Tre rejsesøgemaskiner i kikkerten

Forbrugerombudsmanden har henvendt sig til tre danske rejsesøgemaskiner, efter en EU-sweep afslørede vildledende informationer på to ud af tre europæiske rejsehjemmesider.

I oktober måned sidste år gennemførte EU-Kommissionen en undersøgelse af samlet 352 europæiske rejsesøgemaskiner og prissammenligningstjenester. Det skete med baggrund i det faktum, at hovedparten af de europæiske forbrugerklager handler om websites, der formidler rejser eller sammenstiller informationer om rejser.

EU-Kommissionen har netop offentliggjort resultatet af den såkaldte EU-sweep, og den viser, at to tredjedele af de undersøgte websites – svarende til i alt 235 – indeholdt vildledende prisinformationer, skriver kommissionen i en pressemeddelelse.

Der var fire hovedområder, hvor de undersøgte websites ikke levede op til de lovgivningsmæssige krav. Først og fremmest var der en række tilfælde,  hvor den først viste pris ikke svarede til den endelige pris. Herudover konstaterer EU-Kommissionen også, at i et ud af fem tilfælde var særligt fordelagtige tilbud ikke tilgængelige, og kommissionen vurderer at der kunne være tale om klik-madding. Herudover viste undersøgelsen også, at i et ud af tre tilfælde, fremgik det ikke, hvordan totalprisen var kalkuleret, mens undersøgelsen også stødte på en række tilfælde, hvor det ikke var tydeligt, at “kun 2 værelser tilbage” refererede til formidlerens side og ikke udbyderen.

“Internettet giver forbrugerne mange muligheder for at forberede, sammenligne og bestille deres rejser. Men hvis informationerne på prissammenlignings-tjenester ikke er neutrale og transparente, vildleder de forbrugerne. De virksomheder, det drejer sig om, bliver nødt til at respektere den europæiske forbrugerlovgivning, ligesom et rejsebureau må gøre. Forbrugermyndighederne i de respektive lande må nu anmode disse websites om at få rettet op på disse forhold. Forbrugere har krav på samme beskyttelse online som offline,” udtaler Vĕra Jourová, der er EU-Kommissær med ansvar for retslige anliggender, forbrugere og ligestilling.

Tre danske rejsesøgemaskiner
I Danmark er det Forbrugerombudsmanden, der har gennemført undersøgelsen af de danske websites. Her oplyser specialkonsulent Carsten Strøjer, at i alt 10 danske websites er blevet undersøgt, hvor der blev fundet “noget” på fem af dem. Hos Forbrugerombudsmanden ønsker man ikke at sætte navne på de websites, der er blevet undersøgt, men det understreges at der er tale om prissammenligningstjenester i stil med Momondo.

“Vi har fundet nogle ting i småtingsafdelingen blandt de undersøgte portaler, men det er tre portaler, som vi har taget op. Vi skriver til disse portaler og gør opmærksom på reglerne og beder dem bekræfte, at de vil rette ind,” bekræfter Forbrugerombudsmandens specialkonsulent, cand. jur. Carsten Strøjer til CHECK-IN.dk.

To af de virksomheder, der allerede har fået eller snart får en henvendelse fra Forbrugerombudsmanden, er blevet fanget i, at priserne ændrer sig undervejs, og her vil det være Markedsføringslovens straffebestemmelser, der træder i kraft ved eventuel overtrædelse.

“Der gælder forskellige regler for formidlere og andre regler for udbydere. De (formidlerne, red.) skal sørge for, at de oplysninger, som de kommer med, er rigtige og dermed validere informationerne,” lyder det fra specialkonsulenten.

Gode resultater
I Danmark er der ikke så mange sager i forhold til de øvrige 27 EU- og EØS-lande, der er blevet undersøgt. Det kan dog hænge sammen med, hvor nidkære de enkelte undersøgere er i de enkelte markeder. Mangler der eksempelvis CVR-nummer og mailadresse på websitet, er det nok til at komme på listen over tjenester, der ikke opfylder de lovgivningsmæssige formalitetskrav.

“Jeg ved ikke, hvordan vi ligger i forhold til de øvrige EU-lande. Min fornemmelse er, at vi ligger med klart gode resultater. Men det er svært at sige noget præcist om, da jeg ikke kender grundlaget for de andre lande,” understreger Carsten Strøjer.

Forbrugerombudsmanden oplyser, at formalitetskravet for et være et danske wesbite er, at der forefindens en adresse i Danmark samt et dansk CVR-nummer. Hvad URL´en ender på, er ifølge den danske tilsynsmyndighed ligegyldigt.

 

Relaterede artikler:

Ryanair slår hånden af Momondo

Tre ud af fire danskere køber rejsen på nettet

Dansk rejsesøgemaskine skaber unik service

Book ferien otte uger før afrejse

Rejsesøgemaskine med prisgaranti

x

Læs Også

Københavns Lufthavn på vej ud af europæisk top15

Tre europæiske storlufthavne er på vej til at skubbe Københavns Lufthavn ud af gruppen blandt de 15 største lufthavne i Europa.

WiFi på vej i Dreamlinere og MAX hos Norwegian

Norwegian har underskrevet nye kontrakter, der skal sikre WiFi i samtlige selskabets mellem- og langdistancefly, og samtidig skrues der op for båndbredden.

Ny SAS-leverandør genoptager forhandlinger

Kommende estisk SAS-leverandør og fagforening vender tilbage til forhandlingsbordet for at lande en aftale om ny overenskomst for 100 piloter og stewardesser.

Billund får Athen-rute

Efter tolv års fravær får Billund nu igen i begrænset omfang direkte fly til Grækenlands hovedstad.

Ny SAS-leverandør skifter navn

Estiske Regional Jet OÜ, der om en måned begynder at flyve for SAS, får et nyt navn, der er mere unikt og bedre signalerer selskabets tilhørsforhold.

Forhandlinger med ny SAS-leverandør brudt sammen

Forhandlingerne om en overenskomst for de ansatte, som skal bemande de fly, som et estisk flyselskab om 33 dage skal begynde at operere for SAS, er brudt sammen.