtigt rygtedes, at Spies havde prissat nogle rejser i højsæsonen for billigt ved en systemfejl.

Ægteparret havde lørdag den 16. november søgt efter og reserveret en 14-dages rejse til Marmaris i Tyrkiet på Hotel Sunprime Beachfront. Desværre var det ikke muligt for ægteparret at booke rejsen den 28. august med afrejse fra Billund Lufthavn, hvor man om mandagen kontaktede Spies og spurgte, om der kunne lægges pladser op fra Billund.

Efter et par timer ringede salgsmedarbejderen tilbage til kunden. Her beklagede man, at det var en fejl, at rejserne ikke var lagt op fra Billund. Rejsen blev herefter ombooket med hjælp fra salgskonsulenten. Oprindeligt lød rejsens pris på 9.269 kroner per person, men da ombookingen var foretaget havde rejsen pludselig en pris på 3.020 kroner per person.

Solgt for billigt
Man undrede sig hos ægteparret, at det kunne være så meget billigere at rejse fra Billund Lufthavn, men tillagde det ikke større betydning, førend et par dage efter, hvor de blev kontaktet af salgskonsulenten igen. Hun beklagede, at der var sket en IT-systemfejl, og at rejserne var blevet solgt for billigt.

Salgskonsulenten forklarede kunderne, at det var en del af en større sag omtalt i blandt andet Ekstra Bladet og på CHECK-IN.dk. Herefter blev der fremsendt en opkrævning på 11.598 kroner til ægteparret. Beløbet skulle betales, hvis de stadig ønskede den pågældende rejse.

“Vi kan ikke se, at vi har handlet i ‘ond tro’, som der står skrevet i dagspressen. Vi er ikke på Facebook eller andre sociale medier. Vi har modtaget en faktura på 6.040 kroner, som vi har betalt, og vi kan ikke se, hvorfor vi skal betale mere, når Spies har lavet en fejl,“ siger ægteparret til CHECK-IN.dk.

Efter at have forelagt sagen for Spies vender kommunikationschef Torben Andersen tilbage med denne forklaring.

“Der er simpelthen sket en menneskelig fejl. Den pågældende medarbejder hos Spies lavede en fejl, da rejsen blev ombooket fra København til Billund. Sagen har intet at gøre med den systemfejl, som vi var udsat for på samme tidspunkt. Vi skriver i dag et brev til ægteparret med meddelelse om, at vi trækker ekstraregningen tilbage,“ sagde Torben Andersen tirsdag til CHECK-IN.dk.

Imens forbereder Spies sig på eventuelle retssager fra de kunder, der købte rejser på samme hotel, mens systemfejlen stod på. Her var priserne helt ned til 800 kroner for en rejse til Marmaris på Sunprime Beachfront.