Stigende oliepriser truer flyselskabernes vækst

I løbet af det seneste år er oliepriserne steget med 30 procent, og hvis stigningerne fortsætter, kan det ramme de vækstplaner, som mange flyelskaber har sat i værk.

Luftfartsindustrien har det seneste par år været begunstiget af relativt lave oliepriser, hvilket har stor betydning for prisen for flybrændstof. Det har også været en af årsagerne til, at flere flyselskaber i disse år har sat nye rekorder rent indtjeningsmæssigt.

Men nu er der udsigt til, at brændstofpriserne igen kan sætte en kæp i hjulet på flyselskabernes vækst. I løbet af de seneste 52 uger er brændstofpriserne steget med 30,2 procent viser en opgørelse fra Platts på vegne af IATA, der er flyselskabernes internationale sammenslutning.

Lige nu ligger prisen på et tons brændstof på 584,6 dollars og er stærkt på vej mod 600 som følge af weekendens begivenheder, hvor konflikten mellem Iran og Saudi-Arabien er blevet optrappet.

Selvom flyselskaberne på kort sigt har sikret en stor del af flybrændstoffet til lavere priser, kan den stigende oliepris vise sig at være gift for den fremtidige indtjening. Således har Norwegian baseret sit estimat af enhedsomkostninger for 2018 på en brændstofpris på 525 dollars per ton, og hver eneste procent negative afvigelse – ved konstante valutakurser – koster selskabet 74 millioner norske kroner.

Dermed belaster den aktuelle brændstofpris allerede Norwegian-regnskabet i 2018 med 850 millioner norske kroner, med mindre at flyselskabet vælger at sætte priserne op.

Kunderne skal betale for prisstigninger
Aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank, der blandt andet følger SAS-aktien, har også fået øje på de stigende brændstofpriser. Han mener dog, at flyselskaberne bedre kan modstå prisstigninger, da efterspørgslen i markedet er høj.

“Vi ved,  at stigende brændstofpriser er lig med lavere indtjening for flyselskaberne. Tidligere blev det kompenseret ved, at dollaren er faldet kraftigt, men det er ikke tilfældet lige nu. Indtjeningsniveauet i flyselskaberne er rekordhøjt, så de har har lidt at give af,” siger Jacob Pedersen til CHECK-IN.dk.

Selvom stigende brændstofpriser er en modspiller, vil det alligevel være håndterbart for mange flyselskaber med en moderne og brændstofeffektiv flyflåde.

“Det gode indtjeningsniveau kommer i forlængelse af, at man på nogle af ruterne har haft mulighed for at hæve priserne. Forudsætningen for at kunne vælte en del af omkostningerne over på kunderne er til stede, når efterspørgslen er tilstrækkelig stor,” fastslår aktieanalysechefen.

 

Relaterede artikler:

Flyselskaberne går fri af brændstofstigninger

Analytiker: Øgede SAS-indtægter ædes op af brændstofudgifter

SAS omdøber brændstoftillæg

Norwegian tabte på brændstofsikring

Forskellige brændstoftillæg på samme flyvning

x

Læs Også

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

DAT vil leje ekstra A320

Danish Air Transport er ved at afsøge markedet efter efter et fly af typen A319 eller A320, der skal supplere selskabets fire nuværende A320-fly.

Jet Time igen klar til vækst

Efter at have halveret medarbejderskaren og skåret produktionen ned til en tredjedel, vil Jet Time nu øge produktionen og flyflåden med 50 procent.