Turkish Airlines udskyder levering af 39 nye fly

En svækket efterspørgsel får nu Turkish Airlines til at udskyde leveringen af 39 nye fly fra Airbus og Boeing. Flyene skulle have været leveret mellem 2018 og 2022.

Turkish Airlines har besluttet at udskyde leveringen af i alt 39 nye mellemdistancefly fra Airbus og Boeing.

Det tidligere så succesfulde og fremadstormende tyrkiske flyselskab har ordrer på i alt 167 nye fly til leveringen i 2018-2022 liggende hos Airbus og Boeing. 92 Airbus A321neo, 65 Boeing 737 MAX 8 og 10 Boeing 737 MAX 9-fly.

Men sommerens mislykkede militærkup i Tyrkiet har skabt stor uro og stukket en kæp i hjulet på Turkish Airlines’ vækst. Derfor har Turkish Airlines trukket i håndbremsen og besluttet at skrue ned for leveringstempoet af de 167 nye fly.

Oprindeligt var det planen, at få 34 nye fly leveret i 2018. Nu vil man kun have 10 nye fly det år. I 2019 skulle man have modtaget 40, men ønsker nu kun 35. Og i 2020 var det planen at modtage hele 52 nye fly. Det skal nu kun være 42 fly. Herefter er det planen at modtage henholdsvis 6, 30 og 15 fly i 2021, 2022 og 2023. Hvornår de 39 udskudte flyleverancer skal afvikles, har selskabet ikke besluttet sig for.

Turkish Airlines modtog tidligere i år sit fly nummer 300 og modtager i alt 31 nye fly i år.

CPH-rute barberes ned
Udskydelsen af flyleverancerne er det seneste eksempel på at krisen for alvor trykker hos Turkish Airlines efter sommerens mislykkede militærkup i Tyrkiet. Selskabet har de senere måneder annonceret markante reduceringer på en lang række ruter.

En af dem er ruten mellem Istanbul Atatürk-lufthavnen og Københavns Lufthavn. Den barberes i den kommende vintersæson ned fra 21 til 14 ugentlige afgange. Det vil sige en reduktion på en tredjedel og to i stedet for tre daglige afgange.

Dermed vil Turkish Airlines’ samlede antal flyvninger mellem København og Istanbul i det kommende vinterhalvår være næsten halveret i forhold til den sommersæson, som slutter om godt tre uger. Selskabet vinterlukker nemlig ruten mellem København og Istanbul Sabiha Gokhen, der er Istanbuls anden internationale lufthavn. Den åbnede den 30. maj i år som en helårsrute med fem ugentlige flyvninger.

Indstiller Aalborg-rute
København er ikke den eneste skandinaviske destination, som nu får færre Turkish Airlines-flyvninger fra Istanbul i vinteren 2016/2017. På ruten til Oslo er selskabet allerede gået ned fra 18 til 14 ugentlige flyvninger, mens Stockholm-ruten skrumper ind fra 21 til 17 ugentlige flyvninger. Ligesom i København, så vinterlukker ruten mellem Stockholm og Sabiha Gokhen-lufthavnen, som i dag beflyves fem gange om ugen.

Reduceringerne på hovedstadsruterne følger i kølvandet på at Turkish Airlines fra slutningen af oktober midlertidigt indstiller ruten mellem Istanbul og Aalborg. Der vil således ikke være flyvninger mellem Aalborg og Istanbul Atatürk-lufthavnen fra den 30. oktober og frem til og med den 25. marts næste år. Derimod har Turkish Airlines valgt at fastholde fem ugentlige flyvninger mellem Istanbul og Billund igennem hele vinteren. Det tyrkiske selskab forventer desuden at vende tilbage til Aalborg til foråret.

Selskabet forventer at transportere 61,2 mio. passagerer i år.

 

Relaterede artikler:

Turkish beskærer CPH-rute kraftigt

Turkish Airlines vinterlukker rute til Aalborg

Turkish Airlines skærer hårdt i vinterprogrammet

Udrensning i Turkish Airlines efter mislykket kupforsøg

Fly nummer 300 til Turkish Airlines

x

Læs Også

Første Boeing MAX 8-fly i København

Norwegian har siden i søndags benyttet de splinternye Boeing 737 MAX 8 på udvalgte afgange mellem Oslo og København.

Turkish Airlines overvejer Boeing 747

Bedst som man troede, at Boeing 747-flyet var på vej til at blive lagt i graven, skriver tyrkiske medier, at Turkish Airlines overvejer at købe otte nye jumbojets.

MAX-fly på Dubai-rute fra Skandinavien

Stockholm Arlanda kommer før København med de nye Boeing 737 MAX-8 fly. Norwegian indsætter nemlig til oktober flytypen på tre ruter fra Stockholm.

Boeings Dreamliner tegnede gigantisk fly

Et Boeing 787 Dreamliner-fly har fløjet en tur på godt 18 timer over USA, hvor dens ’rute’ på radarbilleder til sidst udgjorde et kæmpemæssigt fly.

35 færdigproducerede fly venter på motorer

Airbus har fortsat problemer med Pratt & Whitney-motorer til de nye A320neo-fly, og derfor står 35 færdigproducerede fly og venter på af få monteret motorer.

Dubai og Istanbul slipper fri af elektronikforbud

Lufthavnene Dubai International og Istanbul Atatürk slipper for elektronikforbud i håndbagagen på USA-flyvninger til stor lettelse for Emirates Airline og Turkish Airlines.