Boeing 787-8 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

To Dreamliners på vej til Norwegian

Norwegian vil indenfor 14 dage få leveret to nye Dreamliners, således at langdistanceflåden kommer op på syv enheder. Dermed bliver flyselskabet mindre sårbart overfor driftsforstyrrelser.

Norwegians langdistanceflåde vil indenfor de kommende uger blive suppleret med yderligere to Boeing 787-8 Dreamliners udover de fem, der allerede er i drift i dag.

Det sker, når leveringen af EI-LNF og EI-LNG finder sted henholdsvis den 28. maj og den 10. juni.

Første af de to kommende Dreamliner-fly ankommer til Oslo den 29. maj kl. 07.15 om morgenen direkte fra Paine Field Airport ved Boeings produktionsområde i Everett nær Seattle. Blot 14 dage senere den 11. juni vil en Dreamliner med rutenummer DY8788 ankomme til Dublin International Airport kl. 06.45 om morgenen.

Dermed vil der være syv Dreamliner-fly i flåden, hvilket vil kunne skabe en mere stabil produktionsplatform. Fartplanen er nemlig tilrettelagt således, at hvert Dreamliner-fly har en “hviledag“ om ugen, og Norwegian har sikret, at de syv hviledage ligger på forskellige ugedage. Dermed vil der i princippet være ét fly som back-up mulighed hver dag året rundt.

Det er dog kun i teorien, da de Dreamliner-fly, der flyver under det irske AOC (driftstilladelse, red) indtil videre ikke må flyve til destinationer i USA, så længe beflyvningstilladelsen for Norwegian Air International Limited ikke er på plads.

17 langdistancefly i 2018
Opgraderingen af langdistanceflåden kommer på et tidspunkt, hvor Norwegian etablerer sig med langdistanceruter fra London-Gatwick Airport i begyndelsen af juli, ligesom det norsk-irske langdistanceflyselskab siden den 9. maj har fløjet mellem Bergen og New York-JFK.

De syv Dreamliners skal indtil videre dække er rutekort med fem lufthavne i Europa, henholdsvis Oslo, Bergen, København, Stockholm og London-Gatwick samt fem destinationer i USA med New York, Fort Lauderdale, Orlando, Los Angeles og Oakland. Herudover skal Dreamliner-flyene også benyttes til den thailandske hovedstad Bangkok.

Norwegian har yderligere et Boeing 787-8 Dreamliner fly i ordre, og fra 2016 leveres det første af ni fly i versionen 787-9, der er seks meter længere og har en 20 procent større sædekapacitet.

I 2018 forventer Norwegian at beskæftige 17 langdistancefly. Til sammenligning har konkurrenten SAS i dag en flåde på 12 langdistancefly af typerne Airbus A330 og A340. Samme flytyper indgår i Finnairs nuværende flåde af 17 langdistancefly.