TAP-salg kan være i strid med EU-lovgivning

Den portugisiske regerings salg af 61 procent af aktiekapitalen i TAP Portgual til et konsortium under brasiliansk ledelse kan være i strid med EU´s regler.

Da Portugals økonomi var ved at kuldsejle tilbage i 2011 fik landet en hjælpende hånd fra EU samt Den Internationale Valutafond (IMF). En af betingelserne for hjælpepakken var dog, at den portugisiske regering skulle igangsætte en privatisering af det nationale flyselskab TAP Portugal.

Efter flere års forhandlinger er det nu endelig lykkedes at finde en køber, der har overtaget aktiemajoriteten. I sidste uge kunne regeringen meddele, at den amerikanske flyentreprenør David Neeleman på vegne af et konsortium havde afgivet det mest fordelagtige tilbud.

David Neeleman vil på vegne af konsortiet, hvor det portugisiske busselskab Grupo Barraqueiro også indgår, betale 10 mio. euro, eller godt 75 mio. danske kroner, for 61 procent af aktiekapitalen i TAP. Til gengæld forpligter konsortiet sig til at indskyde frisk kapital på 338 mio. euro (cirka 2,5 mia. danske kroner) i det gældsplagede flyselskab.

Da Portugals transportminister Sergio Monteiro i sidste uge kunne offentliggøre den nye hovedaktionær blev det samtidig understreget, at de nye ejere har forpligtet sig til at sikre TAP leverance af 53 nye fly samt udstede en garanti for, at Lissabon vil være selskabets trafikknudepunkt i mindst 30 år frem i tiden.

Ingen bekymring hos transportminister
Allerede i forbindelse med offentliggørelsen af aftalen med David Neelemans konsortium blev den portugisiske transportminister udfordret omkring EU´s eventuelle godkendelse af det brasiliansk kontrollerede konsortium som ny hovedaktionær.

Ifølge den gældende EU-lovgivning må flyselskaber uden for EU ikke eje mere end 49 procent af EU-flyselskaber. Det har blandt andet forhindret Abu Dhabi-baserede Etihad Airways i at tage fuld kontrol over Airberlin og Alitalia.

“Der er ingen betydelig risiko for, at EU ikke vil godkende transaktionen. Jeg vil endda sige, at der er praktisk talt ingen risiko,“ lød det fra transportministeren på sidste uges pressemøde.

Garantier er det således ikke muligt at udstede, men det er værd at notere sig, at Azul Airlines på forhånd har tilkendegivet, at de to selskaber skal holdes adskilt af “juridiske årsager“. I stedet skal samarbejdet bygges på en alliance mellem de to selskaber.

Vil konkurrere med LATAM
David Neeleman har stor erfaring med luftfartsbranchen. Den driftige iværksætter er født i Brasilien, men opvokset i Miami i USA, hvor han også har statsborgerskab.

Neeleman var med til at etablere det amerikanske charterflyselskab Morris Air, der eksiterede fra 1994 til 1998, indtil det blev overtaget af Southwest Airlines. Året efter stiftede han lavprisflyselskab JetBlue, som han stod i spisen for indtil 2007, hvorefter iværksætterevnerne blev kastet på et brasiliansk projekt, der endte op i flyselskab Azul, der i dag er Brasiliens tredjestørste flyselskab.

Det er gennem Azul Brazilian Airlines, at David Neeleman har set sin interesse i TAP Portugal, der har 77 ugentlige flyvninger fra Portugal til Brasilien. Ved at binde den internationale trafik fra TAP Portugal sammen med Azul, vil det være muligt at skabe et flyselskab, der kan konkurrere med LATAM Airlines Group, der driver chilenske LAN og brasilianske TAM.

Azul Brazilian Airlines flyver til flere end 100 destinationer i Brasilien og er også aktiv på regionale ruter til Florida. Den nye samarbejdspartner TAP Portugal er medlem af Star Alliance, mens de konkurrerende LATAM-selskaber hører hjemme i Oneworld-alliancen.