Boeing 737-fly fra Transavia.

Transavia: Ingen base i CPH

Lavprisflyselskabet Transavia åbner næste år en rute fra München til København. Der er dog ingen planer om at vende tilbage til Danmark med en base.

Den 25. marts næste år åbner det hollandske lavprisflyselskab Transavia en base i München, og som en aflægger heraf vil der blive etableret en rute til København med seks ugentlige afgange.

Dermed begynder Transavia at røre på sig igen efter selskabets pludselige exit fra det danske marked i 2010. Siden foråret 2013 har Transavia fløjet på ruten mellem Eindhoven og København, men tidligere havde man en base i CPH.

Basen blev etableret kort efter konkursen i Sterling Airlines den 29. oktober 2008. Transavia introducerede i december samme år op til 10 ruter og i løbet af kort tid var en base med tre fly etableret.

Konkurrencen i det danske marked var for hård, da konkurrenter som Norwegian, easyJet og Cimber Sterling alle forsøgte at samlet stumperne op efter Sterling Airlines. Det resulterede i, at Transavia i slutningen af september 2010 meddelte, at man ville lukke den danske base med kort varsel.

Ingen planer om base i Danmark
Ifølge velinformerede branchekilder var det ikke sikret opbakning hos selskabets ejere i Air France-KLM omkring det danske indtog. Da tabene pludselig blev for store som følge af konkurrencen, blev ledelsen i Transavia bede om at afvikle den danske base så hurtigt som muligt.

Sporene skræmmer givetvis, for der er foreløbigt ingen planer om at vende tilbage til Københavns Lufthavn med en base.

“Transavia evaluerer løbende selskabets operationer i Europa, og vi vil lancere nye ruter, placere fly eller åbne nye baser for at kunne imødekomme efterspørgslen i markedet i forhold til kommercielle prioriteringer og operationelle faktorer. Indtil videre er det ikke planer om at etablere en base i Danmark,“ fastslår Anita Sunter, senior kommunikationsrådgiver hos Transavia, over for CHECK-IN.dk.

Transavia har i dag baser i Amsterdam, Groningen og Eindhoven. Dermed bliver basen i München den første udenfor Holland efter den mislykkede entré i det danske marked. Transavia ejer 40 procent af Transavia France, mens Air France ejer den resterende del. Selskaberne har ikke fælles drift, men opererer under det samme brand.

x

Læs Også

Første A350 til Lufthansa om en måned

Den 19. december får Lufthansa leveret det første af 25 Airbus A350-900 fly, som vil få premiere på ruter til Delhi og Boston.

Europas bedste lufthavn udvider for 3 mia. kroner

Kort efter indvielsen af en ny terminal gør Europas bedste lufthavn i München igen klar til at stikke spaden i jorden og bygge nyt.

Sun-Air overtager Ryanair-hangar

Danske Sun-Air overtager den hangar, der blev ledig i Billund Lufthavn efter Ryanairs exit i sommer.

Stor vækst efter Ryanair-entré

Passagertallet er i september steget med 28 og 14 procent til to af de destinationer fra CPH, som Ryanair begyndte at flyve til i starten af måneden.

Norwegian-vækst under fjerne himmelstrøg

Norwegian henter især februar måneds passagervækst i Spanien og Caribien samt på langruterne.

Udsigt til mindre Ryanair-nedgang end frygtet

Ryanair forventer at flyve 540.000 passagerer til og fra Billund Lufthavn næste år. Dermed bliver passagernedgangen som følge af sommerens baselukning ikke så stor, som selskabet selv spåede.