Emirates Boeing 777-300ER

Stopper med overflyvning af Irak

Emirates Airline har som følge af nedskydningen af MH017 over Ukraine besluttet, at selskabet ikke længere vil flyve henover Irak, da risikoen for en lignende tragedie er for stor. Men australske Qantas anerkender ikke argumentet.

Det har været et år i ulykkernes tegn indenfor luftfartsindustrien, hvor især nedskydningen af et Malaysia Airlines-fly i det østlige Ukraine for blot to uger siden, har skabt usikkerhed iblandt de fleste flyselskaber. Tragedien har fået selskaberne til at undlade at overflyve Ukraine, og i stedet styres flyene udenom det uroplagede lands luftkorridor.

Nu har usikkerheden imidlertid også bredt sig til andre af verdens brændpunkter. Emirates Airline har således netop annonceret, at selskabet ikke længere vil flyve over irakisk luftrum, da man frygter at kunne lide samme skæbne som MH017. På trods af, at de sidste amerikanske soldater forlod Irak i 2011, er der fortsat væbnede kampe i landet, hvor der ifølge FN alene sidste år omkom 8.000 civile.

Ikke længere forsvarligt
Der er et stort økonomisk tab forbundet med helt at udelukke en luftkorridor, idet en omdirigering af flyene vil betyde, at disse i stedet vil blive sendt henover enten Saudi Arabien eller Iran. Dette vil forlænge flyvetiden med omkring 45 minutter, og da det skønnes, at omkring 35 procent af et luftfartselskabs omkostninger går til brændstof, vil de længere ruter sætte sit spor i Emirates’ brændstofudgifter.

Emirates’ direktør Tim Clark begrunder dog selskabets beslutning med, at det efter tragedien i Ukraine ikke længere er forsvarligt at flyve henover lignende krigszoner, såsom Irak.

”Vi kan ikke blive ved med at sige, at det er en politisk ting. Vi er nødt til at gøre noget. Vi er nødt til at tage tyren ved hornene. De rædsler som det skabte (MH017, red.), var et spark i solar plexus til os alle”, siger Tim Clark til The Times.

Uenighed om sikkerheden
Emirates er det største luftfartselskab i Mellemøsten og samtidig det første til at boykotte luftkorridorerne over Irak. Tim Clark forudser, at andre luftfartselskaber vil gå i fodsporene på Emirates og inden længe ligeledes vælge at flyve udenom Irak.

Hos Emirates’ alliancepartner, Qantas, har man dog ingen planer om at undgå Irak.

”Der er ingen antydning af, at det er usikkert at flyve over Irak for kommercielle flyselskaber; slet ikke når man tager den højde, som vores fly befinder sig på, i betragtning”, udtaler en talsmand for selskabet til Sydney Morning Herald.

Iraqi Airways blev sidste år det første luftfartselskab i 23 år til at flyve direkte mellem København og Iraks hovedstad, Bagdad. På trods af, at Udenrigsministeriet kraftigt fraråder at rejse og opholde sig i Irak, flyver Iraqi Airways fortsat to gange om ugen mellem de to hovedstæder.

x

Læs Også

A380-fly landede i tre forsøg

Et Airbus A380-800-fly fra Emirates foretog en såkaldt ’go around’ fra 122 meters højde i en afstand af hele 15 kilometer fra landingsbanen i Moskvas Domodedovo-lufthavn.

Emirates tager hul på nyt eventyr i CPH

Emirates er rykket ind i Eventyr Lounge i Københavns Lufthavn, og dermed får passagerer fra British Airways og Norwegian selskab af rejsende til Dubai.

A350 eller Dreamliner til Emirates

Emirates vil inden årets udgang beslutte sig for at supplere flåden med enten Boeing 787 Dreamliner eller Airbus A350.

Emirates klart størst på antal A380-operationer

Emirates indtager en suveræn førsteplads over antallet af operationer med verdens største fly, mens Dubai International Airport er størst på antallet af A380-operationer.

Ny passagerrekord i Dubai

Verdens tredjestørste lufthavn er blevet endnu større i årets første seks måneder.

Emirates vil have flere kvinder i cockpittet

I flere lande i den tredje verden bliver der gjort en stor indsats for at få kvinder ind i luftfarten.