Star Alliance-selskab køber russiske superfly

Slovenske Adria Airways vil købe 12 Sukhoi Super Jet 100 og bliver dermed anden europæiske kunde til det russiske fly.

Som det første selskab i Star Alliance har Adria Airways kastet sin kærlighed på det russiske regionaljetfly Sukhoi Super Jet 100. Under sidste uges Paris Air Show aftalte det slovenske flyselskab således med Sukhoi, at selskabet skal have 12 eksemplarer af SSJ-100, som Adria Airways leaser gennem et russisk leasingselskab.

De første fly skal leveres allerede næste år og afløse Adria Airways’ nuværende flåde af CRJ-fly, som selskabet blandt andet bruger på sin rute mellem Ljubljana og Københavns Lufthavn sammen med Airbus A319-fly. Adria Airways blev medlem af Star Alliance i 2004 og blev privatiseret i 2016.

Adria Airways har tre CRJ-700ER fly med plads til op til 72 passagerer og seks CRJ-900LR fly med plads til op til 88 passagerer. De nye SSJ-100 fly forventes at få plads til mellem 87 og 98 passagerer. Aftalen mellem Sukhoi og Adria Airways er ikke endelig underskrevet, men Adria Airways er gået i gang med at planlægge flådefornyelsen og træning af besætninger på den nye flytype.

Giver det blå stempel
Irske CityJet er indtil videre det eneste europæiske flyselskab, som anvender Sukhoi Super Jet. Det gør selskabet blandt andet på en række wet lease-flyvninger for Brussels Airlines fra Bruxelles til blandt andet København. City Jet har seks SSJ-100 fly og yderligere ni på vej. Aftalen med Adria Airways kan være det, der for alvor giver Sukhoi Super Jet det blå stempel i en europæisk sammenhæng og får andre europæiske selskaber til at vælge russisk frem for brasilianske Embraer-fly eller canadiske Bombardier-fly. Ifølge Sukhoi selv, så er både anskaffelsesprisen og driftsomkostningerne væsentligt lavere på SSJ-100 end på Embraers E-serie eller Bombardiers CRJ-familie og C-serie.

Største operatør af SSJ-100 er Aeroflot med 30 eksemplarer og flere på vej. Næststørste operatør er mexicanske Interjet, der har 22 fly og yderligere otte på vej.

Sukhoi’s ingeniører tegner og regner allerede nu på en opdateret version af flyet med længere rækkevidde, nyt vingedesign og nye motorer. En version, som forventes at kunne tages i brug af flyselskaber efter 2025.

 

Relaterede artikler:

Russisk problemfly mellem CPH og Bruxelles

Metaltræthed i nyt russisk jetfly

CityJet modtager første russiske fly

Russisk fly ind på Billund-rute

Maveplasker til russisk superfly