Transavia vender tilbage til København

To år efter en tumultuarisk exit vender hollandske Transavia til marts tilbage til Københavns Lufthavn. Transavia forventer, at gøre easyJet selskab i lufthavnens særlige lavprisfinger, CPH GO.

I slutningen af marts næste år lander hollandske Transavias hvide, grønne og blå fly igen i Københavns Lufthavn. Det sker når selskabet begynder at flyve fire gange om ugen mellem København og Eindhoven i det sydlige Holland.
Returneringen til København kommer knap to år efter at selskabet opgav København som base i april 2011 efter 2,5 år. Transavias exit medførte voldsom kritik fra Forbrugerrådet og gav selskabet en tur i mediemøllen.
Den nye rute kan gå hen og betyde, at easyJet får selskab i Københavns Lufthavns særlige lavprisfinger, CPH GO, som easyJet idag er ene om at bruge.
“Vi forhandler stadig med Københavns Lufthavn. Men jeg forventer, at vi flyver fra CPH GO. Den passer godt til os, selvom den lange gåafstand kan være en lille ulempe for vores passagerer,“ siger Norbert Zoet, vice president for internationalt salg i Transavia, til CHECK-IN.dk.
Hollændere på storbyferie
Eindhoven er selskabets tredje baselufthavn i Holland. Tanken med den nye rute er først og fremmest at tilbyde hollænderne mulighed for at tage på storbyferie i København.
“En rute til København passer perfekt ind i vores koncept med at tilbyde storbyferier til hollænderne, og afstanden er tilpas kort til at vi kan udnytte flyene effektivt,“ forklarer Norbert Zoet.
Det er dog ikke kun hollænderne, som skal optage sæderne i flyene. Transavia håber også at kunne lokke danskere til at bytte storbyferien til Amsterdam eller Bruxelles ud med en smuttur til Eindhoven og omegn. Byen huser elektronikkoncernen Philips og fodboldholdet PSV Eindhoven.
Endelig håber Norbert Zoet på, at danskere vil bruge Eindhoven som mellemstation på vej mod sydens sol. Transavia har tre fly stationeret i Eindhoven.

x

Læs Også

EasyJet åbner CPH-rute til Sverige

EasyJet åbner til december sin første intra-skandinaviske rute fra København til Sveriges ottendestørste lufthavn.

Beskeden CPH-vækst i juni

På trods af fem dage med mere end 100.000 passagerer fik CPH kun ganske beskeden passagervækst i juni. Dermed mindskes afstanden ned til Oslo og Stockholm.

Oslo: Vil ikke tale nedsættende om CPH

CPH går ikke af vejen for at tale nedsættende om Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. I Oslo ønsker man ikke at kaste mudder den anden vej.

EasyJet fortsætter Arlanda-ekspansion

Med to nye ruter til oktober har easyJet på et år øget antallet af ruter fra Stockholm Arlanda fra én til seks.

Luftfartsstrategi koster CPH-aktionærer 4,5 mia. kr.

Værdien af aktierne i Københavns Lufthavne A/S er i løbet af en uge faldet med næsten 10 procent på Københavns Fondsbørs efter præsentationen af den nye luftfartsstrategi.

Ex-CPH-direktør i forsvar for lufthavnen

Københavns Lufthavns tidligere kommercielle direktør Henrik Busch går i forsvar for CPH og angriber blandt andet Danish Air Transports rolle i debatten om luftfartsstrategien.