Airbus A340-flyet OY-KBM fotograferet i Københavns Lufthavn.

Strandede SAS-passagerer hjem med ekstrafly

Et SAS-fly landede sent mandag eftermiddag i Københavns Lufthavn med de 196 passagerer, der strandede i Canada under en flyvning fra Chicago til København i lørdags.

Et SAS Airbus A340-300 fly (registrering OY-KBM, red.) bragte mandag 196 strandede passagerer hjem fra Goose Bay i Canada, hvor deres fly natten mellem lørdag og søndag måtte sikkerhedslande på vej fra Chicago til København efter tab af kabinetrykket.

SAS sendte således søndag aften kl. 23.15 et tomt fly afsted mod Goose Bay Airport for at hente passagererne, der i mellemtiden var blevet indlogeret på hotel. Tidligere på dagen havde to SAS-teknikere sat sig ombord i et fly, der skulle bringe dem til den lille by i det østlige Canada med blot 8.000 indbyggere.

Evakueringsflyet med rutenummer SK9227  landede i Goose Bay søndag kl. 12.25 lokal tid. Returflyvningen med de strandede passagerer blev påbegyndt kl. 19.00 samme dag, og mandag eftermiddag kl. 17.00 var flyet atter på dansk jord med samtlige passagerer.

Ikke brug for iltmasker
A340-flyet (registrering LN-RKP, red.), der fik problemer undervejs fra Chicago til København, var tidligt tirsdag morgen på vej fra Goose Bay til Luqa på Malta, hvor SAS hos Lufthansa Technik får foretaget de store eftersyn (C-check, red.) på sine langdistancefly.

Data fra Flightradar24 viser i øvrigt, at flyet befandt sig i en flyvehøjde på 35.000 fod (10.670 meter, red.) omkring 330 kilometer nordvest for Goose Bay, da kabinetrykket forsvandt. Ifølge Aviation Herald har SAS forklaret, at det ikke blev nødvendigt for passagererne at benytte iltmaskerne, da trykket faldt gradvist i kabinen, og at piloterne var forberedt på at lande i Goose Bay.

Data viser i øvrigt, at SAS-flyet foretog en relativt brat nedstigning fra 35.000 fod til 14.000 fod i løbet af godt 15 minutter. SAS-flyet landede i Goose Bay omkring 50 minutter efter, at piloterne havde besluttet sig for at afbryde flyvningen over Atlanten.

Goose Bay Airport er en kombineret militær og civil lufthavn, der benyttes af Royal Canadian Air Force samt flyselskaberne PAL Airlines, Air Canada og Air Labrador, der alle betjener indenrigsruter fra den lille lufthavn.

 

Relaterede artikler:

SAS-passagerer overnatter i lufthavnsterminal i Novosibirsk

x

Læs Også

Dyrere at opgradere hos SAS

SAS gør det op til 66 procent dyrere at bruge EuroBonus-point til opgraderinger på afrejsedagen i lufthavnen.

Hvad blev der af SAS-cheferne?

SAS har haft 15 topchefer siden starten i 1946, og Jan Carlzon står klarest i erindringen hos de fleste. De seks nulevende ex-chefer ernærer sig i dag ved bestyrelsesarbejde.

SAS overvejer nye ruter til USA, Indien og Iran

SAS vil kopiere Norwegian og flyve med enten Boeing 737MAX eller Airbus A321 til USA´s østkyst samt Indien og Iran, afslører kommerciel koncerndirektør Eivind Roald.

SAS mister charterkontrakt

SAS må vinke farvel til en trecifret millionkontrakt med Danmarks femtestørste charterarrangør, der har forpligtet sig på en eksklusivaftale med Danish Air Transport.

Dansker bliver bestyrelsesformand i Air Canada

Den tidligere SAS-kronprins Vagn Sørensen kan meget snart sætte sig for bordenden i bestyrelseslokalet hos et af verdens største flyselskaber.

Sammenbrud i SAS-pilotforhandlinger

Forhandlingerne om en ny overenskomst mellem SAS og Dansk Pilotforening er brudt sammen, da piloterne ønsker, at norsk pilotforening skal være part i forhandlingerne.