(Foto: Morten Lund Madsen)

Thai får samme flytype på alle skandinaviske ruter

Et skift af flytype på to vinterruter betyder, at Thai Airways fremover vil have samme flytype på alle sine ruter mellem Thailand og Skandinavien.

Der er jubel hos Thai Airways i Skandinavien i disse dage. Ikke kun over flyselskabets stadig bedre økonomiske situation. Men også over at man på vinterens sæsonruter fra København og Stockholm til Phuket får de Boeing 777-300ER fly tilbage, som man har måtte undvære sidste vinter.

Sæsonruterne til Phuket gennemføres fra midten af december måned frem til slutningen af marts måned. Der flyves Bangkok-København-Phuket og Bangkok-Stockholm-Phuket hver to gange ugentligt.

Samme produkt på alle flyvninger
I vinteren 2015/2016 måtte stationerne i Københavns Lufthavn og Stockholm-Arlanda nøjes med Boeing 747-400 og ikke Boeing 777-300ER fly, som tidligere var blevet anvendt på ruterne. 747’eren havde egentlig flere sæder end Boeing 777-300ER.

“Men det var ikke samme type sæder som på Boeing 777-300ER. Nu kan vi tilbyde det samme produkt på alle vores flyvninger mellem Thailand og Skandinavien,” forklarer Thai Airways’ danske landechef, Flemming Sonne, til CHECK-IN.dk.

De øvrige daglige ruter fra henholdsvis København, Oslo og Stockholm til Bangkok bliver nemlig i forvejen opereret med Boeing 777-300ER. Og da Phuket-ruterne i realiteten er trekantruter, der starter i Bangkok og derfra først går til Skandinavien, så opleves flyvningerne af mange passagerer som “normale” flyvninger mellem Bangkok og Skandinavien.

Efterspurgt til helårsruter
Sidste vinters ændring af flytype skyldtes, at Boeing 777-300ER er efterspurgt af de andre europæiske Thai-stationer til helårsruterne. Det er derfor svært at finde ledig -300ER kapacitet til to sæsonruter. Men denne vinter er det altså lykkedes.

En del af forklaringen skal muligvis findes i at Thai Airways i tirsdags modtog sin første Airbus A350XWB og modtager i alt 12 eksemplarer af det nye langdistancefly i år. Efter træningsflyvninger på to indenrigsruter indsættes to eksemplarer af flytypen til oktober i første omgang på ruten mellem Bangkok og Melbourne, hvor de afløser to Boeing 777-200ER fly. Det skaber sandsynligvis den nødvendige luft til at Thai Airways’ planlæggere har kunnet finde Boeing 777-300ER kapacitet til de to skandinaviske Phuket-ruter.

 

 

Relaterede artikler:

Thai-jumbojet vender tilbage til CPH

Thai skærer ned fra Skandinavien til Phuket

Stadig Premium Economy i Business hos Thai

Thai Airways ude af økonomisk turbulens

Dansk benarbejde fik Thai til at gå premium-vejen

x

Læs Også

Air Canada øger til København

Air Canada indsætter næste sommer sin største flytype på ruten mellem Toronto og København.

Emirates-ulykke: Forsøgte at komme i luften igen

Flyet landede for langt nede af banen og kom kun kortvarigt i luften igen, viser foreløbig rapport om Emirates-ulykken i Dubai i starten af august.

AirAsia X: Vi kommer til Europa i 2018

Det malaysiske lavprisflyselskab AirAsia X kommer til Europa i 2018, hvor selskabet vil forsøge at indlede samarbejde med easyJet eller Ryanair.

LOT vender tilbage til Newark med indlejet fly

Fra slutningen af april næste år vil LOT Polish Airlines flyve til både New York-JFK og Newark. Det bliver dog nødvendigt at leje Boeing 767-fly til operationen.

Rusland åbner dør på klem for Norwegian

Russisk luftrum er lukket for Norwegians langrutefly. Men nu har selskabet fået lov at flyve over Rusland på en enkelt rute mellem Europa og Asien.

Thai-jumbojet vender tilbage til CPH

Den skandinaviske salgsledelse i Thai Airways har overbevist selskabets hovedkontor om, at der skal større kapacitet på Phuket-ruten i højsæsonen. Derfor vender Boeing 747-400 flyet tilbage til Skandinavien.