Stockholm-Arlanda Lufthavn (Foto: Peter Phillips)

Tre langruter fra Arlanda større end i CPH

Stockholm Arlanda havde flere passagerer end CPH til og fra tre vigtige langrute-destinationer.

Københavns Lufthavn var også i 2016 Nordens største lufthavn. Men hvis man zoomer ind og kigger på nogle af de prestigefyldte oversøiske ruter, så vil man se, at Stockholm Arlanda faktisk har flere passagerer på tre af sine langdistanceruter end Københavns Lufthavn har på sine ruter til de samme destinationer.

Det er destinationerne Bangkok, Los Angeles og Chicago, hvor der er flere passagerer på ruterne fra Stockholm Arlanda end på ruterne fra Københavns Lufthavn.

På Bangkok-ruterne har Stockholm Arlanda oplevet en tilbagegang på fire procent, mens CPH har haft en fremgang på 1,6 procent i forhold til året før. Det har dog ikke været nok til at indhente Arlanda, der havde omkring 6.000 flere rejsende til og fra Bangkok i 2016 end Københavns Lufthavn havde.

Ikke på samme niveau
I marts sidste år åbnede SAS en ny rute mellem Stockholm Arlanda og Los Angeles International Airport (LAX). Det betød en kolossal passagerfremgang på 286,4 procent på ruten, der indtil da kun var blevet befløjet af Norwegian få dage om ugen. I faktiske tal var der tale om en fremgang på næsten 140.000 passagerer til 183.401 passagerer i 2016. I CPH havde man en Los Angeles-vækst på 25,2 procent. Pænt, men slet ikke på samme niveau som i Arlanda.

”The windy city”, Chicago, var den tredje destination hvortil Arlanda i 2016 havde flere passagerer end CPH. Omkring 145.000 valgte at rejse med SAS mellem Stockholm Arlanda og Chicago’s O’Hare-lufthavn, mens 137.000 valgte at flyve med samme selskab mellem Københavns Lufthavn og O’Hare. Det var 25,2 procent flere end året før, men ikke helt lige så mange som i Arlanda.

Kæmper indædt om Air India
Omtrent samtidig med åbningen af Los Angeles-ruten fra Stockholm Arlanda, så åbnede SAS også en rute mellem CPH og Boston. En destination, som Arlanda ikke har på sit rutekort. Men da SAS benytter et langt mindre fly på denne rute, havde ruten kun godt 43.000 passagerer sammenlignet med de 183.000 Los Angeles-rejsende.

Begge lufthavne har ruter til New York, Dubai, Doha, Beijing og Fort Lauderdale. Her sidder CPH på førstepladsen på alle fire ruter. Der er da også destinationer, som kun den ene lufthavn har. For Københavns Lufthavns vedkommende er det foruden Boston også blandt andet Washington D.C., Miami, Singapore og Shanghai. Til gengæld har Stockholm Arlanda de senere år landet de to store SAS-ruter til Los Angeles og Hong Kong. Sidstnævnte destination har CPH ikke på sit rutekort. Lufthavnen håber dog at Hong Kong-baserede Cathay Pacific en dag vil rette op på det.

I 2017 åbner Singapore Airlines en rute fra Singapore til Stockholm Arlanda via Moskva. Desuden kæmper CPH og Arlanda lige nu indædt om en ny Air India-rute fra Delhi. Star Alliance-medlemmet har i adskillige år overvejet en Skandinavien-rute, men nu skulle en beslutning efter sigende være lige oppe over.

Top 10-ruter fra Stockholm-Arlanda vs. Københavns Lufthavn 2016

Destination Stockholm-Arlanda Københavns Lufthavn
New York 334.835 382.360
Bangkok 271.126 265.544
Dubai 257.857 319.354
Doha 223.657 286.886
Los Angeles 183.401 71.542
Chicago 145.245 137.636
Beijing 127.689 137.134
Hong Kong 104.051 n/a
Oakland 74.675 n/a
Phuket 61.939 46.781

 

Relaterede artikler:

New York er største langrutedestination fra København

Usikkerhed om Air India-rute til København

Arlanda udfordrer CPH med lavere afgifter

CPH og Arlanda i kamp om nye langdistanceruter

Stockholm-Arlanda lander A350-langdistancerute

Arlanda har potentiale til A380-rute

Air India vil åbne Skandinavien-rute i 2017

x

Læs Også

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Konkurrencen er hård mellem de fire flyselskaber, der flyver mellem København og Berlin, og nu trækker Norwegian sig.

WOW air presset væk af Norwegian

WOW air opgiver at flyve passagerer fra Cork via Keflavik til Nordamerika, efter at Norwegian har åbnet nye ruter til den amerikanske østkyst fra Irlands næststørste lufthavn.

Kampen mod SAS-boksen

ANMELDELSE: Et helt håbløst nyt madkoncept er omtrent eneste "hår i suppen" på en flyvning med SAS fra Færøerne til København.

Vækst i CPH-rutetrafik er gået i stå

I to måneder i træk har der været færre rejsende med rutefly fra Københavns Lufthavn i forhold til samme periode året før, og det betyder, at væksten i dette segment er gået i stå.

Flyselskaber vil have gennemsigtighed

Flyselskaberne betaler årligt mere end 600 mio. kroner i security-afgifter til Københavns Lufthavn, og nu ønskes der en større gennemsigtighed.

CPH: Savner lige konkurrencevilkår

Københavns Lufthavn mener, at det giver en skæv konkurrencesituation, at lufthavnen selv skal afholde omkostninger til sikkerhedskontrol, mens det i andre lande er en statsopgave.