Størstedelen af Dreamliner-flåden sat på jorden

Dreamliner-fly hos selskaber i Japan, USA, Europa, Indien og Qatar har fået flyveforbud efter at nye problemer onsdag tvang en Dreamliner til at nødlande i Japan. Lithium-ion batterier er i søgelyset.

Boeing og den amerikanske flyproducents højt profilerede 787 Dreamliner-fly har de seneste 10 dage fået alvorlige ridser i image-lakken. Onsdag morgen måtte et Dreamliner-fly fra japanske ANA efter mindre en times flyvning returnere til den japanske lufthavn Takamatsu. Det skete efter at piloterne på en computer i cockpittet havde registreret røgudvikling i flyets elektriske systemer. Flyet var på vej fra Takamatsu til Tokyos Haneda-lufthavn.

Få timer efter at flyet var landet i Takamatsu og passagererne var blevet evakueret via flyets nødslidsker, trak ANA’s ledelse i nødbremsen. De besluttede, at alle selskabet 17 skal blive på jorden indtil videre. Og kort tid efter fulgte Japan Airlines efter og satte sine syv Dreamlinere på jorden. De to japanske selskaber er den største og næststørste Dreamliner-operatør.

Sentonsdag aften besluttede de amerikanske luftfartsmyndigheder at beordre alle amerikanske Dreamlinere sat på jorden. Og torsdag fulgte luftfartsmyndighederne i Europa, Indien og Qatar efter. Derefter har størstedelen af de 49 Dreamliner i drift verden fået flyveforbud.

Episoden onsdag var den sjette med Boeing 787 Dreamliner-fly involveret de sidste 10 dage og hændelsen i Japan onsdag fik for alvor medier over hele verden til at sætte spotlys på Dreamlinerens problemfyldte januar måned.

Større undersøgelse
Den dårlige stime startede med en brand i de elektriske systemer ombord på en Boeing 787 fra Japan Airlines, da flyet stod parkeret i Boston Logan lufthavnen i USA mandag i sidste uge. Herefter fulgte episoder i løbet af ugen med blandt andet brændstoflækager, bremseproblemer og et cockpitvindue med revner.

Fredag tog de amerikanske luftfartsmyndigheder initiativ til at iværksætte en større undersøgelse af Boeing 787 Dreamliner og flyets aktuelle problemer. Og søndag var den gal igen, da et fly fra Japan Airlines lækkede omkring 100 liter brændstof, mens det stod parkeret i Tokyo’s Narita lufthavn. Flyet var det samme, som havde en brændstoflækage tidligere på ugen. Men lækagen søndag var fra en anden ventil end i det første tilfælde.

Branden i Boston og onsdagens problemerhar fåetdejapanske myndigheder til at rette blikket mod flyenes lithium-ion batterier. Det er første gang at Boeing har installeret denne type batterier på en flytype.Almindelige batterier er blevet skiftet ud for at reducerevægten.

De to japanske selskaber opererer tilsammen omkring halvdelen af alle Boeing 787 Dreamlinere som til dato er leveret. Hos andre Dreamliner-operatører som United, Air India og LAN bruger man stadig flyene på trods af de seneste 10 dages episoder.

Foto: NHK