Foto: KGM Aviation

Jobs i fare efter nedgradering af lufthavn

For at gøre plads til vindmøller bliver Thisted Lufthavn nedgraderet, så lufthavnen kun kan tage imod fly når det er lyst. Det bringer 25 lokale arbejdspladser i fare.

I sidste uge besluttede byrådet i Thisted, at det permanent skal være slut med muligheden for at lave instrumentlandinger i Thisted Lufthavn. Nedgraderingen af lufthavnen fra en såkaldt IMC-lufthavn (Instrument meteorological conditions) til en VMC-lufthavn (visual meteorological conditions) blev indført som en midlertidig foranstaltning i 2007. Men nu har byrådet altså valgt at gøre den permanent.

Dermed bliver det kun muligt at bruge lufthavnen i dagslys. Dermed kan der ikke laves instrumentlandinger og det vil gøre det praktisk taget umuligt for et interesseret flyselskab eksempelvis at genoprette indenrigsflyforbindelsen til København. En forbindelse, som lufthavnen havde ”on and off” frem til februar 2007.

For høje møller
Årsagen til den permanente nedgradering af Thisted Lufthavn skal findes i det nationale testcenter for vindmøller, som ligger godt 10 kilometer øst for lufthavnen.

Som en hvilken som helst anden lufthavn, så har Thisted Lufthavn en såkaldt hindringsplan, som sætter begrænsninger på hvor højt der kan bygges i indflyvningszonen til lufthavnen. I Thisted er den på 15 kilometer og allerede i dag står to for høje testvindmøller i hindringszonen, hvilket er årsagen til at IMC-status’en er midlertidigt suspenderet og lufthavnen er nedgraderet til VMC, som kun kræver en hindringsplan på tre kilometer fra baneenden.

Nu skal testcenteret udvides med endnu flere meget høje og store testvindmøller. Og derfor har byrådet besluttet, at det skal ske på bekostning af Thisted Lufthavn, som nu altså definitivt har mistet muligheden for igen at få ruteflyvning.

Overvejede at genåbne
Nedgraderingen vækker ikke just begejstring hos Sun-Air, der har et flyværksted med 25 ansatte i lufthavnen.

“Det er vi ikke helt tilfredse med og det kan udfordre nogle af de 25 arbejdspladser på vores værksted, ligesom det kan være en udfordring at få vores kunder ind og ud,” siger kommerciel direktør i Sun-Air, Kristian Tvergaard, til CHECK-IN.dk.

Værkstedet står for de store C-check af Sun-Airs egne Dornier 328-fly samt for check af andre Dornier-operatørers fly. Desuden har selskabet en del taxaflyvning til og fra lufthavnen.

Kristian Tvergaard peger på, at Thisted Kommune i stedet for nedgraderingen burde lave en GPS-anflyvning, som mange ser stadig flere steder i verden.

Efter CHECK-IN.dk’s henvendelse til Sun-Air tog Kristian Tvergaard kontakt til Thisted Kommune for at gøre opmærksom på udfordringerne ved den permanente nedgradering. I denne uge skal parterne mødes for at diskutere sagen.

Overvejede at genåbne
Sun-Air har også været en af operatørerne på ruten gennem årene og overvejede i 2012 at genåbne ruten. Efter at Cimber Sterling forsvandt fra København – Aalborg som følge af selskabets konkurs i maj 2012, blev konkurrencen efter Sun-Airs opfattelse mindre hård på den rute. Og det kunne give basis for at Thisted-ruten ville kunne have en chance.

”Konkurrencen på Aalborg-ruten er ikke så stor som tidligere. Derfor overvejer vi at åbne en Thisted-rute. Vi har således lagt billet ind på landingstilladelser i København, men den endelig beslutning om en ruteåbning er dog ikke truffet,” forklarede kommerciel direktør i Sun-Air, Kristian Tvergaard, til CHECK-IN.dk i november 2012.

Men de planer er nu endegyldigt begravet.

 

Relaterede artikler:

Sun-Air overvejer at genåbne Thisted-rute

x

Læs Også

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

DAT vil leje ekstra A320

Danish Air Transport er ved at afsøge markedet efter efter et fly af typen A319 eller A320, der skal supplere selskabets fire nuværende A320-fly.

Stigende oliepriser truer flyselskabernes vækst

I løbet af det seneste år er oliepriserne steget med 30 procent, og hvis stigningerne fortsætter, kan det ramme de vækstplaner, som mange flyelskaber har sat i værk.