Terminal 3 i Frankfurt på vej

I løbet af efteråret påbegyndes byggeriet af Terminal 3 i Frankfurt Lufthavn, og terminalen forventes at være klar i 2022.

Europas tredjestørste lufthavn i Frankfurt har vokseværk. Sidste år passerede næsten 60 mio. passagerer gennem den tyske storlufthavn, og i 2021 forventes mellem 68 og 73 mio. rejsende årligt at flyve fra eller til Frankurt Lufthavn.



Derfor bliver det nødvendigt at udbygge lufthavnen med en ny Terminal 3, der skal står klar i første halvdel af 2022. Sidste år gav bystyret i Frankfurt tilladelse til udbygningen, der vil finde sted i den sydlige del af lufthavnsområdet, hvor den amerikanske Rhein-Main Air Base havde til huse fra 1945 til 2005.



I sidste uge gav bestyrelsen i Fraport AG, der ejer Frankfurt Lufthavn, den endelige tilladelse til at igangsætte byggeriet i løbet af efteråret 2015.



Prisskiltet for den nye terminal lyder på et sted mellem 2,5 og 3 mia. euro, hvilket svarer til 18,6 til 22,4 mia. danske kroner. Til gengæld bliver der plads til yderligere 14 mio. passagerer, når første del af den nye terminal forventes at kunne tages i brug i begyndelsen af 2022.



Vil undgå byggeskandale

Den nuværende kapacitet i Frankfurt Lufthavn er på blot 64 mio. passagerer, så udbygningen er tiltrængt for at kunne følge med en skønnet årlig vækst på 2,5 procent frem til 2030. Herudover er det også vigtigt for Frankfurt Lufthavn fortsat at kunne være konkurrencedygtige i forhold til lufthavne som London-Heathrow, Paris-Charles de Gaulle og Barcelona, der har nye og moderne terminalforhold.



Hele terminalprojektet er dimensioneret til 25 mio. passagerer med 50 standpladser. I første omgang vil der ved indvielsen i 2022 være 24 standpladser og en kapacitet på 14 mio. passagerer.



Byggeprojektet vil blive et af Tysklands største infrastruktur-projekter, og belært af erfaringerne fra den skandaleramte Berlin Brandenburg Airport, der er blevet syv år forsinket på grund af bygge- og konstruktionsfejl, har Fraport AG fra valgt at bruge en enkelt hovedentreprenør.



I stedet vil Fraport sende en række opgaver i licitation til forskellige entreprenører, der kommer til at være ansvarlig for hvert sit område. Denne metode blev med succes benyttet ved etableringen af den nye Pier A-Plus i Terminal 1. Dette byggeprojekt, der blev indviet i 2012, holdt både budget- og tidsramme.