Tyrkiske lufthavne brager frem

Istanbuls ene lufthavn overhaler Frankfurt og bliver Europas tredjestørste lufthavn i 2015. Den anden overhaler Københavns Lufthavn og sender CPH ned fra en 15. til en 16. plads.

To tyrkiske lufthavne nær den samme by gør sig bemærket på listen over Europas største lufthavne i 2015. Det er de to Istanbul-lufthavne Atatürk og Sabiha Gökçen, der er blandt de hurtigst voksende lufthavne sidste år.

Istanbul Atatürk-lufthavnens passagertal voksede med 7,7 procent til 61,3 mio. Det betød, at Atatürk lige akkurat trængte sig forbi Frankfurt Lufthavn og ind på pladsen som Europas tredjestørste lufthavn efter London Heathrow og Paris Charles de Gaulle. Selvom passagertallet gik frem med 2,5 procent, så må Frankfurt med 61,0 mio. passagerer se sig henvist til fjerdepladsen.

Et stykke vej
I 2014 overhalede Atatürk Amsterdams Schiphol-lufthavn og rykkede ind på fjerdepladsen. I 2015 var det så Frankfurt, der blev overhalet og tredjepladsen, der blev indtaget af den hastigt voksende lufthavn, der er Turkish Airlines’ primære trafikknudepunkt.

Om 2016 bliver året, hvor Istanbul Atatürk-lufthavnen overhaler Paris Charles de Gaulle og bliver Europas næststørste lufthavn, vil tiden vise. Charles de Gaulle kom ud af 2015 med en vækst på 3,1 procent og havde næsten 65,8 mio. passagerer. Så der skal alligevel en vis vækst til i Istanbul, hvis man skal lukke hullet op til Paris-lufthavnen, der sandsynligvis også vil have en vis passagervækst i 2016.

Med næsten 75 mio. passagerer i London Heathrow i 2015 er der stadig et stykke vej for Istanbul Atatürk-lufthavnen op til titlen som Europas største lufthavn.

Skubber CPH ned
Også længere nede på listen over Europas største lufthavne i 2015 gør en Istanbul-lufthavn sig bemærket. Det er Sabiha Gökçen-lufthavnen, der med en passagervækst på 19 procent til 28,1 mio. passagerer springer fra en 18. plads i 2014 til en 14. plads i 2015. Det betyder desuden, at Københavns Lufthavn på trods af en vækst på 3,8 procent skubbes ned fra en 15. plads til en 16. plads.

Til gengæld kan Københavns Lufthavn glæde sig over, at man formår at holde lufthavnen i Zürich bag sig. I 2014 overhalede CPH Zürich og holder i 2015 den schweiziske storlufthavn bag sig.

Udover de to Istanbul-lufthavne, så gør blandt andre Madrids’ Barajas Lufthavn og Bruxelles’ Zaventem Lufthavn sig bemærket med en vækst på henholdsvis 11,9 og 7,0 procent. Det betyder, at Madrid distancerer sig fra München-lufthavnen og sætter sig solidt på pladsen som Europas femtestørste lufthavn, mens Bruxelles Zaventem rykker fra 23. pladsen til 20. pladsen.

x

Læs Også

Politiet: Det går ikke fuldstændig galt med skærpet paskontrol

Politiet i Københavns Lufthavn afviser dommedagsprofetierne om meget lange køer og kaos, når paskontrollen til og fra non-Schengen lande skærpes fra 7. oktober.

Emirates øger til Stockholm

Til december øger Emirates antallet af ugentlige afgange mellem Dubai og Stockholm. Til gengæld må Stockholm skyde en hvid pil efter Airbus A380.

600 ugentlige indenrigsflyvninger skal frem i lyset

En storstilet kampagnet under navnet Danmarks Lufthavne er klar til at blive skudt i gang, og det skal øge kendskabet til de flere end 600 ugentlige indenrigsflyvninger.

CPH har succes med langdistanceruter

Passagervæksten i Københavns Lufthavn har siden årtusindeskiftet været størst i det interkontinentale segment, og i 2017 ventes 2,3 mio. interkontinentale passagerer i CPH.

Delta lukker skandinavisk USA-rute

Delta Air Lines opgiver sommerruten til Arlanda i 2018, mens det amerikanske flyselskab til gengæld vil indsætte et større fly fra New York til København.

Udvidet taxa-samarbejde om lufthavnsbetjening

Billund Taxa er blevet tilkoblet et landsdækkende samarbejde med Dantaxi 4x48, hvorfor taxakørsel til de fire største danske lufthavne snart kan bestilles fra én app.