Nordic Seaplanes' Twin Otter-fly til kaj ved selskabet egen lille vandflyveplads i Københavns Havn. Foto: Andreas Krog.

Vandflyrute: ”Svært at bevare pessimismen”

Mere end 9.300 passagerer har været med Danmarks eneste vandflyrute, der i morgen kan fejre etårs fødselsdag.

I morgen torsdag er det præcis et år siden Danmark fik sin første vandflyrute mellem havnene i Aarhus og København. Noget der er blevet fejret i ugen op til med at en stewardesse har vartet de op til 15 passagerer op på de omkring 45 minutter lange flyvninger. Normalt er der ikke stewardesse ombord på det Twin Otter-fly, som benyttes på ruten.

I de første 12 måneder har ruten haft omkring 9.300 passagerer. Og hos firmaet bag er humøret omtrent lige så højt, som det var på premieredagen.

”Det er svært at bevare pessimismen,” siger direktør Lasse Rungholm fra Nordic Seaplanes.

Et selskab, som Lasse Rungholm ejer sammen med rigmanden Lars Erik Nielsen, der har tjent en stor del af sin formue på at opbygge et vandflyselskab på Maldiverne.

Rungholm og Nielsen skød 30 mio. kroner i etableringen af vandflyruten. Og ruten er blevet taget så godt imod, at det ikke har været nødvendigt at skyde flere penge i projektet undervejs.

Starter i København
Nordic Seaplanes har i dag et Twin Otter-fly, som på hverdage flyver op til fem gange om dagen mellem havnebassinerne i Danmarks to største byer med første afgang fra Aarhus kl. syv om morgenen. Selskabet vil frygtelig gerne op på at have to fly.

”Vi vil gerne have et fly, der starter i København kl. syv og bliver vedligeholdt i Aarhus midt på dagen,” siger Lasse Rungholm.

Det kræver dog helt nye permanente tilladelser fra myndighederne. I dag flyver Nordic Seaplanes nemlig på en midlertidig tre-årig tilladelse, der giver lov til seks starter og seks landinger om dagen i begge havne. For at kunne have to fly i sving skal selskabet have lov til at foretage mindst 10 daglige starter og landinger i hver havn.

Derfor har Nordic Seaplanes søgt Kystdirektoratet om en tilladelse i Aarhus Havn og Trafikstyrelsen om en tilladelse i Københavns Havn. Og selvom den nuværende midlertidige tilladelse løber til og med 2018, så forventer Lasse Rungholm, at den inden udløb bliver erstattet af en permanent tilladelse, så Nordic Seaplanes ikke skal vente til 2019 med at ekspandere til to fly.

Hurtigt ud i sommerlandet
Med en pris på omkring 1.800 kroner for en enkeltbillet er forretningsrejsende den altdominerende type af rejsende ombord på det lille røde og hvide vandfly. Og det indrettes fartplanen efter. Således flyver vandflyet ikke på fredag, da der ikke er den store aktivitet dagen mellem Kristi Himmelfartsdag og weekenden.

Og når klokkerne ringer ud i landets folkeskoler, så drosler Nordic Seaplanes ned til fire daglige afgange, i det middagsafgangen fra Aarhus kl. 12 og København kl. 13.15 droppes. Desuden vil selskabet i sommerferien tilbyde billetter til knap 1.000 kroner i et forsøg på at tiltrække private rejsende, der gerne vil hurtigt ud i ferielandet. Desuden vil man fra den 4. juli hver tirsdag aften i sommerferien arrangere rundflyvninger fra selskabets egen vandflyveplads i Aarhus Havn.

Nordic Seaplanes forventer at runde 12.000 passagerer for kalenderåret 2017.

 

Relaterede artikler:

Vandfly: Momsregler gør dansk tilladelse uattraktivt

Vandflyrute løber rundt

Milliardæren med vand og benzin i blodet

Vandfly går efter timedrift

Kom i luften med vandflyet