Mahan Air's Airbus A340-600 i Københavns Lufthavn. (Foto: Københavns Lufthavn)

Teheran-rute godt fra start i København

Iranske Mahan Air, der flyver to gange om ugen mellem København og Teheran, har haft pæne passagertal siden opstarten i begyndelsen af juni.

Iran er det nye sort. Europæiske virksomheder ser store fremtidsmuligheder i den islamiske republik, der har ligeså mange indbyggere som Tyskland. Det er også årsagen til at stadig flere flyselskaber etablerer ruter til Teheran, der er landets hovedstad.

Der er endnu ingen direkte ruter fra Skandinavien med vestlige flyselskaber, men SAS har tidligere meddelt, at selskabet “med interesse” følger udviklingen i markedet mellem Skandinavien og Iran. Indtil videre må skandinaverne benytte den rute, som det private iranske flyselskab Mahan Air etablerede den 9. juni mellem Teherans Imam Khomeini International Airport og Københavns Lufthavn samt en tilsvarende rute fra Teheran til Stockholm, som drives af det statsejede Iran Air.

Mahan Air er tilsyneladende kommet godt fra start i Københavns Lufthavn. Tal fra Trafikstyrelsen viser, at der fra åbningen og frem til udgangen af juli har været 5.215 passagerer på ruten. Det svarer til 163 passagerer per flyvning, da der ved udgangen af juli måned havde været gennemført 16 flyvninger i hver retning.

Forskellige flytyper
Mahan Air benytter forskelligt materiel på ruten. Indvielsesflyvningen blev gennemført med et Airbus A340-600 fly med plads til 308 passagerer, mens ruten hovedsageligt trafikeres af fly af typen A340-300 samt i mindre omfang A310-300. Belægningsprocenten formodes at være lige i underkanten af 60 procent, hvilket er ganske imponerede for en ny rute, der ikke engang er distribueret i de internationale GDS-systemer.

Københavns Lufthavn opgjorde sidste år Teheran til at være den 7. største uservicerede interkontinentale destination fra København med et årligt potentiale på 32.337 passagerer. Dette estimat matcher ganske præcist det relative passagertal, som Mahan Air har skabt i de første måneder af rutens liv.

Mahan Air flyver på torsdage og søndage mellem Teheran og København. Flyet afgår fra Imam Khomeini International Airport kl. 06.45 lokal tid som rutenummer W5130 med ankomst i Københavns Lufthavn kl. 10.00. Returflyvningen finder sted kl. 11.30 med rutenummer W5131, og ankomsten er kl. 19.10 lokal tid. Flyvetiden er således på fem timer og 10 minutter i østgående retning og fem timer og 45 minutter vestgående. Det er et par timer hurtigere end Austrian Airlines, der i dag har den hurtigste transferforbindelse fra København til Teheran.

 

Relaterede artikler:

Den lange iraner kom til CPH

Nyt CPH-flyselskab forbudt i Saudi Arabien

SAS er tavs om Iran-rute

Mahan Air udvider med større fly til CPH

Mahan Air udsætter Iran-rute til København

x

Læs Også

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Transfertrafikken i CPH i frit fald

I oktober var der 12,7 procent færre transferpassagerer i Københavns Lufthavn, og år til dato har CPH mistet næsten 200.000 passagerer i dette segment.

Aviator åbner ny lounge i Københavns Lufthavn

Atelier Relaxium er navnet på en ny lounge i CPH, som handlingselskabet Aviator åbner senere på måneden.

Russere bekræfter ankomst til CPH

Det russiske flyselskab S7 Airlines har søgt om landingstilladelser i Københavns Lufthavn og vil snart åbne for bookinger på en rute mellem Sankt Petersborg og CPH.

EU godkender ATP´s køber af aktier i CPH

EU-Kommissionen har ingen problemer med, at ATP køber sig ind i Københavns Lufthavn og får lufthavnen tilbage på 'danske hænder'.