(Foto: PR)

Sydamerikas største flyselskab skifter navn

Næste år forsvinder LAN Airlines og TAM Airlines ind i historiebøgerne, når selskaberne bliver samlet under brandet LATAM.

Navnene på de to legendariske flyselskaber LAN Airlines fra Chile og TAM Airlines fra Brasilien står på tærsklen til helt at forsvinde.

Det har moderselskabet bag de to flyselskaber netop annonceret i en meddelelse til selskabets investorer, hvor et nyt forenet brand er blevet offentliggjort.

”Efter tre års intens arbejde med sammenslutningen af LAN Airlines og TAM Airlines har LATAM Airlines Group besluttet at tage næste det skridt og forene vores brand under navnet LATAM,” skriver Enrique Cueto Plaza, adm. direktør for LATAM Airlines Group, der er moderselskabet bag LAN Airlines og TAM Airlines.

I dag figurerer LAN og TAM udadtil som to separate flyselskaber. Forskellige logoer, forskellige farver og forskellige navne vidner ikke om, at de to selskaber siden 2012 har været forenet i samme koncern.

Vil styrke position
”Det nye brand skal tilbyde en bedre og mere sammenhængende service i hele vores netværk, hvilket styrker vores position i regionen,” oplyser Enrique Cueto Plaza.

LATAM Airlines Group offentliggør i første omgang kun navn og logo, samt de farver, det nye brand vil opbygge sig op omkring.

Selskabet har som grundlag for det nye brand og navn foretaget undersøgelser i ikke færre end 10 lande, oplyser bestyrelsesformand i LATAM Airlines Group Mauricio Amaro:

”Af alle de muligheder, vi overvejede, syntes vi, at navnet LATAM var den mest neutrale evolution af LAN og TAM. Vi har hele tiden vidst, at et forenet brand var essentielt for at konsolidere og forbinde LAN og TAM.”

Ny bemaling
LAN Airlines og TAM Airlines blev ved fusionen i 2012 til Sydamerikas suverænt største flyselskab og LATAM Airlines Group nåede sidste år 67,8 mio. rejsende.

Koncernen betjener i alt 140 destinationer og beskæftiger 50.000 ansatte. LATAM Airlines Group råder over samlet 327 fly fordelt på 14 datterselskaber, som alle skal samles under det nye brand.

Ifølge LATAM Airlines Group er det planen, at det nye brand skal afspejle sig i både uniformer, loyalitetsprogram, hjemmesider, skiltning i lufthavne samt i flyenes interiør og eksteriør. Det betyder bl.a., at samtlige fly fra 2016 og frem vil blive malet i en ny bemaling, som koncernen endnu ikke har offentliggjort.

Ifølge nyhedsmediet Flightglobal vil hele koncernens flåde være samlet under det nye navn og de nye farver fra 2018.

Link til LATAM’s PR-video for det nye brand.

Foto: PR