Emirates Boeing 777-300ER

Stopper med overflyvning af Irak

Emirates Airline har som følge af nedskydningen af MH017 over Ukraine besluttet, at selskabet ikke længere vil flyve henover Irak, da risikoen for en lignende tragedie er for stor. Men australske Qantas anerkender ikke argumentet.

Det har været et år i ulykkernes tegn indenfor luftfartsindustrien, hvor især nedskydningen af et Malaysia Airlines-fly i det østlige Ukraine for blot to uger siden, har skabt usikkerhed iblandt de fleste flyselskaber. Tragedien har fået selskaberne til at undlade at overflyve Ukraine, og i stedet styres flyene udenom det uroplagede lands luftkorridor.

Nu har usikkerheden imidlertid også bredt sig til andre af verdens brændpunkter. Emirates Airline har således netop annonceret, at selskabet ikke længere vil flyve over irakisk luftrum, da man frygter at kunne lide samme skæbne som MH017. På trods af, at de sidste amerikanske soldater forlod Irak i 2011, er der fortsat væbnede kampe i landet, hvor der ifølge FN alene sidste år omkom 8.000 civile.

Ikke længere forsvarligt
Der er et stort økonomisk tab forbundet med helt at udelukke en luftkorridor, idet en omdirigering af flyene vil betyde, at disse i stedet vil blive sendt henover enten Saudi Arabien eller Iran. Dette vil forlænge flyvetiden med omkring 45 minutter, og da det skønnes, at omkring 35 procent af et luftfartselskabs omkostninger går til brændstof, vil de længere ruter sætte sit spor i Emirates’ brændstofudgifter.

Emirates’ direktør Tim Clark begrunder dog selskabets beslutning med, at det efter tragedien i Ukraine ikke længere er forsvarligt at flyve henover lignende krigszoner, såsom Irak.

”Vi kan ikke blive ved med at sige, at det er en politisk ting. Vi er nødt til at gøre noget. Vi er nødt til at tage tyren ved hornene. De rædsler som det skabte (MH017, red.), var et spark i solar plexus til os alle”, siger Tim Clark til The Times.

Uenighed om sikkerheden
Emirates er det største luftfartselskab i Mellemøsten og samtidig det første til at boykotte luftkorridorerne over Irak. Tim Clark forudser, at andre luftfartselskaber vil gå i fodsporene på Emirates og inden længe ligeledes vælge at flyve udenom Irak.

Hos Emirates’ alliancepartner, Qantas, har man dog ingen planer om at undgå Irak.

”Der er ingen antydning af, at det er usikkert at flyve over Irak for kommercielle flyselskaber; slet ikke når man tager den højde, som vores fly befinder sig på, i betragtning”, udtaler en talsmand for selskabet til Sydney Morning Herald.

Iraqi Airways blev sidste år det første luftfartselskab i 23 år til at flyve direkte mellem København og Iraks hovedstad, Bagdad. På trods af, at Udenrigsministeriet kraftigt fraråder at rejse og opholde sig i Irak, flyver Iraqi Airways fortsat to gange om ugen mellem de to hovedstæder.

x

Læs Også

Emirates åbner dørene til sine lounges

Emirates giver nu rejsende på de billigste billetter adgang til sine lounges i Dubai International Airport.

Emirates rammes af Trumps ændrede indrejseregler

Verdens største langdistanceselskab, Emirates Airlines, har måtte skifte ud i besætningerne på sine USA-fly som følge af Donald Trumps omdiskuterede indrejseforbud.

Endnu en Emirates-rute fra Europa til New York

Emirates åbner den 12. marts en rute fra Athen til New York-Newark, og det bliver dermed selskabet anden rute fra en europæisk lufthavn til New York.

Seks flyselskaber vandt markedsandele i CPH

Lavprisflyselskaberne og de mellemøstlige flyselskaber vandt sammen med Danish Air Transport markedsandele i Københavns Lufthavn i 2016. SAS tabte atter markedsandele.

Delta vil bruge Trump imod ME3-flyselskaber

Amerikanske Delta Air Lines håber, at Trump-administrationen vil gribe ind overfor påstået ulige konkurrence fra de tre store mellemøstlige flyselskaber.

Ryanair stormer frem i CPH

Med knap to mio. passagerer i 2016 er Ryanair nu det tredjestørste selskab i CPH og kommer med til de vigtige takstforhandlinger. Samtidig er SAS' dominans blevet mindre.