Lavprisflyselskaber i CPH Go. (Foto: Ernst Tobisch/CPH)

Transavia øger til København

Det hollandske lavprisflyselskab Transavia vil fra sommeren 2015 øge antallet af flyvninger til Københavns Lufthavn.

Det hollandske lavprisflyselskab Transavia vendte i foråret 2013 tilbage til Københavns Lufthavn efter en noget kaotisk exit et par år tidligere.

Transavia flyver i dag fire gange ugentligt mellem Eindhoven og København, men nu er der udsigt til, at der kommer flere afgange på ruten. Fra sommertrafikprogrammet 2015 vil Transavia øge fra fire til syv ugentlige afgange.

Dermed kommer der en smule mere aktivitet i CPH Go lavprisfingeren, som Transavia deler med det britiske lavprisflyselskab easyJet.

Ruten er primært tilrettelagt for hollændere, der ønsker at tage på storbyferie i København, mens rejsende i den modsatte retning ofte er forretningsfolk, der skal besøge Philips-koncernen eller fodboldfans, der ønsker at overvære en hjemmekamp på Philips Stadion med storklubben PSV Eindhoven.

“Ved at øge antallet af afgange på vores ruteflyvninger til storbyerne, vil vores netværk ikke alene være tilpasset fritidsrejsende, men også forretningsrejsende. Vi giver passagererne flere valgmuligheder og gør vores storbyprodukt mere attraktiv,“ udtaler Mattijs ten Brink, der er administrerende direktør hos Transavia.com.

Stor satsning I Danmark fra 2008 til 2010
Transavia etablerede sig første gang i Danmark i slutningen af 2008 efter konkursen i Sterling Airlines.

Her kom man i de følgende år i kraftig konkurrence med Norwegian, Cimber Sterling og easyJet, der alle ønskede at have en bid af lavprismarkedet fra det krakkede selskab.

Transavia trak det korteste strå i kampen om det danske lavprismarked og besluttede i september 2010 at trække sig fra Danmark allerede med virkning fra 1. november samme år.

Det blev en noget tumultarisk exit, da Transavia var meget modvillige i forhold til at følge reglerne i EU-forordning 261/2004, hvor mange rejsende var kommet i klemme med bookinger, der ikke kunne honoreres.

x

Læs Også

Oslo: Vil ikke tale nedsættende om CPH

CPH går ikke af vejen for at tale nedsættende om Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. I Oslo ønsker man ikke at kaste mudder den anden vej.

Luftfartsstrategi koster CPH-aktionærer 4,5 mia. kr.

Værdien af aktierne i Københavns Lufthavne A/S er i løbet af en uge faldet med næsten 10 procent på Københavns Fondsbørs efter præsentationen af den nye luftfartsstrategi.

Ex-CPH-direktør i forsvar for lufthavnen

Københavns Lufthavns tidligere kommercielle direktør Henrik Busch går i forsvar for CPH og angriber blandt andet Danish Air Transports rolle i debatten om luftfartsstrategien.

CPH afviser smutvej til lavere indenrigstakster

EU-regler forhindrer indførelsen af lavere indenrigstakster, pointerer CPH. Det er ikke første gang CPH har givet EU-regler skylden for at noget ikke kan lade sig gøre.

CPH og styrelse uenige om indenrigsrabat

CPH mener EU-regler forhindrer dem i at give rabat på indenrigsflyvninger. Trafikstyrelsen peger på en farbar vej udenom EU-reglerne.

Air Canada skruer ned for CPH-rute

Ar Canada vil i den kommende vinter kun betjene sin CPH-rute fire gange om ugen i en ganske kort periode. Hovedparten af vintersæsonen vil der kun være tre ugentlige flyvninger.