Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (Foto: Niels Hougaard)

Transportministeren har ikke droppet rabatter

Selvom det ikke specifikt er nævnt i den nye luftfartsstrategi, er der stadig mulighed for, at indenrigsflyselskaberne vil kunne få andel i de såkaldte sociale rabatter.

I sidste uge kunne Molslinjen præsentere et nyt transporttilbud mellem Jylland og København. Det har fået navnet Kombardo Expressen og er en busrute fra Rutebilstationen i Aarhus til DGI Byen i København til priser fra kun 99 kroner for en enkeltbillet.

Priserne kan holde nede på dette niveau, da busselskaberne modtager fra staten modtager et driftstilskud til at rabattere billetter til studerende, pensionister og børn. Ordningen kaldes også for sociale rabatter.

Årligt modtager fjernbusselskaberne alene på denne konto op imod 30 mio. kroner i støtte, og det har længe været en torn i øjet på indenrigsflyselskaberne, der føler, at tilskuddet er konkurrenceforvridende. Derfor var der også glæde at spore hos flyselskaberne, da transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) på Folkemødet i Allinge gav udtryk for, at støttekronerne i fremtiden muligvis også vil kunne komme flyselskaberne til gode.

Men der blev intet nævnt om sociale rabatter i forhold til indenrigsflyvningen i forbindelse med den nye luftfartsstrategi, som regeringen præsenterede i sidste uge. Men det er der tilsyneladende en forklaring på.

“Strategien handler om den overordnede ramme for fremtidens luftfart, mens en diskussion om sociale rabatter i indenrigsflyvning må ses i sammenhæng med de sociale rabatter, der gives i den offentligt støttede kollektive trafik. Det kræver en nærmere analyse først, som jeg gerne vil tage initiativ til,” siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen til CHECK-IN.dk.

“Urimelig skævvridning”
Meldingen om, at ministeren vil tage initiativ til at udarbejde en analyse, og at vurderingen af støtten til indenrigsflyselskaberne ikke er havnet i glemmebogen, vækker begejstring hos flyselskabet DAT, der betjener indenruterne fra København til Bornholm og Midtjylland.

”Det glæder mig rigtigt meget at ministeren vil se på denne urimelige situation. DAT har igennem flere år forsøgt at få denne helt urimelige skævvridning af konkurrencesituationen stoppet. Det er private selskaber, der på denne måde bliver støttet, i en grad der er helt urimeligt unfair. Vi er flere gange blevet stillet i udsigt at denne forskelsbehandling ville blive stoppet, men intet er sket,” siger administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport i en kommentar til ministerens udtalelse.

Ifølge Jesper Rungholm transporterer DAT hver uge omkring 1.000 passagerer i målgruppen på selskabets indenrigsruter. Dermed går DAT årligt glip af omkring 4,2 mio. kroner i driftstilskud til social rabatter, der i dag er på 80 kroner per passager for pensionister og studerende, der rejser med fjernbusser mellem landsdelene.

Ordningen blev indført i en aftale fra den 26. februar 2014 under regeringen Helle Thorning-Schmidt II, og som et led i aftalen “Bedre og billigere offentlig transport” sikrede Socialdemokratiet udenom regeringen den 14. februar i år, at de sociale rabatter kan fortsætte i to år.

 

Relaterede artikler:

Det vil regeringen gøre for luftfarten

Minister vil give indenrigsfly støttekroner

x

Læs Også

SAS skærer ned på rute til Færøerne

I vintertrafikprogrammet frem til den 21. marts 2018 har SAS fjernet omkring 30 procent af kapaciteten på ruten til Færøerne på grund af svagere efterspørgsel.

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Trods rekordvækst i Vágar Lufthavn er Jákup Sverri Kass torsdag fratrådt som lufthavnsdirektør efter gensidig aftale med bestyrelsen.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

Norwegian udsætter langruteoffensiv i CPH

De skandinaviske regeringer har ikke kunnet forhandle en ny luftfartsaftale med Rusland på plads, og derfor må Norwegian udsætte planlagte Asien-ruter fra Københavns Lufthavn.

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.