Star-selskab afviste Emirates i 11. time

Emirates og Star Alliance-medlemmet South African Airways skulle have indgået en omfattende samarbejdsaftale, men afrikanerne sprang fra i 11. time.

Alt var gjort klar til at Emirates Airlines og South African Airways i midten af juni skulle have underskrevet en omfattende samarbejdsaftale til en værdi på over 1,1 mia. kroner. Mødelokalet på Four Seasons Hotel George V i det centrale Paris var booket og der var fundet et hul i den travle Emirates-topchef Tim Clark’s kalender under Paris Airshow.

Men ifølge sydafrikanske medier, så dukkede South African Airways’ bestyrelsesformand, Dudu Myeni, ikke op i Paris. Selskabets direktør, Nico Bezuidenhout, var tilstede i byernes by, men havde fået instrukser hjemmefra om ikke at skrive under på noget.

Adgang til netværk
Forud var gået flere måneders hemmelige forhandlinger mellem det stenrige Emirates Airlines fra olieemiratet Dubai og den stærkt gældsplagede og konkurstruede sydafrikanske ”flag carrier”. Parterne var nået til enighed om en omfattende samarbejdsaftale i stil med den, som Emirates i 2013 indgik med australske Qantas.

Aftalen ville have givet South African Airways adgang til Emirates’ omfattende rutenetværk fra Dubai og mulighed for at sælge billetter på Emirates’ flyvninger.

Emirates er det næststørste flyselskab hvad angår international trafik til og fra Sydafrika. Kun overgået af South African Airways og større end Air France, KLM og Lufthansa tilsammen. Et samarbejde kunne have gjort en konkurrent til en medspiller.

Fjende nummer et
Med South African Airways’ medlemskab af Star Alliance havde det bestemt ikke været ukontroversielt, hvis South African Airways var gået i seng med Emirates Airlines. Et selskab, der af mange europæiske og amerikanske flyselskaber, inklusiv Star-medlemmerne Lufthansa og United Airlines, ses som fjende nummer et. Lufthansa er flere gange gået verbalt til angreb på Emirates Airlines, Qatar Airways og Etihad Airways.

Og det vakte stor international furore, da United Airlines sammen med American Airlines og Delta Air Lines tidligere i år fremlagde en rapport for kongressen i USA. Rapporten handlede om hvordan amerikanerne mener, at Emirates og co. får ulovlig statsstøtte, der gør dem i stand til at skævvride konkurrencen.

South African Airways er lige nu i gang med en større rekonstruktion, som skal gøre selskabet rentabelt. Det har blandt resulteret i rutelukninger.