Airbus A340-flyet OY-KBM fotograferet i Københavns Lufthavn.

Strandede SAS-passagerer hjem med ekstrafly

Et SAS-fly landede sent mandag eftermiddag i Københavns Lufthavn med de 196 passagerer, der strandede i Canada under en flyvning fra Chicago til København i lørdags.

Et SAS Airbus A340-300 fly (registrering OY-KBM, red.) bragte mandag 196 strandede passagerer hjem fra Goose Bay i Canada, hvor deres fly natten mellem lørdag og søndag måtte sikkerhedslande på vej fra Chicago til København efter tab af kabinetrykket.

SAS sendte således søndag aften kl. 23.15 et tomt fly afsted mod Goose Bay Airport for at hente passagererne, der i mellemtiden var blevet indlogeret på hotel. Tidligere på dagen havde to SAS-teknikere sat sig ombord i et fly, der skulle bringe dem til den lille by i det østlige Canada med blot 8.000 indbyggere.

Evakueringsflyet med rutenummer SK9227  landede i Goose Bay søndag kl. 12.25 lokal tid. Returflyvningen med de strandede passagerer blev påbegyndt kl. 19.00 samme dag, og mandag eftermiddag kl. 17.00 var flyet atter på dansk jord med samtlige passagerer.

Ikke brug for iltmasker
A340-flyet (registrering LN-RKP, red.), der fik problemer undervejs fra Chicago til København, var tidligt tirsdag morgen på vej fra Goose Bay til Luqa på Malta, hvor SAS hos Lufthansa Technik får foretaget de store eftersyn (C-check, red.) på sine langdistancefly.

Data fra Flightradar24 viser i øvrigt, at flyet befandt sig i en flyvehøjde på 35.000 fod (10.670 meter, red.) omkring 330 kilometer nordvest for Goose Bay, da kabinetrykket forsvandt. Ifølge Aviation Herald har SAS forklaret, at det ikke blev nødvendigt for passagererne at benytte iltmaskerne, da trykket faldt gradvist i kabinen, og at piloterne var forberedt på at lande i Goose Bay.

Data viser i øvrigt, at SAS-flyet foretog en relativt brat nedstigning fra 35.000 fod til 14.000 fod i løbet af godt 15 minutter. SAS-flyet landede i Goose Bay omkring 50 minutter efter, at piloterne havde besluttet sig for at afbryde flyvningen over Atlanten.

Goose Bay Airport er en kombineret militær og civil lufthavn, der benyttes af Royal Canadian Air Force samt flyselskaberne PAL Airlines, Air Canada og Air Labrador, der alle betjener indenrigsruter fra den lille lufthavn.

 

Relaterede artikler:

SAS-passagerer overnatter i lufthavnsterminal i Novosibirsk

x

Læs Også

Fratrædende pilot leder SAS-forhandlinger

Forhandlingsleder Jens Lippestad, der er på vej til at bringe de norske SAS-piloter i konflikt, forlader angiveligt SAS i løbet af få måneder.

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.

CPH vil give rabat til nye sæsonruter

Københavns Lufthavn har ændret sin rabatmodel, så flyselskaber nu kan få rabat på lufthavnsafgifterne i CPH, når de åbner sæsonruter.

SAS og piloter i krig på ord og tal

De norske SAS-piloter hævder, at de ikke har fået samme aftaletilbud som deres danske og svenske kolleger. Men det er ikke sandt, siger SAS.

Norske SAS-piloter vil strejke fra torsdag

Forhandlingerne mellem SAS og piloterne i organiseret i Norsk Flygerforbund er brudt sammen. Der er varslet strejke fra samtlige norske piloter fra torsdag morgen.