Tre på stribe for Airbus

Airbus har de seneste dage indgået tre kæmpeordrer med flyselskaber om levering af knap 420 nye fly.

Mens kollegerne hos Boeing stadig bakser med at løse de problemer, som nu i mere end to måneder har holdt alle Boeing 787 Dreamliner-fly på jorden, så oplever Airbus en lind strøm af storordre på nye fly.

Bare de seneste fem dage har selskabet modtaget tre gigantbestillinger på tilsammen knap 420 fly.

Først bestilling kom torsdag i sidste uge, da Lufthansas bestyrelse sagde god for at købe 100 fly af Airbus A320-familien og to Airbus A380-fly. A320-bestillingen fordeler sig med 30 eksemplarer af Airbus A320 med den nuværende motortype og 35 eksemplarer af A320neo og 35 eksemplarer af A321neo, hvor neo står for ”new engine option”. Handlen vil give det tyske luftfartsselskab nye og mere brændstoføkonomiske fly, der kan være med til at nedbringe selskabets driftsomkostninger. Men det vil også skabe eller i det mindste sikre tyske arbejdspladser. Langt de fleste fly i A320-familien samles nemlig i Hamburg i Nordtyskland. Det er også her leveringen af Airbus A380-fly til europæiske og mellemøstlige kunder finder sted.

Fredag var det så Turkish Airlines, der afgav den største flyordre i Tyrkiets historie. 82 fly i Airbus A320-familien lød bestillingen på. Og som om det ikke var nok, så tog tyrkerne også option på yderligere 35 fly.

Også her var ordren et miks af fly med den nuværende motortype (current engine option) og fly med den nye og mere brændstofeffektive motortype (new engine option). Helt konkret lød ordren på 25 Airbus A321ceo, 4 A320neo og 53 A321neo samt option på yderligere 35 A321neo.

Fjer i hatten
Men mandag overgik indonesiske Lion Air sine to europæiske kolleger. 234 nye Airbus A320-fly vil selskabet gerne have leveret. Det står ikke klart om flyene skal bygges i Europa eller på Airbus’ nye fabrik i Tianjin i Kina. Her har den europæiske flyproducent siden 2008 samlet mere end 100 Airbus A320-fly.

Ordren fra Lion Air er en ekstra stor fjer i hatten hos Airbus-folkene, da Lion Air ikke før har været kunde hos Airbus. Det indonesiske lavprisselskab har i dag primært Boeing 737-fly i sin flåde. Og selvom Airbus løb med ordren på 234 fly, så har Lion Air langt fra vendt Boeing ryggen. Lion Air har således tidligere bestilt mere end 300 Boeing 737-fly, her i blandt 201 eksemplarer af Boeing 737 MAX 9, der er den største version af Boeings 737 MAX-serie, der er pendanten til Airbus’ A320neo.

Om bare tre måneder løber verdens største flyshow, Paris Airshow, af stablen. Og især Airbus er kendt for at bruge airshowet til at annoncere store ordrer. Nu bliver det spændende at se om alt krudtet er brugt inden, eller om Airbus og Boeing kommer ud i den sædvanlige overbudskrig med en lind strøm af annonceringer under Paris Airshow.