Dornier 328JET fra Sun-Air. (Foto: Sun-Air of Scandinavia)

Sun-Air lukker base i Bremen

Billund-baserede Sun-Air opgiver fra den 25. februar ruterne fra Bremen til London City og Manchester. Dermed varede det tyske eventyr blot fire måneder.

Sun Air of Scandinavia, der flyver som franchisepartner for British Airways, etablerede den 31. oktober en base i Bremen Airport med to Dornier 328JET fly. Flyene skulle benyttes til ruter mellem den nordtyske by og henholdsvis London City Airport og Manchester Airport.

Men den 25. februar er det tyske eventyr allerede forbi. Sun-Air opgiver ruterne og trækker flyene hjem fra basen i Bremen.

“Vi har slået bremsen i, da vi desværre ikke har kunnet markedsføre ruterne tilstrækkeligt til at opnå de passagertal, som en ny rute skal startes på. Vi kan godt bruge kapaciteten andre steder, og sender det ene fly tilbage til leasinggiveren, mens det andet skal bruges vil nogle virksomhedskontrakter, som vi er ved at få på plads,” siger ejer Niels Sundberg fra Sun-Air of Scandinavia til CHECK-IN.dk.

En af årsagerne til den nordtyske satsning var oprindeligt en god og positiv dialog med Bremen Airport, der kunne dokumentere et optageområde på op imod 15 mio. mennesker inden for to timers kørsel fra lufthavnen. Men opbakningen fra det lokale erhvervsliv manglede tilsyneladende, hvorfor Sun-Air ikke så anden udvej en anden trække sig.

Ombookes til Hamborg og Hannover
Hos British Airways oplyser man, at passagerer, der allerede har købt billet til ruten mellem Bremen og London City, frit kan ombooke til ruten fra Hamborg til London City indtil den 26. marts. Det vil også være muligt at ombooke Hannover-London Heathrow samt fra den 26. marts til Hamborg-London Heathrow. Der er også alternative muligheder for passagerer, der er kommet i klemme med billetter til ruten fra Bremen til Manchester, hvor det er muligt at i stedet at flyve fra Hannover og Hamborg via London-Heathrow til fodboldbyen i det nordvestlige England.

Sun-Air forsøgte sig i efteråret 2014 med en rute fra Hamborg til London City, men her måtte man i begyndelsen af maj måned sidste år overlade betjeningen til British Airways, da markedet efterspurgte mere kapacitet på ruten, end Sun-Air kunne tilbyde med selskabets 32-sæders Dornier-jetfly.

Fra Billund Lufthavn flyver Sun-Air stadig 11 gange om ugen til London City samt et tilsvarende antal afgange mellem Billund og Manchester.

 

Relaterede artikler:

Sun-Air overvejer rute til Københavns Lufthavn

To nye Sun-Air ruter fra tysk base

Dansk flyselskab åbner base i Tyskland

British Airways overtager rute fra Sun-Air

Dansk succes med rute fra Hamborg

x

Læs Også

Lars Larsen havde flyskræk – nu er han medejer af privatjet

Købmand og mangemilliardær Lars Larsen købte i slutningen af 2016 halvdelen af en privatjet sammen med Billund-selskabet Sun-Air of Scandinavia.

Aalborg Lufthavn: Plads til to selskaber på Oslo-rute

Lufthavnsdirektør Søren Svendsen fra Aalborg Lufthavn mener, at der er plads til både SAS og Sun-Air på ruten fra Aalborg til Oslo.

Sun-Air overvejer rute til Københavns Lufthavn

Sun-Air, der i går åbnede base i Bremen Lufthavn, har planer om at overtage en SAS-udenrigsrute til København.

Store forventninger til ny Heathrow-rute

British Airways har store forventninger til den nye rute fra Billund til London-Heathrow, hvor der ventes udbudt mellem 130.000 og 160.000 sæder årligt.

Sun-Air overtager Ryanair-hangar

Danske Sun-Air overtager den hangar, der blev ledig i Billund Lufthavn efter Ryanairs exit i sommer.

Sun-Air og Qatar Airways i samarbejde

Danske Sun-Air har indledt et codeshare-samarbejde med mellemøstselskabet Qatar Airways.