Tysk passagerafgift kan blive nedsat

Siden Tyskland 1. januar 2011 indførte den såkaldte ”Flugticket-Steuer“ for passagererne, har kritikken været massiv. Afgiften gælder for alle flyrejser fra Tyskland og der betales op imod 45 euro for flyvningen. Nu overvejer de tyske myndigheder angiveligt at sænke afgiften, men der vil kun være tale om mindre reduktioner.

Den 1. januar 2011 indførte Tyskland den såkaldte ”Flugticket-Steuer“ derbetales af passageren afhængig af flystrækningens længde. Afgiften gælder for alle flyrejser, der afgår fra Tyskland og der betales op imod 45 euro for flyvningen.

Afgiten har været udsat for sønderlemmende kritik fra både flyrejsende, lufthavne og luftfartsselskaber, og nu tyder noget på, at de tyske myndigheder overvejer at sætte den forhadte passagerafgift ned igen.

Det rapporterer blandt andet den tyske avis Weser Kurier ifølge magsinet Air Transport World.

Der vil dogi givet fald kun blive tale om et lille plaster på såret. Ifølge Weser Kuriers oplysninger kanskatten blive nedsat fra 8 euro til 6,50 euro på indenrigsafgange, ligesom afgiften på 25 euro for mellem-distanceflyvninger også forventes at blive sat ned.

Til gengæld vil der kun være meget lidt at hente for passagererne påinterkontinentale ruter, hvor gebyret på 45 euro angiveligt skulle blive reduceret med 1,50 euro.

Tab af arbejdspladser

Tyskland forventer en årlig indtægt på 1 milliard euro eller næsten 7,5 milliarder danske kroner fra afgiften. Branchen har dog advaret om tab af mindst 10.000 arbejdspladser og 5 millioner færre passagerer årligt.

Afgiften har især ramt de mindre, regionale lufthavne, blandt andet fordi lavprisselskaberne flytter trafik, da ruterne ikke længere er lønsomme. Allerede nu er antallet af rejsende faldet, og airberlin og Ryanair har skåret ned.

Den tyske lufthavnsforening Arbeitsgemeinschaft Deutscher Verkehrsflughäfen (ADV), har tidligere fremført, at tyskerne undgår afgiften i stort omfang ved at flyve ud af hollandske lufthavne.

Det betyder, at flere tyske lufthavne er blevet hårdt ramt af den tyske afgift. De hårdest ramte er lufthavne med en høj andel af lavprisflyselskaber, da den tyske afgift fordyrer de billige billetter relativt meget. Lufthavnen Frankfurt Hahn mistede således 13,7 % af passagererne i første halvår af 2011.

Erfaringer fra blandt andet Holland viser tabte milliardindtægter som følge af færre flyafgange, færre arbejdspladser, mindre vækst og regulær passagerflugt til nabolandene når der pålægges afgifter.