Københavns Lufthavn - finger C. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Svag start på året for Københavns Lufthavn

Efter årets to første måneder er CPH sakket agterud i væksten i forhold til hovedkonkurrenterne i Stockholm og Oslo. Væksten blev på kun 3,7 procent.

Københavns Lufthavn har et officielt passagervækstmål på to procent om året, hvilket lufthavnen i den grad indfriede i 2016 med en rekordvækst på 9,1 procent svarende til en fremgang på lidt flere end 2,4 mio. passagerer.

Men det ser umiddelbart ud til, at det bliver noget sværere at fastholde den høje vækst i 2017. Københavns Lufthavn har nemlig fået en svag start på året med en samlet vækst på 3,7 procent i de første to måneder, hvilket dog lever op til vækstmålene.

Isoleret set kunne Københavns Lufthavn således være tilfreds med væksten, men lufthavnens ledelse kan med rette kaste bekymrende blikke nordpå til det, der lige nu foregår i Oslo og Stockholm. Storlufthavnene i de to skandinaviske hovedstæder har for alvor fået gang i væksten, hvilket vil presse CPH, der er i konstant konkurrence med de to lufthavne om at tiltrække nye ruter og flyselskaber.

Hos Københavns Lufthavn er man tilsyneladende godt klar over, at passagervæksten tilsyneladende ikke lever op til de høje forventninger, der blev skabt gennem sidste år rekordfremgang. Ikke en eneste ny rute er åbnet i lufthavnen i vintertrafikprogrammet 2016/17, men det ser anderledes ud, når sommertrafikprogrammet skydes igang i slutningen af marts måned.

“Norwegian åbner sin rute til Oakland ved San Francisco i slutningen af måneden, ligesom SAS åbner ruter til både Færøerne, Riga, Malta og Sardinien, mens Wizz Air åbner en rute til Kiev. Herudover åbner Ryanair, Blue Air, Air France og Nextjet ruter til andre interessant destinationer. Det vidner om, at der fortsat er stor interesse for at flyve til og fra København,” siger Købehavns Lufthavns administrerende direktør Thomas Woldbye.

Passagerudvikling i de tre største skandinaviske lufthavne 2017 vs. 2016

Måned CPH ARN OSL
JAN17 1.981.252 1.799.924  1.835.900
FEB17 1.983.286 1.768.720  1.897.104
TOTAL 3.964.538 3.568.644  3.733.004
VÆKST 3,7 % 8,7 %  7,1 %

Kilde: Københavns Lufthavne, Swedavia og Avinor.

Dobbelt så høj vækst
Årsagen til en passagervækst på kun 1,9 procent i februar forsøger Københavns Lufthavn at forklare med den manglende skuddag, men den gregorianske kalender benytter man også i Norge og Sverige, hvorfor vilkårene er de samme her. Alligevel kom Stockholm-Arlanda ud af februar med en vækst på 5,4 procent til 1.768.720 passagerer og samlet 3.568.499 passagerer for januar og februar, hvormed den samlede vækst i de to første måneder lå på 8,7 procent. Udenrigstrafikken voksede alene med seks procent i Sveriges største lufthavn.

Også i Oslo Lufthavn er fremgangen godt og vel dobbelt så høj sammenlignet med CPH. Samlet rejste lidt flere end 3,7 mio. passagerer til og fra Oslo Lufthavn i årets to første måneder.

“Oslo havde i februar den største passagervækst af Avinors 46 lufthavne med en fremgang på 3,6 procent. Udlandstrafikken i Oslo Lufthavn øgedes med otte procent. Der var specielt stor vækst i forbindelse med vinterferien i ugerne otte og ni med henholdsvis 14 procent og 12 procent vækst,” fortæller Jasper Spruit, der er direktør for trafikudvikling hos Avinor.

 

Relaterede artikler

Dokumentation: CPH er dyrest i Skandinavien

CPH overhalet af øvrige nordiske hovedstadslufthavne

Arlanda udfordrer CPH med lavere afgifter

Oslo passerede 25 millioner

CPH og Arlanda i kamp om nye langdistanceruter

x

Læs Også

Minister støtter SAS i takststrid med CPH

Transportminister OIe Birk Olesen stiller sig på SAS og IATA's side i striden om takstniveauet i Københavns Lufthavn.

Naviair-advarsler om forkortet tværbane

At bruge en forkortet tværbane i CPH er ikke så problemfrit, som Københavns Lufthavn vil gøre det til. Det viser et notat fra flyvekontroltjenesten Naviair.

Resumé: Ugen i luftfartsbranchen

Københavns Lufthavn er udfordret af de skandinaviske konkurrenter, mens man i Billund håber på den første langdistancerute til lufthavnen i 2019.

Skærpet grænsekontrol giver frygt for kaos i CPH

For at undgå kaos, så bør CPH og dansk politi have lang tid til at indføre de nye grænsekontrolregler, som EU-landene netop har vedtaget. Det mener Dansk Luftfart.

Iranere til møde med myndighederne

Selvom iranske Mahan Air har stoppet sine flyvninger til Københavns Lufthavn, så skal selskabet fredag tale sin sag overfor Trafikstyrelsen.

Hæder til danske lufthavne

Både Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn høstede anerkendelse, da Skytrax tirsdag aften uddelte priser ved World Airport Awards i Amsterdam.