Transavia vender tilbage til København

To år efter en tumultuarisk exit vender hollandske Transavia til marts tilbage til Københavns Lufthavn. Transavia forventer, at gøre easyJet selskab i lufthavnens særlige lavprisfinger, CPH GO.

I slutningen af marts næste år lander hollandske Transavias hvide, grønne og blå fly igen i Københavns Lufthavn. Det sker når selskabet begynder at flyve fire gange om ugen mellem København og Eindhoven i det sydlige Holland.
Returneringen til København kommer knap to år efter at selskabet opgav København som base i april 2011 efter 2,5 år. Transavias exit medførte voldsom kritik fra Forbrugerrådet og gav selskabet en tur i mediemøllen.
Den nye rute kan gå hen og betyde, at easyJet får selskab i Københavns Lufthavns særlige lavprisfinger, CPH GO, som easyJet idag er ene om at bruge.
“Vi forhandler stadig med Københavns Lufthavn. Men jeg forventer, at vi flyver fra CPH GO. Den passer godt til os, selvom den lange gåafstand kan være en lille ulempe for vores passagerer,“ siger Norbert Zoet, vice president for internationalt salg i Transavia, til CHECK-IN.dk.
Hollændere på storbyferie
Eindhoven er selskabets tredje baselufthavn i Holland. Tanken med den nye rute er først og fremmest at tilbyde hollænderne mulighed for at tage på storbyferie i København.
“En rute til København passer perfekt ind i vores koncept med at tilbyde storbyferier til hollænderne, og afstanden er tilpas kort til at vi kan udnytte flyene effektivt,“ forklarer Norbert Zoet.
Det er dog ikke kun hollænderne, som skal optage sæderne i flyene. Transavia håber også at kunne lokke danskere til at bytte storbyferien til Amsterdam eller Bruxelles ud med en smuttur til Eindhoven og omegn. Byen huser elektronikkoncernen Philips og fodboldholdet PSV Eindhoven.
Endelig håber Norbert Zoet på, at danskere vil bruge Eindhoven som mellemstation på vej mod sydens sol. Transavia har tre fly stationeret i Eindhoven.

x

Læs Også

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Transfertrafikken i CPH i frit fald

I oktober var der 12,7 procent færre transferpassagerer i Københavns Lufthavn, og år til dato har CPH mistet næsten 200.000 passagerer i dette segment.

Aviator åbner ny lounge i Københavns Lufthavn

Atelier Relaxium er navnet på en ny lounge i CPH, som handlingselskabet Aviator åbner senere på måneden.

Tdiligere svensk TUI-direktør ny topchef i easyJet

50-årige Johan Lundgren er den 1. december ansat som ny topchef i det britiske lavprisflyselskab easyJet, hvor han afløser Carolyn McCall.

Russere bekræfter ankomst til CPH

Det russiske flyselskab S7 Airlines har søgt om landingstilladelser i Københavns Lufthavn og vil snart åbne for bookinger på en rute mellem Sankt Petersborg og CPH.