ATR 72-fly

To danske ATR72-fly på vej til udlandet

Et tidligere ATR72-fly fra Jet Time er havnet i Portugal, mens Danish Air Transport netop har solgt et tilsvarende fly til et canadisk flyselskab.

Handel med fly er et af de områder, hvor flyselskaberne kan være heldige at tjene gode penge udover at flyve egne eller andres passagerer. Danish Air Transport (DAT) i Vamdrup har gennem tiden haft en heldig hånd med at købe fly til fornuftige priser og videresælge dem nogle år senere med en god fortjeneste.

Det er også tilfældet med ATR72-200 flyet med registreringen OY-LHA, som DAT overtog fra konkursboet efter Cimber Sterling i marts 2013 sammen med to andre fly af samme type, der hos DAT fik registreringerne OY-LHB og OY-LHC.

I sidste uge skiftede OY-LHA ejer, da canadiske Calm Air kom med et godt bud på ATR-flyet, som sikrede DAT en klækkelig fortjeneste i forhold til købsprisen samt de efterfølgende omkostninger ved at gøre flyet luftdygtigt efter overtagelsen fra konkursboet. Det bekræfter DAT´s administrerende direktør Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk.

Calm Air, der har hovedbase i Winnipeg, har i forvejen 12 ATR-fly i flåden. Det 20 år gamle fly blev oprindeligt leveret til Air UK og har fløjet for KLM og Cimber, før det blev overtaget af DAT og nu er på vej til Canada. Som en kuriositet kan i øvrigt nævnes, at Calm Air i flåden har et ATR42-300 fly, der fra 1989 til 1992 var beskæftiget hos Ryanair under navnet “The Spirit of Kerry”.

Jet Time-fly til Portugal
Et andet dansk fly er også i sidste uge sendt videre til en ny operatør. Det drejer sig om et ATR72-500 fly, der var beskæftiget af Jet Time og ejet af Billund-virksomheden Nordic Aviation Capital. Dette fly med den tidligere registrering OY-JZU blev opereret for SAS fra den 27. marts 2015 til den 28. oktober 2016.

Siden den 17. november har flyet stået i en hangar i Mönchengladbach Airport i det tyske Ruhr-distrikt, og mandag i sidste uge blev flyet leveret på lease til det portugisiske flyselskab White, der har base i Lissabon. White beskæftiger i forvejen otte ATR72-600´ere for TAP Portugal under det særlige TAP Express brand, skriver CH-Aviation.

Det tidligere Jet Time-fly er kun 11 år gammelt og blev oprindeligt leveret til Air Caraibes og har sidenhen været beskæftiget hos Air Deccan og Kingfisher Airlines i Indien samt hos Air Mandalay i Burma, før flyet havnede hos Jet Time. Yderligere to ATR72-500 fly fra Jet Time venter endnu på den videre skæbne. OY-JZW står i en hangar i Mönchengladbach Airport, mens OY-JZV i øjeblikket står i Shannon i Irland og afventer sin videre skæbne.

 

Relaterede artikler:

Italiensk flyselskab overtager Jet Time-fly

Ingen gevinst ved salg af Cimber-fly

​DAT sælger tidligere Cimber-fly

DAT sender tidligere Cimber-fly til Sicilien

Jet Time skal flyve ATR-fly for SAS