Et forsinket Ryanair-fly i Krakow Lufthavn. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Trafikstyrelsen: Vi tilbyder gratis flyklageadgang

Danskerne behøver ikke at betale flyklagevirksomhederne for at søge erstatning hos Ryanair. Klagebehandling foretages helt gratis af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

De mange Ryanair-aflysninger, der skønnes alene at have berørt omkring 10.000 passagerer på de danske Ryanair-ruter, giver travlhed hos flyklagevirksomheder, forbrugerorganisationer og nationale myndigheder.

Således valgte Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen tirsdag at opdatere hjemmesiden med en vejledning om, hvad man gør, hvis flyselskabet har aflyst en flyafgang. Trafikstyrelsen er nemlig den statslige myndighed, som man skal henvende sig til, hvis man ikke kan blive enige med flyselskabet om en passende kompensation ved forsinkelser og aflysninger.

I forskel til de mange flyklagevirksomheder, der typisk beregninger sig et gebyr på 25 procent af et eventuelt erstatningsbeløb, er det gratis at få sin sag behandlet gennem Trafikstyrelsen. Efter en henvendelse vil styrelsen så afgøre, hvorvidt man har krav på refusion og/eller kompensation.

Det er også muligt at få hjælp og vejledning gennem Forbruger Europa, der er en del af et europæisk forbrugernetværk, og her kan man godt mærke, at der sker noget omkring Ryanair i øjeblikket.

“Vi har allerede en del henvendelser liggende fra i dag (tirsdag, red.), og der kom også en del i går. Der er mange, der lige skal finde ud af, hvad der er op og ned omkring reglerne. Det er sådan set den første bølge, som vi har mærket til,” siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa i Danmark.

Først til flyselskabet
Hovedreglen er, at man i tilfælde af en aflyst flyvning kan vælge mellem at få refunderet den fulde billetpris eller få omlagt rejsen. Hvis en omlægning af rejsen betyder, at man ikke kan rejse på den planlagte ugedag eller man ikke tilbydes omlægning af rejsen, har man mulighed for selv at købe billetter med et andet flyselskab og efterfølgende får udgifterne refunderet fra flyselskabet.

Herudover har man også ret til at søge om kompensation, hvis meddelelsen om aflysningen er givet mindre end to uger før det planlagte afrejsetidspunkt.

Trafikstyrelsen understreger, at man altid først skal henvende sig til det flyselskab, hvor man har købt sine billetter. Det er først, hvis man ikke kan blive enig med flyselskabet, at man kan benytte styrelsen som klageinstans.

Dette understreges også af Forbruger Europa.

“Det er vigtigt, at man har gjort noget selv, og derfor bliver man i første omgang nødt til at vente i den lange telefonkø til Ryanair, før man på egen hånd går ud og ombooker. Det er passagererne, der i sidste ende har ret til at bestemme, hvad der skal ske, men flyselskabet skal først kunne anvise en mulighed for at løse problemet. Man kan godt stå i en lidt vanskelig situation,  hvis man ikke har fulgt den procedure og senere vil have sine omkostninger refunderet,” pointerer Lars Arent.

Krav til dokumentation
En klagesag startes ved at besøge hjemmesiden klage.flypassager.dk, hvor man udover NemID skal have den fornødne dokumentation klar. Der skal bruges flybillet eller bekræftet reservation, korrespondance med flyselskabet, kvitteringer for udgifter, der ønskes refunderet samt navne og adresser på samtlige passagerer, der er omfattet af klagen.

Trafikstyrelsen understreger, at man godt kan klage på vegne af andre, men i disse tilfælde skal der vedhæftes fuldmagter for personer som ikke er en del af husstanden, og hvis man klager på vegne af rejsende i en virksomhed, skal der vedhæftes fuldmagt for samtlige rejsende.

Det er alene muligt for Trafikstyrelsen at behandle klager over aflyste flyafgange, der udgår fra danske lufthavne samt flyafgange fra et tredjeland til Danmark med et EU-flyselskab. Har man derimod købt en flybillet med afrejse fra Hamborg, er det principielt de tyske myndigheder, der skal behandle sagen.

 

Relaterede artikler:

Løftet pegefinger fra EU-kommissær til Ryanair

Her er alle Ryanairs danske aflysninger (opd.)

Danske Ryanair-ruter ramt af aflysninger

Norwegian: Vi har taget 140 piloter fra Ryanair

Ryanair vil stoppe ambulance-jægere

x

Læs Også

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

DAT vil leje ekstra A320

Danish Air Transport er ved at afsøge markedet efter efter et fly af typen A319 eller A320, der skal supplere selskabets fire nuværende A320-fly.