Transavia vender tilbage til København

To år efter en tumultuarisk exit vender hollandske Transavia til marts tilbage til Københavns Lufthavn. Transavia forventer, at gøre easyJet selskab i lufthavnens særlige lavprisfinger, CPH GO.

I slutningen af marts næste år lander hollandske Transavias hvide, grønne og blå fly igen i Københavns Lufthavn. Det sker når selskabet begynder at flyve fire gange om ugen mellem København og Eindhoven i det sydlige Holland.
Returneringen til København kommer knap to år efter at selskabet opgav København som base i april 2011 efter 2,5 år. Transavias exit medførte voldsom kritik fra Forbrugerrådet og gav selskabet en tur i mediemøllen.
Den nye rute kan gå hen og betyde, at easyJet får selskab i Københavns Lufthavns særlige lavprisfinger, CPH GO, som easyJet idag er ene om at bruge.
“Vi forhandler stadig med Københavns Lufthavn. Men jeg forventer, at vi flyver fra CPH GO. Den passer godt til os, selvom den lange gåafstand kan være en lille ulempe for vores passagerer,“ siger Norbert Zoet, vice president for internationalt salg i Transavia, til CHECK-IN.dk.
Hollændere på storbyferie
Eindhoven er selskabets tredje baselufthavn i Holland. Tanken med den nye rute er først og fremmest at tilbyde hollænderne mulighed for at tage på storbyferie i København.
“En rute til København passer perfekt ind i vores koncept med at tilbyde storbyferier til hollænderne, og afstanden er tilpas kort til at vi kan udnytte flyene effektivt,“ forklarer Norbert Zoet.
Det er dog ikke kun hollænderne, som skal optage sæderne i flyene. Transavia håber også at kunne lokke danskere til at bytte storbyferien til Amsterdam eller Bruxelles ud med en smuttur til Eindhoven og omegn. Byen huser elektronikkoncernen Philips og fodboldholdet PSV Eindhoven.
Endelig håber Norbert Zoet på, at danskere vil bruge Eindhoven som mellemstation på vej mod sydens sol. Transavia har tre fly stationeret i Eindhoven.

x

Læs Også

ATP køber stor aktiepost i Københavns Lufthavn

Den australske kapital- og infrastrukturfond Macquarie har solgt 26,9 procent af aktierne i Københavns Lufthavn til ATP.

Norwegian og easyJet i langrute-samarbejde

EasyJet-passagerer kan fremover flyve oversøisk med Norwegian fra London Gatwick og overvejer at åbne op for noget tilsvarende i andre europæiske lufthavne.

SAS til CPH: På med ja-hatten

DEBAT: Københavns Lufthavn bør stoppe ærgrelsen over den kommende regulering og i stedet få investeringerne op i tempo, mener SAS-direktør Lars W. Andersen.

Europa-trafik gået i stå i CPH

London-trafikken går tilbage og Europa-trafikken står generelt i stampe i Københavns Lufthavn i august.

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.