Sun-Air overtager Ryanair-hangar

Danske Sun-Air overtager den hangar, der blev ledig i Billund Lufthavn efter Ryanairs exit i sommer.

Fredag den 17. juli lukkede Ryanair selskabets base i Billund Lufthavn efter en konflikt med LO og den danske fagbevægelse.

Det betød, at det irske lavprisflyselskabs tre basefly i den internationale vestdanske lufthavn blev flyttet til andre europæiske baser. Dermed var der ikke længere behov for den hangar, som lufthavnen byggede til Ryanair til lettere vedligeholdelsesopgaver af flyene.

Hangaren, der også blev benyttet som lokalitet, hvor de ansatte på basen kunne møde ind, blev taget i brug af Ryanair i begyndelsen af januar 2013, og opførelsesprisen var 17. mio. kroner.

Efter Ryanair annoncerede selskabets exit fra Billund Lufthavn har der været rift om at få adgang til at leje hangaren. Det bliver således Sun-Air of Scandinavia, der fra den 1. november kan overtage hangaren fra Ryanair, der allerede har tømt den 2.600 kvadratmeter store hangar for effekter.

“Vi kommer til at flytte værkstedaktiviteter over i hangaren. I dag har vi vores værkstedsaktiviteter ved vores hovedkontor på sydsiden af lufthavnen på Cumulusvej. Fremover kommer vi ikke til at bruge tid på at trække fly frem og tilbage på tværs af lufthavnens hovedbane,“ forklarer kommerciel direktør Kristian Tvergaard fra Sun-Air til CHECK-IN.dk.

Rykker ind hos naboen
Sun-Air råder i forvejen over Hangar 2 i Billund Lufthavn, som selskabet flyttede ind i i 2013. Hangaren er nabo til Hangar 1, som var Ryanairs hangar. Den tredje hangar, der er den sidste af tre hangarer, som Billund Lufthavn opførte fra 2012 til 2014 tog Danish Air Transport i brug i slutningen af sidste år. Samlet har det kostet i omegnen af 50 mio. kroner at opføre de tre hangarer.

De tre hangarer er identiske og har hvert et areal på 2.600 kvadratmeter. Totalhøjden på hangarerne er 16,2 meter, mens foldeportene giver mulighed for at køre fly ind med maksimal højde på 13,45 meter og en bredde på 40 meter.

De tre hangarer er bygget til at modtage fly i den såkaldte C-klasse, hvilket vil sige op til Boeing 737 eller Airbus A320. Dermed skulle der være god plads til Sun-Airs Dornier 328 jetfly, der har en længde på 21 meter og et vingespænd på 21 meter.