Trods SAS-rekord er Finnair større på langruter

SAS havde i juni måned det højeste antal passagerer nogensinde på langdistanceruterne, men det var ikke nok til at overhale Finnair.

SAS er inde i en rivende udvikling på langdistanceruterne efter at at have opjusteret kapaciteten til 15 langdistancefly med tillæg af et reservefly samt et Boeing 737-700 mellemdistancefly til Boston-ruten fra København. Det betød samtidig, at SAS i juni måned satte rekord, da flyselskabet for første gang i selskabets historie havde 170.000 passagerer på langdistanceruterne i én måned, hvilket svarer til syv procent af samtlige passagerer.

Det skyldes blandt andet nye ruter til Hong Kong, Los Angeles og Boston samt øget kapacitet på eksisterende ruter, og oveni dette åbner SAS i slutningen af september en rute fra henholdsvis København og Oslo til Miami.

Men det var ikke nok til at overhale Finnair, der stadig er det største langdistanceflyselskab i Norden målt på antal passagerer. Det finske flyselskab transporterede i juni måned 185.800 passagerer på langdistanceruterne fordelt med 154.500 til og fra Asien samt 31.400 på de nordamerikanske ruter. Det svarer til 18,4 procent af de lidt flere end 1 mio. passagerer i juni måned.

Men selvom Finnair får flere passagerer om bord på SAS-flyene, må det det finske flyselskab ligesom SAS leve med faldende enhedsindtægter som følge af flere længere ruter.

“Typisk er enhedsindtægterne i langdistancetrafikken lavere end på de korte ruter, og belægningen på de nyligt lancerede langdistanceruter var noget dæmpet, hvilket er typisk i en opbygningsfase. Disse faktorer havde en negativ indvirkning på den gennemsnitlige enhedsindtægt. Enhedsindtægterne på vores ruter til Asien og Nordamerika viste i juni en tilbagegang i forhold til samme periode sidste år,” udtaler Finnairs koncernchef Pekka Vähähyyppä.

Hvert femte passager på langruterne
Finnair har opbygget en niche med en markant Asien-trafik fra trafikknudepunktet i Helsinki Lufthavn. Sidste år transporterede selskabet 1.950.000 passagerer på langdistanceruterne. Her var fordelingen 267.900 til og fra Nordamerika, mens Asien-ruterne tiltrak 1.682.100 passagerer. Dermed var 19 procent af de 10,3 mio. årlige passagerer rejsende på langdistanceruterne, hvilket svarer til hver femte passager.

Finnair åbnede i maj måned to sommerruter til henholdsvis Fukuoka i Japan og Guangzhou i det sydlige Kina. Med Fukuoka som ny destination har Helsinki Lufthavn overtaget positionen som den største lufthavn i forhold til japanske destinationer, da der i forvejen flyves til Tokyo, Nagoya og Osaka. Når det gælder antallet af afgange til Asien, er Helsinki den femtestørste lufthavn i Europa, hævder den finske lufthavnsoperatør Finavia.

Selvom SAS ekspanderer markant på langdistanceruterne, er der ikke udsigt til, at det skandinaviske flyselskab indenfor en overskuelig årrække vil lykkes med at overhale den finske konkurrent i antallet af langrutepassagerer. Det hænger sammen med, at Finnair i dag og i fremtiden vil have en større langdistanceflåde end SAS samt en markant skarpere profil som nicheselskab på langdistanceruterne.

 

Relaterede artikler:

Finnair sidder tungt på Asien-trafik

Finnair lægger større afstand til SAS

Finnair sætter sig tungt på SAS-hjemmebane

Finnair vil forsvare sig mod SAS-ekspansion

Finnair øger presset på SAS