Stor vækst og fremrykket udbygning i Keflavik

En passagervækst på omkring 25 procent har fået Reykjaviks Keflavik-lufthavn til at fremrykke en udbygning af lufthavnen.

I de senere år har Reykjavik’s Keflavik Lufthavn oplevet en stigning i antallet af passagerer på mere end 65 procent siden 2012. I år forventer man, at 4,9 mio. passagerer går gennem lufthavnen, hvilket vil være en stigning på mere end 25 procent i forhold til 2014. Passagerprognoserne forudser i de næste 25 år knap en tredobling af passagerantallet til omkring 14 millioner i 2040.

Antallet af kommercielle flyoperationer forventes at blive mere end fordoblet fra 35.000 i 2015 til 86.000 i 2014.

Ny landingsbane
Udsigterne til vækst har fået lufthavnen til at udarbejde en masterplan for udbygningen af lufthavnen frem mod 2040 og de forventede knap 14 millioner årlige passagerer. Planen indeholder blandt andet en kraftig udbygning af passagerterminalen og på lang sigt en ny tredje landingsbane.

Keflavik Lufthavn har i øjeblikket 24 standpladser fordelt på 12 terminalpladser og 12 fjernpladser, hvor passagerer skal transporteres til og fra med bus. I takt med at antallet af passagerer stiger, lægger masterplanen op til gradvist at øge antallet af standpladser til til sidst 30 terminalpladser og 10 fjernpladser.

Første etape er blevet gennemført i 2015 og nu planlægger lufthavnen at speede udbygningen op. Næste etape, som oprindeligt skulle stå klar i 2019, bliver igangsat næste år.

Ind og ud i bølger
I sommeren 2016 forventes 25 flyselskaber at flyve mellem Keflavik og 80 destinationer i Europa og Nordamerika. Den altdominerende spiller er lokale Icelandair, hvis flyvninger mellem Europa og Nordamerika har sit omdrejningspunkt i Keflavik-lufthavnen. Her kommer flyene ind i bølger om morgenen og aftenen for at passagererne kan skifte fly inden flyene letter i nye udadgående bølger. Det betyder, at der er store udsving i løbet af dagen i antallet af passagerer og efterspørgslen efter standpladser.

Lufthavnen skal derfor dimensioneres til at kunne klare spidsbelastningsperioderne og gerne med mulighed for endnu flere flyvninger ind og ud i de perioder.

Det andet lokale flyselskab, WOW Air, får stadig flere ruter til Nordamerika og forsøger at kopiere Icelandairs koncept med bølger ind og ud af Keflavik til Europa og Nordamerika. Desuden bliver Island mere og mere populær blandt europæiske luftfartsselskaber. Et selskab som easyJet kommer næste år op på syv ruter til og fra Island, mens SAS til marts åbner en daglig rute mellem København og Keflavik.