Sun-Air Dornier 328JET. (Foto: Sun-Air)

Sun-Air på vej til USA

Danske Sun-Air er ved at etablere sig i USA. Selskabet leverede et regnskab for 2015/2016, der ikke just bringer jubel hos ejeren.

Det danske flyselskab Sun-Air er i fuld gang med at etablere sig i USA med base og amerikansk driftstilladelse. Ikke for at begynde at flyve mellem Danmark og USA, men for at kunne komme ind på det amerikanske marked for firmaflyvninger. Ikke taxaflyvning, men faste flyvninger for eksempel mellem en virksomheds store afdelinger forskellige steder i USA.

Det fortæller Sun-Air’s ejer og stifter, Niels Sundberg, til CHECK-IN.dk.

Siden 2015 har Sun-Air fløjet mellem Gøteborg og Cambridge. En rute, som blev etableret på foranledning af det store medicinalfirma AstraZeneca, der har store afdelinger i de to byer og derfor havde behov for en hurtig direkte flyforbindelse. AstraZeneca sidder på hovedparten af pladserne på afgangene, men det er muligt for andre rejsende at booke de ledige pladser.

I USA vil der hovedsageligt blive tale om flyvninger kun med medarbejdere fra ét bestemt firma. Sun-Air forventer i løbet af 2017 at åbne en base i Florida.

Etableringen i USA følger i fodsporet på det setup, som Sun-Air allerede har i det sydlige Afrika. Her flyver selskabets sydafrikanske datterselskab for tre store mineselskaber.

Sun-Airs egne flyvninger i Nordeuropa er en blanding af traditionel ruteflyvning og ad hoc-charterflyvninger og taxaflyvning. Hovedsageligt udført med 32-personers Dornier-jets. I datterselskabet Joinjet, der står for hovedparten af taxaflyvningerne, har man dog også en række mindre businessjets.

Til maj og august udvider Sun-Air flåden med yderligere to Dornier-jets, som selskabet i forvejen er verdens største operatør af.

Bringer ikke den store jubel
Sun-Air kom ud af regnskabsåret 2025/2016 med et overskud før skat på 7,9 mio. kroner. Langt mindre end de foregående år og ikke just noget der får ejeren til at svinge sig i lysekronerne.

”Det er et acceptabelt resultat, men det bringer ikke den store jubel. Konkurrencen er blevet hårdere i Skandinavien, og mange vælger at komme mere besværligt men billigere frem, end hvis de valgte at flyve direkte med os,” siger Niels Sundberg.

Omsætningen faldt med mere end 50 mio. kroner til 457,2 mio. kroner. Det var især ruteflyvningen, der bidrog til nedgangen. Her faldt omsætningen med 12,2 procent til 307 mio. kroner i forhold til samme periode året før. Det samme gjorde sig gældende for charterforretningen, hvor omsætningsnedgangen var på 9,8 procent. Til gengæld kunne Sun-Air notere sig en fremgang på 7,3 procent indenfor værkstedsaktiviteter og reservedelssalg.

Siden regnskabet blev afsluttet den 30. september 2016 er det begyndt at se bedre ud for selskabets charter- og taxaflyforretning.

”Vi ser allerede nu forbedringer i charterflyvningerne og her er vi ved at udvide,” forklarer Niels Sundberg.

Har ikke lyst
Til efteråret etablerer SAS baser i London og Spanien og ansætter lokalt personale til betjene nogle af selskabets mest konkurrenceudsatte ruter. Og hos Norwegian har man også rigtige mange piloter og stewardesser baseret udenfor Skandinavien på blandt andet spanske, italienske og engelske løn- og arbejdsvilkår.

Hos Sun-Air har man også overvejet at gå den vej og ansætte folk i andre lande.

”Vi har overvejet i 10 år om vi skulle ansætte udenlandske piloter. Men det tror jeg ikke jeg har lyst til. Det kan dog være vi bliver tvunget til det. De danske lønninger og udgifter til social sikring er ikke konkurrencedygtige,” påpeger Niels Sundberg.

Fly står stille
Desuden har nye regler om hviletider givet Sun-Air en effektivitetsnedgang på 38 procent. Mange af Sun-Airs ruter er skræddersyet til forretningsrejsende ved at have en rotation om morgenen og en rotation igen om eftermiddagen / først på aftenen. Midt på dagen står flyene stille i Billund, Aarhus eller andre lufthavne.

Tidligere har Sun-Air kunnet bruge de samme besætninger på flyvninger om morgenen og om eftermiddagen. Det kan selskabet ikke længere, og det kan mærkes.

”Vi har dog fået dispensation til nogle ruter. Men det kræver minutiøs dokumentation af besætningernes træthedsniveau. Vi skal derfor måle deres aktivitetsniveau, og hvordan de sover,” forklarer Niels Sundberg.

Et fransk flyselskab har opnået dispensation for alle sine flyvninger, og det satser Sun-Air også på at få.

 

Relaterede artikler:

Sun-Air lukker base i Bremen

20 år i britisk tjeneste

Sun-Air lander nyt overskud

Sun-Air skal flyve for medicinalvirksomhed

x

Læs Også

Lars Larsen havde flyskræk – nu er han medejer af privatjet

Købmand og mangemilliardær Lars Larsen købte i slutningen af 2016 halvdelen af en privatjet sammen med Billund-selskabet Sun-Air of Scandinavia.

Aarhus Lufthavn har fundet et nyt mini-hub

Rejsende fra Aarhus Lufthavn benytter i stigende grad Stockholms Arlanda-lufthavn som udgangspunkt for flyforbindelser videre til andre lande.

Stockholm-lufthavn skal udvides

Om et år står Stockholm Bromma-lufthavnens nye ankomsthal klar. Senere følger en ny afgangshal i den tidligere lukningstruede lufthavn.

Aalborg Lufthavn: Plads til to selskaber på Oslo-rute

Lufthavnsdirektør Søren Svendsen fra Aalborg Lufthavn mener, at der er plads til både SAS og Sun-Air på ruten fra Aalborg til Oslo.

Sun-Air overvejer rute til Københavns Lufthavn

Sun-Air, der i går åbnede base i Bremen Lufthavn, har planer om at overtage en SAS-udenrigsrute til København.

Store forventninger til ny Heathrow-rute

British Airways har store forventninger til den nye rute fra Billund til London-Heathrow, hvor der ventes udbudt mellem 130.000 og 160.000 sæder årligt.