(Foto: Morten Lund Madsen)

Staten negligerer flyselskabers miljøindsats

Transportministeriet har ikke opdateret sit officielle miljø-beregningsprogram for rejser med fly, selvom flyselskaberne indkøber nye fly. Problematisk mener Dansk Luftfart.

TEMA-modellen er Transportministeriets officielle værktøj til beregning af emissioner (som eksempelvis CO2) fra transporten, herunder også rejser med fly på danske indenrigsruter.

TEMA kan udregne energiforbrug og emissioner for en rejse på baggrund fra oplysninger om transportmiddel, rute og afstand. Modellen er i år blevet opdateret, så den repræsenterer den udvikling, der er i energieffektiviteten på transport, lyder det fra Transportministeriet.

Imidlertid har ministeriet afstået sig fra at opdatere de data, der bruges til beregning af emissioner for fly på trods af, at de fly, der bruges på danske indenrigsruter i dag, er langt mere energieffektive end for bare fem år siden. Transportministeriets beslutning vækker forundring hos brancheorganisationen Dansk Luftfart.

”Det er selvfølgelig problematisk, at Transportministeriet i den nye version af TEMA-modellen ikke får afspejlet den markante reduktion i emissioner, der er sket i luftfarten. Det er på ingen måder en tilfredsstillende opdatering,” siger Per Henriksen, chefkonsulent i Dansk Luftfart, til CHECK-IN.dk.

Mangler nye fly
Helt konkret betyder den manglende opdatering, at TEMA-modellen ikke inkluderer de nye og energieffektive flytyper, som eksempelvis Boeing 737-800, Airbus A320 samt ATR72-500 og -600, der bruges på mange indenrigsruter i dag.

Den brede vifte af offentlige institutioner, som bruger TEMA til sine grønne regnskaber, kan derfor ikke få et retvisende billede af en rejses miljøbelastning, hvis denne er foregået med en nyere flytype.

Det har kun været muligt for CHECK-IN.dk at få et skriftligt svar fra Transportministeriet på, hvorfor man ikke har fundet en opdatering af TEMA’s fly-data nødvendig:

”I den seneste opdatering er det ikke blevet prioriteret at opdatere flydelen, da det ikke er indenfor det område, at der har været den største udvikling samtidig med, at beregninger af flytransport ikke er blandt de mest brugte af brugerne,” skriver Transportministeriet.

Rivende udvikling
Hos Dansk Luftfart er man uenig i Transportministeriets synspunkt og præciserer, at det ikke er uvæsentligt, hvilken flytype man lægger til grund for en rejses brændstofforbrug og medfølgende miljøbelastning:

”Der har været en rivende udvikling bare de seneste fem år, når vi ser på de flytyper, der anvendes på dansk indenrigstrafik. De Airbus A320-fly, som SAS har erstattet sine MD80’ere med bruger op til 30 procent mindre brændstof. Desuden flyves mange indenrigsruter med nyere ATR72-600 og -500,” siger Per Henriksen med henvisning til, at TEMA-modellen kun kan beregne emissionsudslip for ældre ATR72-200-fly.

”Hverken de flytyper eller den belægningsgrad, TEMA-modellen foreskriver som standard, er tidssvarende. I rapporten om TEMA-modellen refereredes der til Dan Air og Sterling – det er mange år siden, de fløj i Danmark,” tilføjer han.

Forvrænger billedet
Transportministeriet oplyser, at man i sin opdatering af TEMA har lagt vægt på at opdatere modellen med ny data for biler, lastbiler, busser og færger herunder diverse alternative energikilder som eksempelvis biobrændstof.

At man i den forbindelse ikke har forundt flyrejser en opdatering og anerkendt flyselskabernes arbejde med at indfase mere energieffektive fly, møder kun hovedrysten hos Dansk Luftfart.

”Det forvrænger billedet i diskussionen om transportmidlers miljøbelastning, at modellen ikke er opdateret. Det ville svare til at du brugte en gammel SAAB som repræsentant for nutidige bilers emissionsudslip,” siger Per Henriksen og fastslår:

”Vi kan kun opfordre til, at denne del af TEMA’s data bliver opdateret hurtigst muligt.”

Fakta om TEMA
TEMA-modellen kan beregne emissionsudslip for rejser med både bil, bus, tog, skib og fly. I alt indeholder modellen data for syv flytyper, Saab 340, CRJ200, MD80 og Boeing 737-700, ATR72-200, ATR42-200 og CRJ900, men kun de tre sidstnævnte bruges på dansk indenrigs i dag.

TEMA har ifølge Transportministeriet opnået en bred brugerflade og anvendes af ministerier, styrelser, uddannelses- og forskningsinstitutioner, kommuner og virksomheder til grønne regnskaber. TEMA er udviklet i 2000 og opdateret af COWI for Transportministeriet i 2010 og 2015.

Foto: Morten Lund Madsen.