Stigning i antallet af dræbte i flyulykker

Ifølge IATA blev næsten dobbelt så mange dræbt i flyulykker i 2016 end i 2015. Til gengæld går det fremad med flysikkerheden i Afrika.

Næsten dobbelt så mange flypassagerer og besætningsmedlemmer blev dræbt i ulykker i 2016 som i 2015. Det viser tal fra den internationale luftfartsorganisation IATA. Således havde IATA-selskaberne i 2016 10 flyulykker med passagerfly med tilsammen 268 dræbte mod fire ulykker med 136 dræbte i 2015. Sammenligner man med lidt længere tilbage, så så 2016 ikke så slem ud. Fra 2011 til 2015 var der således i gennemsnit hvert år 13,4 ulykker med i gennemsnit 371 dræbte.

Seks af de 10 ulykker i 2016 involverede fragtfly, mens de sidste fire var passagerfly. I 2015 var der to ulykker med fragtfly og to med passagerfly.

I alt var der 65 flyulykker i 2016. Det er tre færre end i 2015. Da der var flere med dødelig udgang, så er det ensbetydende med at andelen af ulykker med dødelig udgang ud af det samlede antal flyulykker steg fra 6 procent i 2015 til 15 procent i 2016.

Den overordnede uheldsrate målt i antal ulykker per en million flyvninger var på 1,61 i 2016 mod 1,79 året før.

Ikke på vingerne igen
13 jetfly blev i 2016 så beskadiget i forbindelse med flyulykker, at de ikke kom på vingerne igen. For turbopropfly var tallet otte.

Det nordlige Asien, Afrika samt Rusland og de andre tidligere sovjetstater var de tre eneste regioner i verden, hvor fly ikke blev totalbeskadiget i 2016. I Europa var der 0,27 beskadigede fly per en million afgange, mens det toppede i Mellemøsten med 2,49 per en million starter.

Mens jetflyene altså ikke led overlast i Afrika og de tidligere sovjetstater i 2016, så tingene anderledes ud for turbopropflyene. Her blev henholdsvis 1,56 og 10,03 stel per en million afgange totalbeskadiget.

Ingen omkomne i Afrika
Flysikkerheden i Afrika er dog generelt blevet kraftigt forbedret. Således var der ingen omkomne i afrikanske flyulykker i 2016 og som nævnt ingen totalbeskadigede jetfly, ligesom antallet af beskadigede turbopropfly er faldet drastisk.

IATA kan ikke undlade at pointere, at de 33 afrikanske flyselskaber, som har IATA’s såkaldte IOSA-certificering (IATA Operational Safety Audit) klarede sig næsten dobbelt så godt som de selskaber i Afrika, der ikke er IOSA-certificerede.

IATA repræsenterer 265 flyselskaber verden over, som tilsammen står for 83 procent af den globale flytrafik. Alle IATA-medlemmer er IOSA-certificerede. Det samme gælder for 144 flyselskaber, der ikke er IATA-medlemmer.

 

 

Relaterede artikler:

Flere alvorlige flyulykker i 2016

 

x

Læs Også

IATA i fælles kamp med SAS i Danmark og Sverige

IATA kæmper i øjeblikket en kamp sammen med SAS for lavere takster i Københavns Lufthavn samt for at undgå, at der bliver indført en flyskat i Sverige.

“Flyrejsende bliver uretfærdigt behandlet af CPH”

En sammenslutning af 265 flyselskaber mener, at CPH har en monopollignende stilling, behandler de flyrejsende uretfærdigt og prioriterer kommercielle interesser.

SAS vil have milliarder tilbage fra CPH

SAS og en lang række andre flyselskaber mener de betaler 2,5 mia. kroner for meget i afgifter i Københavns Lufthavn. Nu går selskaberne til Trafikstyrelsen.

Flere ustyrlige passagerer i luften

Flyselskaber verden over oplever en stigning i antallet af uregerlige passagerer ombord. Selskaberne opfordrer lufthavnene til at hjælpe med at mindske problemet.

Dobbelt så mange flypassagerer om 20 år

Antallet af flypassagerer på globalt plan vil blive fordoblet og Kina vil blive verdens største luftfartsmarked i 2035, forudser IATA.

18 flyselskaber bød på SAS-kontrakt

Der var rigtig mange bydere, da SAS skulle finde et selskab til at operere otte regionale jetfly for sig. Solid økonomi og lyst til langsigtet samarbejde var med til at sikre irsk sejr.