Mahan Air's Airbus A340-600 er det længste passagerfly med regelmæssig tilstedeværelse i CPH. (Foto: Københavns Lufthavn)

Teheran-rute godt fra start i København

Iranske Mahan Air, der flyver to gange om ugen mellem København og Teheran, har haft pæne passagertal siden opstarten i begyndelsen af juni.

Iran er det nye sort. Europæiske virksomheder ser store fremtidsmuligheder i den islamiske republik, der har ligeså mange indbyggere som Tyskland. Det er også årsagen til at stadig flere flyselskaber etablerer ruter til Teheran, der er landets hovedstad.

Der er endnu ingen direkte ruter fra Skandinavien med vestlige flyselskaber, men SAS har tidligere meddelt, at selskabet “med interesse” følger udviklingen i markedet mellem Skandinavien og Iran. Indtil videre må skandinaverne benytte den rute, som det private iranske flyselskab Mahan Air etablerede den 9. juni mellem Teherans Imam Khomeini International Airport og Københavns Lufthavn samt en tilsvarende rute fra Teheran til Stockholm, som drives af det statsejede Iran Air.

Mahan Air er tilsyneladende kommet godt fra start i Københavns Lufthavn. Tal fra Trafikstyrelsen viser, at der fra åbningen og frem til udgangen af juli har været 5.215 passagerer på ruten. Det svarer til 163 passagerer per flyvning, da der ved udgangen af juli måned havde været gennemført 16 flyvninger i hver retning.

Forskellige flytyper
Mahan Air benytter forskelligt materiel på ruten. Indvielsesflyvningen blev gennemført med et Airbus A340-600 fly med plads til 308 passagerer, mens ruten hovedsageligt trafikeres af fly af typen A340-300 samt i mindre omfang A310-300. Belægningsprocenten formodes at være lige i underkanten af 60 procent, hvilket er ganske imponerede for en ny rute, der ikke engang er distribueret i de internationale GDS-systemer.

Københavns Lufthavn opgjorde sidste år Teheran til at være den 7. største uservicerede interkontinentale destination fra København med et årligt potentiale på 32.337 passagerer. Dette estimat matcher ganske præcist det relative passagertal, som Mahan Air har skabt i de første måneder af rutens liv.

Mahan Air flyver på torsdage og søndage mellem Teheran og København. Flyet afgår fra Imam Khomeini International Airport kl. 06.45 lokal tid som rutenummer W5130 med ankomst i Københavns Lufthavn kl. 10.00. Returflyvningen finder sted kl. 11.30 med rutenummer W5131, og ankomsten er kl. 19.10 lokal tid. Flyvetiden er således på fem timer og 10 minutter i østgående retning og fem timer og 45 minutter vestgående. Det er et par timer hurtigere end Austrian Airlines, der i dag har den hurtigste transferforbindelse fra København til Teheran.

 

Relaterede artikler:

Den lange iraner kom til CPH

Nyt CPH-flyselskab forbudt i Saudi Arabien

SAS er tavs om Iran-rute

Mahan Air udvider med større fly til CPH

Mahan Air udsætter Iran-rute til København

x

Læs Også

Australsk kapitalfond vil sælge aktier i Københavns Lufthavn

Macquarie Infrastructure and Real Estate har udpeget rådgivere, der skal forsøge at sælge fondens andel af CAD´s aktiebeholdning på 57,7 procent i Københavns Lufthavn.

Drone forstyrrede flytrafik i CPH

Fly måtte omdirigeres fra en startbane til en anden, da flyvelederne i Københavns Lufthavn søndag observerede en drone i udflyvningsområdet.

Udsigt til boom i svenske charterrejsende i CPH

Efter et hårdt 2016 med ID-kontrol mellem Danmark og Sverige, forventes tæt på en fordobling i andelen af svenske chartergæster i Københavns Lufthavn.

Genåbner Egypten-rute

Et egyptisk flyselskab genåbner i næste måned rute fra Sharm el Sheikh til København og Billund-rute er også på trapperne.

Dansk Luftfart får ny formand

Brancheforeningen Dansk Luftfart har fået en ny formand, der formentlig vil være mere neutral end den SAS-direktør, der har haft posten de sidste syv år.

Overvejer ruteflyvning fra Roskilde

Et flyselskab er så interesseret i at starte ruteflyvning fra Roskilde Lufthavn, at lufthavnen har fået Roskilde Kommune til at mere end firdoble antallet af tilladte operationer med store fly.