Et af Nextjets nuværende 11 SAAB 340-fly.

Svensk flyselskab får jetfly

Det svenske flyselskab Nextjet indsætter fra midten af marts måned 50-sæders jetfly på de arktiske ruter. Hidtil har selskabet kun beskæftiget turboprop-fly.

Det svenske regionalflyselskab Nextjet kan fra midten af marts kalde sig et jetflyselskab. Fra 13. marts vil selskabets flåde af 11 svenskbyggede SAAB 340-fly nemlig blive suppleret af et CRJ200 jetfly. Dermed er der mere sammenhæng mellem selskabets navn og flyflåde, hvis ikke navnet netop har signaleret, at næste skridt ville være at få jetfly.

CRJ200-flyet får plads til 50 passagerer, mens Nextjet’s nuværende SAAB-fly kan have 33 passagerer.

Flyet hentes ind for blandt andet at kunne betjene en rute, som går mellem tre forskellige lande. Det er ruten fra Oulu i Finland via Luleå i Sverige til Tromsø i Norge, som får et kapacitetsløft. Ruten opereres af Nextjet for Arctic Airlink, der er et lokalt initiativ på tværs af Nordnorge, Nordsverige og det nordlige Finland, som handler om at udvikle regionen gennem bedre infrastruktur og øget tilgængelighed.

Ruten har været befløjet siden januar 2015 og er blevet en populær smutvej mellem nogle af de største nordiske byer i Arktis. I stedet for at tage lange omveje via byer længere sydpå, så kan man man med denne rute flyve på tværs. Noget som både forretningsrejsende, privatrejsende og den stigende mængde af polarturister sætter pris på. Nextjet og Arktic Airlink har derfor gradvist øget kapaciteten i de første to år af rutens levetid. Og nu får den altså yderligere et ordentligt nøk op ad med mere end 50 procent ekstra kapacitet.

Føles fantastisk
I forbindelse med indsættelsen af jetflyet laves ruten om, så den starter i Luleå og går via Oulu til Tromsø. På den måde kan Nextjet nemlig også bruge flyet til at åbne en rute til Gøteborg via Sundsvall. Et initiativ, som selskabet har store forventninger til. Der er nemlig omkring 50.000 rejsende om året mellem Luleå og Gøteborg via hovedsageligt Stockholms Arlanda og Bromma lufthavne.

Desuden regner Nextjet med, at ruten mellem Luleå og Sundsvall vil blive taget godt imod. Den blev nemlig brugt af 8.000 rejsende om året indtil den blev lukket i 2014.

”Det føles fantastisk at kunne præsentere vores nye satsning i Luleå og i Arktisk Europa. Vi har længe haft et meget godt forhold til erhvervslivet, turismen og Norrbotten handelskammer i regionen, og vi ved, at behovet for hurtig flyforbindelse mellem de tre arktiske byer er stort. Det at vi samtidig kan tilbyde både Sundsvall og Gøteborg som destinationer er en styrke. Vi ser et stort vækstpotentiale i alle tre linjer og tror, at jetflyet vil blive modtaget med åbne arme,” siger Henning Lindberg, marketingchef i Nextjet.

Nextjet flyver tre gange om ugen mellem fra Luleå via Oulu til Tromsø og retur. Den nye rute fra Luleå via Sundsvall til Gøteborg og retur vil blive betjent 11 gange om ugen.

En af fire Stockholm-lufthavne
14 dage efter indsættelsen af CRJ200-jetflyet langt mod nord, åbner Nextjet en ny rute længere mod syd i Sverige. Det er en ny rute fra Västerås til Københavns Lufthavn, som selskabet fra den 27. marts vil betjene to gange dagligt med SAAB 340-fly. Västerås er en af de fire lufthavne i Stockholm-området der deler den fælles bykode “STO” og kan derfor kalde sig selv for en Stockholm-lufthavn. De tre andre er Stockholm Arlanda, Stockholm Bromma og Stockholm Skavsta.

Tidligere har Nextjet haft ruter fra Örebro, Karlstad, Jönköping, Linköping og Norrköping til Københavns Lufthavn.

 

 

Relaterede artikler:

Ny rute fra Stockholm-lufthavn til København

Svensk flyselskab får nye ejere

NextJet lukker CPH-ruter

Svenske NextJet åbner to nye ruter til København