Airbus A340-flyet OY-KBM fotograferet i Københavns Lufthavn.

Strandede SAS-passagerer hjem med ekstrafly

Et SAS-fly landede sent mandag eftermiddag i Københavns Lufthavn med de 196 passagerer, der strandede i Canada under en flyvning fra Chicago til København i lørdags.

Et SAS Airbus A340-300 fly (registrering OY-KBM, red.) bragte mandag 196 strandede passagerer hjem fra Goose Bay i Canada, hvor deres fly natten mellem lørdag og søndag måtte sikkerhedslande på vej fra Chicago til København efter tab af kabinetrykket.

SAS sendte således søndag aften kl. 23.15 et tomt fly afsted mod Goose Bay Airport for at hente passagererne, der i mellemtiden var blevet indlogeret på hotel. Tidligere på dagen havde to SAS-teknikere sat sig ombord i et fly, der skulle bringe dem til den lille by i det østlige Canada med blot 8.000 indbyggere.

Evakueringsflyet med rutenummer SK9227  landede i Goose Bay søndag kl. 12.25 lokal tid. Returflyvningen med de strandede passagerer blev påbegyndt kl. 19.00 samme dag, og mandag eftermiddag kl. 17.00 var flyet atter på dansk jord med samtlige passagerer.

Ikke brug for iltmasker
A340-flyet (registrering LN-RKP, red.), der fik problemer undervejs fra Chicago til København, var tidligt tirsdag morgen på vej fra Goose Bay til Luqa på Malta, hvor SAS hos Lufthansa Technik får foretaget de store eftersyn (C-check, red.) på sine langdistancefly.

Data fra Flightradar24 viser i øvrigt, at flyet befandt sig i en flyvehøjde på 35.000 fod (10.670 meter, red.) omkring 330 kilometer nordvest for Goose Bay, da kabinetrykket forsvandt. Ifølge Aviation Herald har SAS forklaret, at det ikke blev nødvendigt for passagererne at benytte iltmaskerne, da trykket faldt gradvist i kabinen, og at piloterne var forberedt på at lande i Goose Bay.

Data viser i øvrigt, at SAS-flyet foretog en relativt brat nedstigning fra 35.000 fod til 14.000 fod i løbet af godt 15 minutter. SAS-flyet landede i Goose Bay omkring 50 minutter efter, at piloterne havde besluttet sig for at afbryde flyvningen over Atlanten.

Goose Bay Airport er en kombineret militær og civil lufthavn, der benyttes af Royal Canadian Air Force samt flyselskaberne PAL Airlines, Air Canada og Air Labrador, der alle betjener indenrigsruter fra den lille lufthavn.

 

Relaterede artikler:

SAS-passagerer overnatter i lufthavnsterminal i Novosibirsk

x

Læs Også

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

SAS tilbød ved en fejl gratis mad til Go-passagerer

Passagerer på den nye rute fra Stockholm til Israel har købt billet i den tro, at der var gratis måltider ombord, men det er en fejl, erkender SAS.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

SAS afviser at kommentere flyordre

En anonym europæisk kunde har underskrevet en hensigtserklæring om køb af 31 Bombardier CSeries-fly, men SAS ønsker ikke at kommentere.

SAS venter tredje overskud i træk

SAS er inde i en god udvikling og forventer et overskud på op mod 1,5 mia. kroner næste år. Hvis det holder, så vil det være tredje år i træk.