Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (Foto: Niels Hougaard)

Transportministeren har ikke droppet rabatter

Selvom det ikke specifikt er nævnt i den nye luftfartsstrategi, er der stadig mulighed for, at indenrigsflyselskaberne vil kunne få andel i de såkaldte sociale rabatter.

I sidste uge kunne Molslinjen præsentere et nyt transporttilbud mellem Jylland og København. Det har fået navnet Kombardo Expressen og er en busrute fra Rutebilstationen i Aarhus til DGI Byen i København til priser fra kun 99 kroner for en enkeltbillet.

Priserne kan holde nede på dette niveau, da busselskaberne modtager fra staten modtager et driftstilskud til at rabattere billetter til studerende, pensionister og børn. Ordningen kaldes også for sociale rabatter.

Årligt modtager fjernbusselskaberne alene på denne konto op imod 30 mio. kroner i støtte, og det har længe været en torn i øjet på indenrigsflyselskaberne, der føler, at tilskuddet er konkurrenceforvridende. Derfor var der også glæde at spore hos flyselskaberne, da transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) på Folkemødet i Allinge gav udtryk for, at støttekronerne i fremtiden muligvis også vil kunne komme flyselskaberne til gode.

Men der blev intet nævnt om sociale rabatter i forhold til indenrigsflyvningen i forbindelse med den nye luftfartsstrategi, som regeringen præsenterede i sidste uge. Men det er der tilsyneladende en forklaring på.

“Strategien handler om den overordnede ramme for fremtidens luftfart, mens en diskussion om sociale rabatter i indenrigsflyvning må ses i sammenhæng med de sociale rabatter, der gives i den offentligt støttede kollektive trafik. Det kræver en nærmere analyse først, som jeg gerne vil tage initiativ til,” siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen til CHECK-IN.dk.

“Urimelig skævvridning”
Meldingen om, at ministeren vil tage initiativ til at udarbejde en analyse, og at vurderingen af støtten til indenrigsflyselskaberne ikke er havnet i glemmebogen, vækker begejstring hos flyselskabet DAT, der betjener indenruterne fra København til Bornholm og Midtjylland.

”Det glæder mig rigtigt meget at ministeren vil se på denne urimelige situation. DAT har igennem flere år forsøgt at få denne helt urimelige skævvridning af konkurrencesituationen stoppet. Det er private selskaber, der på denne måde bliver støttet, i en grad der er helt urimeligt unfair. Vi er flere gange blevet stillet i udsigt at denne forskelsbehandling ville blive stoppet, men intet er sket,” siger administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport i en kommentar til ministerens udtalelse.

Ifølge Jesper Rungholm transporterer DAT hver uge omkring 1.000 passagerer i målgruppen på selskabets indenrigsruter. Dermed går DAT årligt glip af omkring 4,2 mio. kroner i driftstilskud til social rabatter, der i dag er på 80 kroner per passager for pensionister og studerende, der rejser med fjernbusser mellem landsdelene.

Ordningen blev indført i en aftale fra den 26. februar 2014 under regeringen Helle Thorning-Schmidt II, og som et led i aftalen “Bedre og billigere offentlig transport” sikrede Socialdemokratiet udenom regeringen den 14. februar i år, at de sociale rabatter kan fortsætte i to år.

 

Relaterede artikler:

Det vil regeringen gøre for luftfarten

Minister vil give indenrigsfly støttekroner

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.

Ingen skandinaviske Argentina-ruter

Hverken i Oslo, Stockholm eller København har Norwegian indtil videre søgt start- og landingstilladelser til Argentina-ruter.

Sæson for fodboldflyvninger

De danske superligaklubbers kvalifikationskampe til de europæiske turneringer giver fast arbejde for flere danske flyselskaber.

DAT flyver post og passagerer i Italien

Frem til den 30. september skal DAT´s litauiske datterselskab DOT LT flyve post i Italien for Mistral Air, og DAT flyver også passagerflyvning med et andet fly i øjeblikket.

Københavns Lufthavn på vej ud af europæisk top15

Tre europæiske storlufthavne er på vej til at skubbe Københavns Lufthavn ud af gruppen blandt de 15 største lufthavne i Europa.