Stockholm-Arlanda Lufthavn (Foto: Peter Phillips)

Svenske lufthavne stormer frem

Stockholm Arlanda og seks andre store svenske lufthavne satte passagerrekorder i 2016.

Mens Københavns Lufthavn først i næste uge er færdig med at regne sammen hvor mange passagerer, der gik gennem lufthavnen sidste år, så har Stockholm Arlanda-lufthavnen allerede gjort passagerregnskabet op. Det viser, at lufthavnen sætter rekord for sjette år i træk, men ikke når 25 millioner-mærket. Således rejste 24,7 mio. passagerer gennem Nordens tredjestørste lufthavn i 2016. Det er syv procent flere end året før og 44 procent end i 2010, hvor 17,1 mio. passagerer gik gennem lufthavnen nord for Stockholm.

Den internationale trafik steg med syv procent til 19,4 mio. passagerer, mens indenrigstrafikken steg med fire procent til knap 5,3 mio. rejsende. Juli var med over 2,3 mio. passagerer den travleste måned i Arlanda i 2016. Den travleste dag på året var fredag den 17. juni, hvor 86.761 passagerer rejste gennem lufthavnen.

”Stockholm Arlanda er et vigtigt knudepunkt for tilgængelighed inden for Sverige samt til og fra landet. I 2016 fik vi flere nye internationale direkte ruter og har nu fået 15 nye ruter de sidste tre år. Vi fik også flere lavprisselskaber, der gør lufthavnen mere attraktiv for vores passagerer. Det styrker os i vores løbende indsats for at øge lufthavnenes kapacitet yderligere, siger Lena Rökaas, operativ direktør i Stockholm Arlanda-lufthavnen.

Passerede magisk grænse
Den statsejede lufthavnsoperatør Swedavia ejer og driver Arlanda samt ni andre store svenske lufthavne. De ti lufthavne havde til sammen 39,5 mio. passagerer i 2016. Det er det højeste antal nogensinde og fem procent mere end i 2015. Antallet af internationalt rejsende steg med seks procent til knap 25,8 mio. sammenlignet med 24,3 i 2015. Antallet af indenlandske rejsende steg med 3 procent, fra 13,26 mio. i 2015 til 13,7 mio. passagerer i 2016.

I syv ud af de ti lufthavne havde man det største antal passagerer nogensinde i et kalenderår. Foruden Arlanda, så var det i Gøteborg Landvetter, Stockholm Bromma, Malmö, Luleå, Umeå og Åre Östersund, at man satte rekord.

Landvetter havde en fremgang på tre procent til 6,375 mio. passagerer, mens Bromma landede på 2,505 mio. passagerer. I Malmö voksede man med to procent til 2,219 mio.

Gøteborg Landvetter Lufthavn satte rekord med tre procents fremgang fra 6,162 mio. rejsende i 2015 til 6,375 mio. passagerer i 2016. Stockholm Bromma-lufthavnen passerede den magiske grænse på 2,5 millioner rejsende og havde en fremgang på en procent til 2,505 millioner rejsende.

I Malmø gik man to procent frem til 2,219 mio., mens passagertallene i lufthavnene i Luleå og Umeå steg henholdsvis to og en procent til henholdsvis 1,197 og 1,059 mio. passagerer. Størst vækst blandt rekordlufthavnene var der i Åre Östersund, hvor man gik syv procent frem til 495.700 rejsende.

I Visby og Rønneby oplevede man også en vækst på syv procent uden at det dog gav de højeste passagertal nogensinde i lufthavnenes historie.

 

 

 

Relaterede artikler:

Svenske lufthavne lander fem nye Europa-ruter

Stockholm-Arlanda lander A350-langdistancerute

Rekordår i svenske lufthavne

Udenrigstrafik er vækstlokomotiver i Oslo og Stockholm

x

Læs Også

Arlanda haler ind på Københavns Lufthavn

Stockholm Arlanda er nu Nordens næststørste lufthavn. Men selvom væksten i maj var langt højere end i CPH, så er der stadig langt op til den danske storebror.

Afvist i Arlanda og accepteret i København

USA-sanktioner betød, at ingen handlingselskaber ville røre iranske Mahan Air i Stockholm Arlanda. I CPH havde et af selskaberne dog ingen problemer med iranerne.

Singapore Airlines åbnede ny rute til Skandinavien

Singapore Airlines åbnede tirsdag selskabet anden rute til Skandinavien, hvor Stockholm betjenes med moderne Airbus A350-fly.

Hainan Airlines til Stockholm

Kinas største privatejede luftfartsselskab kommer til Stockholm Arlanda til juli.

Droner stopper trafik i Stockholm-lufthavne

Sveriges største og tredjestørste lufthavn måtte begge i weekenden lukke for flytrafik i en halv time på grund af droneflyvning.

De kan blive medejere af CPH

Københavns Lufthavns gode indtjeningsevner gør den interessant for mange forskellige potentielle medejere.